juramant teologie
Jurământul absolventului de la Teologie
Jur înaintea Atotştiutorului şi Atotputernicului Dumnezeu că, în toată viaţa mea, voi păzi şi voi propovădui învăţătura Sfintei noastre Biserici Ortodoxe, aşa cum s-a descoperit de către Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, cum s-a propovăduit şi s-a predat de către Sfinţii Apostoli şi de către Sfinţii Părinţi, aşa cum se păstrează în Biserica Ortodoxă Română şi mi s-a predat de către profesorii Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” a Universităţii din Bucureşti. Jur că toata viaţa mea voi păstra şi voi apăra bunul nume al acestei instituţii de înaltă cultură teologică, voi respecta legile bisericeşti şi voi rămâne în ascultare canonică faţă de ierarhia Bisericii Ortodoxe Române. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”, au grăit absolvenţii Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti luând jurământ înaintea lui Dumnezeu.
Ce zice Sf. Ioan Gura de Aur despre jurământ?

“Ati auzit ca s-a spus celor de demult: Sa nu juri stramb, ci sa tii inaintea Domnului juramintele tale. Eu insa va spun voua: Sa nu va jurati nicidecum […], ci cuvantul vostru sa fie: Ceea ce este da, da; si ceea ce este nu, nu; iar ceea ce este mai mult decat acestea, de la cel rau este” (Matei 5, 33-37), Sfantul Ioan Gura de Aur afirma ca, jurandu-ne, suntem calcatorii legii lui Dumnezeu. De asemenea, mare pacat savarsim si in situatia in care cerem altora sa jure:

“Ce faci, omule? Pui sa jure pe Sfanta Masa! Acolo unde sta Hristos jertfit, acolo il ucizi pe fratele tau? Talharii ucid la drumul mare, tu, insa, ucizi pe fiu inaintea mamei lui [adica pe fiul Bisericii in fata Bisericii], savarsesti o crima mai blestemata decat a lui Cain! Cain si-a ucis fratele in pustie si a adus peste el moartea aceasta de aici; tu, insa, il ucizi pe fratele tau in mijlocul Bisericii si aduci peste el moartea ce va sa fie, cea fara de moarte.

Oare pentru aceasta s-a facut Biserica, pentru aceasta, ca sa ne juram in ea? S-a facut ca sa ne rugam in ea! Oare pentru aceasta s-a pus in Biserica Sfanta Masa, ca sa ne juram pe ea? S-a pus ca sa dezlegam pacatele, nu sa le legam!

Daca nu te temi de altceva, teme-te de Cartea pe care i-o intinzi sa se jure! Deschide Evanghelia, pe care o iei cu mainile si pe care-i poruncesti sa jure, si auzind ce spune acolo Hristos despre juramant, cutremura-te si opreste-te! Ce spune acolo Hristos despre juraminte? Iar Eu va spun voua: sa nu va jurati deloc. Iar tu faci temei de juramant tocmai legea care impiedica juramantul? Ce ocara! Ce nebunie!

Faci la fel ca unul ce ar porunci legiuitorului (tocmai celui) ce interzice omorul, sa fie partas la omor. Nu suspin si nu plang atat cand aud ca unii au fost ucisi la drumul mare, cat suspin, plang si ma cutremur cand vad pe cineva ca se apropie de aceasta Masa, isi pune mainile pe ea, atinge Evanghelia si jura!

De crezi ca omul e cinstit, n-ai nevoie de juramant, iar de stii ca-i un mincinos, nu-l sili sa jure stramb!”

Sfantul Ioan Gura de Aur Omilia XV la statui

Nota MM: Teologii sunt obligati pe la noi sa depuna acest juramant (nu stiu cat de legal este; teologic, insa, are probleme).

Ar fi bine ca oamenii sa se angajeze sa apere Ortodoxia, dar nu vad de ce sa juri ca o pazesti asa cum ti s-a predat la Teologie Bucuresti, de vreme ce se spun prostii de catre unii profesori (unii cred in ereziile de la Balamand cu „Biserica Catolica, Biserica Sora” sau adera la Chambesy, sustinad conslujirea cu necalcedonienii). Ei au tinut vreun juramant de pastrare a credintei apostolice si patristice facand acestea? Pot sa demonstreze o reala si permananta continuitate a tuturor invataurilor lor cu cele ale lui Hristos, Sf. Apostoli si Parinti?
In plus, Ortodoxia si, mai bine zis, Biserica este universala. De ca sa juri ca „voi rămâne în ascultare canonică faţă de ierarhia Bisericii Ortodoxe Române”? Studentii straini de ce sa o faca? De ce ar trebui ca un roman sa o faca etc etc?
Si de ce sa juri? De ce sa fii santajat ca nu ti se da diploma de absolvire daca nu faci acest juramant?