Camera Deputatilor a adoptat marti, cu 168 de voturi favorabile, 98 impotriva si zece abtineri proiectul de lege privind interzicerea activitatii de camatarie, anunta Agerpres. Initiativa legislativa prevede ca darea de bani cu dobanda de catre camatari se pedepseste cu inchisoare de la sase luni la cinci ani, iar sumele de bani si bunurile provenite din savarsirea acestei infractiuni se confisca. Proiectul a fost respins de Senat, insa Camera Deputatilor este for decizional.

Proiectul defineste camata ca fiind dobanda pe care o ia camatarul pentru sumele date cu imprumut, iar camatarul drept persoana care da imprumuturi banesti in schimbul unei camete. Aceasta lege se va abroga la data la care va intra in vigoare noul Cod Penal.

Liderul deputatilor PDL, Mircea Toader, si deputatul social-democrat Aurel Vladoiu au sustinut aceasta initiativa normala aducand drept argumente actiunile interlope cu care este asociata camataria si vidul legislativ din Codul Penal. In schimb, liberalul Mihaita Calimente a sustinut ca este vorba despre o “initiativa populista”, care “nu va produce mari efecte”. “Camataria este una dintre cele mai marsave actiuni care se desfasoara in societate si de multe ori se ajunge la distrugerea unor oameni si nu numai la pierderea unor bunuri pe care acestia le-au acumulat sau la crima sau suicid”, a recunoscut totusi acesta.

Ce spune Biserica si cand inchidem bancile?

Ramane sa ne intrebam ce se va intampla cu bancile care practic functioneaza tot pe un sistem de camatarie, dar institutionalizat, acordand credite (imprumuturi) cu dobanzi nu tocmai oneste. La fel, nu stim ce se va intampla cu sistemul achizitionarii de bunuri in rate deoarece la sfarsit, tragand linie, cumparatorul ajunge sa plateasca sume mult mai mari decat pretul initial al produsului. Aceasta nu este tot o forma de camatarie?

Pe de alta parte, camata a fost criticata dur de Biserica, inca din primele veacuri. Sfantul Vasile cel Mare, traitor in secolul al IV-lea dupa Hristos spunea ca “Esti bogat? Nu te imprumuta! Esti sarac? Nu te imprumuta! Daca esti bogat, n-ai nevoie sa te imprumuti, iar daca n-ai nimic, nu vei avea cu ce sa-ti platesti imprumutul.” (Omilia a II-a la o parte din Psalmul XIV, III). Ridicandu-se astfel impotriva celor care dau bani cu camata, dar si a celor care iau cu camata, Sfantul Vasile se opune practic ambelor parti ale acestui fals contract de intr-ajutorare, sporirea banilor prin camata insemnand perpetuarea si sporirea raului.

“Se spune ca iepuroaicele in acelasi timp si nasc si hranesc si zamislesc. La fel si banii camatarilor: in acelasi timp si sunt imprumutati si nasc si sporesc (…) Cametele sa se numeasca ‘pui de vipere’ (Matei, 23,33, in textul Sf. Vasile, n. n.), pentru ca ele sunt odraslele cametelor. Se spune ca viperele cand nasc, mananca pantecele mamelor lor; si cametele se nasc mancand casele datornicilor. Semintele cresc cu timpul, iar animalele tot cu timpul ajung la maturitate; camata insa, astazi se naste si tot astazi incepe sa nasca. Animalele care nasc de timpuriu, de timpuriu inceteaza de a naste; banii, insa, care incep sa se inmulteasca de timpuriu, adauga la nesfarsit ban langa ban. Fiecare din cele ce cresc, cand ajung la marimea lor proprie, se opresc din crestere; dar argintul lacomilor, cu cat trece timpul, cu atat se inmulteste. Animalele, dupa ce transmit urmasilor puterea de a naste, inceteaza de a naste; dar banii camatarilor nasc si dupa ce au nascut alti bani; fac de intineresc si banii cei vechi. Sa n-ajungi sa ai de-a face cu aceasta fiara nemaiauzita!”. (idem, III)

“Banii si-i da cu dobanda si ia camata; unul ca acesta va trai oare? Nu! De va face asemenea ticalosii nu va trai, ci sigur va muri si sangele lui va fi asupra lui.” (Iezechiel, 18, 13) 

| FrontPress.ro