Lecturi filocalice: Despre slava desarta cea cu multe chipuri

1)  Unora le place sa dea slavei desarte un loc deo­sebit de mandrie in insirarea «Cuvintelor». De aceea si spun ca sunt opt ganduri conducatoare si sustinatoare ale rautatii. Grigorie Teologul si altii dintre invatatori le-au socotit pe acestea sapte. Eu urmez mai bucuros acestora. Caci cine mai are mandrie dupa ce a biruit slava desarta? Ele au numai atata deosebire intre ele, cata are pruncul prin fire fata de barbat si graul fata de paine. Caci primul e inceputul, iar al doilea sfarsitul. Dar despre inceputul si plinatatea patimilor necuvioasei inchipuiri de sine, vom vorbi pe scurt cand va veni vremea. Caci cel ce incearca sa filozofeze despre aces­tea pe larg, este asemenea celui ce incearca in zadar sa cantareasca vanturile.

2)  Slava desarta este, dupa natura, schimbarea firii si strambarea moravurilor[1] si pandirea a ceea ce poate fi dispretuit. Iar dupa calitate, este risipitoarea ostenelilor[2], pierderea sudorilor, pandirea comorii, nepoata necredintei, inaintemergatoarea mandriei, ine­carea corabiei in port, furnica in arie[3]. Ea e sub­tire, dar unelteste impotriva a toata osteneala si a tot rodul[4].

3) Furnica asteapta sa se ispraveasca stransul graului si slava desarta sa se adune bogatia. Cea dintai se bucura, ca sa fure; iar cea de a doua, ca sa risipeasca. Duhul deznadejdii se bucura vazand inmultindu-se pa­catul ; duhul slavei desarte, vazand inmultindu-se vir­tutea. Caci usa celui dintai e inmultirea ranilor ; iar a celui de al doilea, e bogatia ostenelilor[5].

4) Ia seama si vei vedea aceasta nelegiuita inflo­rind pana la mormant in vesminte, in mirodenii, in con­voaie si in altele[6].

5) In toate straluceste soarele cu imbelsugare. Si de toate straduintele se bucura slava desarta. De pilda: sunt stapanit de slava desarta cand postesc; dezlegandu-l, ca sa nu fiu cunoscut (ca postitor), iarasi ma stapaneste slava desarta, pentru modestia mea; imbracandu-ma in haine luxoase sunt biruit de ea, schimbandu-le in haine nearatoase, iarasi sunt stapanit de ea; vorbind, sunt biruit de ea; tacand, iarasi sunt biruit de ea[7]. Oricum voi arunca acest glob cu trei coarne, tot­deauna unul sta drept si el e cel din centru.

6) Iubitorul de slava desarta este un inchinator la idoli. Parand ca mareste pe Dumnezeu, voieste sa placa oamenilor si nu lui Dumnezeu. Tot cel iubitor de ara­tare este iubitor de slava desarta[8]. Postul iubitorului de slava desarta este nerasplatit si rugaciunea lui ne­avenita. Caci pe amandoua le lucreaza pentru lauda oa­menilor. Nevoitorul iubitor de slava desarta pierde in­doit : isi topeste si trupul si nici nu ia vreo rasplata.

7) Cine nu va rade de lucratorul pentru slava de­sarta, care la cantarea de psalmi e miscat de catre aceasta, fie sa rada, fie sa planga de toate ?

8) Dumnezeu ascunde de multe ori de la ochii nos­tri bunatatile pe care le-am castigat. Dar omul care ne lauda, mai bine zis care ne amageste, a deschis ochii nostri spre ele prin laudele lui. Insa deschizandu-se acestia, a disparut si virtutea[9].

9) Lingusitorul este slujitorul dracilor[10], calauza mandriei, nimicitorul strapungerii inimii, pierzatorul bunatatilor, cel ce abate pe altii de la calea cea dreapta. «Cei ce va fericesc pe voi, zice proorocul, va amagesc pe voi» (Is. 3, 12).

10) E propriu celor inalti cu cugetul sa rabde cu barbatie si cu bucurie ocarile; dar e propriu celor sfinti si cuviosi sa treaca nevatamati prin laude.

extras din Cuvantul XXI – Despre slava desarta cea cu multe chipuri, de Sf. Ioan Scararul din Filocalia, vol. 9


[1] Un proverb latinesc spune : «Honores mutant mores». Omul mo­dest de pana ieri, ajuns la un post mai inalt, s-a schimbat peste noapte de nu-l mai cunosti. I s-a schimbat firea, i s-au strambat moravurile. La Veniamin Costache : A lui Evagrie : «Gandul slavei desarte e foarte subtire si sta cu usurinta langa virtuti. Cel stapanit de ea voieste sa arate poporului nevointele sale si vaneaza slavirile oamenilor. Inselandu-l dracii pe vreunul, fac sa-i placa sa fie ingrijit de femei, sa se atinga multimea de hainele lui, ba il vrajesc si cu preotia; apoi ii place sa vada ca oamenii il cauta si stau in jurul lui si sa cugete ca de nu-i va dezlega el, vor fi legati si in cer. Si dupa ce l-au inaltat astfel cu na­dejdi desarte, zboara de la el lasandu-l sau dracului mandriei ca sa-l ispiteasca, sau celui al intristarii care aduce asupra lui ganduri ce se impotrivesc nadejdilor». Alta: «Insusirea slavei desarte a monahului e ca vrea sa fie slavit pentru virtutile sale. Iar propriu trufiei sale este a se inalta pentru faptele sale si a dispretul pe ceilalti. Iar a celor din lume este ca vor sa fie slaviti pentru frumusete, pentru bogatie, pentru stapanire si pentru intelepciune».

[2] Toate virtutile adunate de om prin osteneli sunt intinate ca o caldare de lapte printr-o picatura de petrol.

[3] «Slava desarta e inecarea corabiei la mal, caci dupa ce au trecut valurile multelor ispite si vine incarcata cu multe virtuti, se ineaca in port, mandrindu-se pentru ele. E furnica in arie, pentru ca risipeste co­moara virtutilor, cum fura furnica boabele adunate».

[4] «Nu-i usor a ne izbavi de slava desarta. Dar se izbaveste cineva prin lucrarea ascunsa a virtutilor si prin luarea aminte mai deasa. Iar semnul izbavirii e a nu mai tine minte raul celui ce ne-a vorbit de rau sau celui ce a vorbit prea mult».

[5] E un paradox. Inmultirea virtutilor deschide usa slavei desarte, inmultirea pacatelor, o alunga.  «Miscandu-se patimile, alunga slava desarta, risipindu-se,  o fac sa se intoarca». Aceasta nu inseamna ca tre­buie sa ne predam patimilor pentru a nu ajunge la slava desarta. Aceasta ar insemna sa ramanem in noroi, pentru a nu ne mandri cu curatenia. Trebuie  sa  scapam  de  amandoua.  Dar  inceputul  se  face  prin  scaparea de patimi.

[6] Adica, cu ocazia inmormantarii inconjurata de pompa. Aceasta se vede si in monumentele costisitoare ce lasa unii sa li se cladeasca pe mormant, sau pe care si le cladesc ei insisi cat traiesc.

[7] Vedem si aici pe autor descriind cu acelasi talent extraordinar, de fin  analist  al  complexelor  stari  sufletesti, aceeasi  impletire  contradictorie intre patima si nazuinta cea buna, ca si in alte «Cuvinte» (de ex. in Cuvant XV). Fiecare floare morala sau virtute are umbra ei in slava desarta.   Aceasta   impletire  tine  de   o   etapa  inca   nedesavarsita   a   firii noastre. Patima e asa de impletita cu firea, incat ni se pare ca luptand cu ea, luptam cu firea noastra si e greu sa luptam cu ea. Numai o inte­legere  radicala  a  firii noastre  ca  regasindu-se  deplin  cand  se  uita  pe sine, sau se preda total lui Dumnezeu si semenilor, ne scoate din aceasta stare contradictorie si chinuitoare, pentru a ne ridica la starea parado­xala suprema, fericita si deplin conforma cu ea:  la starea in care nu mai esti prin tine, ci prin Dumnezeu, prin Cel ce te iubeste si pe Care il iubesti desavarsit.

[8] Ed. V. Costache : a sfantului Maxim : «In toate cele ce le lucram, Dumnezeu cauta scopul: de lucram pentru El sau pentru altceva. Deci cand voim sa facem un bine, nu placerea oamenilor, ci pe Dumnezeu sa-L avem ca scop, ca privind pururea spre El, pentru El sa lucram, ca nu cumva sa rabdam si osteneala si sa pierdem si rasplata». P.G. a Sfantului Vasile:   «Ceea  ce  nu  se  face  pentru  iubirea  de  Dumnezeu, ci pentru lauda de la oameni, orice ar fi aceea, nu are lauda cinstirii lui Dum­nezeu, ci judecata pentru o fapta facuta spre placerea oamenilor, pentru vrajba, pentru pizma, sau pentru alta vina. De aceea Domnul le numeste si fapte ale nedreptatii, zicand catre cei ce spuneau:  «Am mancat ina­intea Ta» si celelalte: «Departati-va de la Mine toti lucratorii nedreptatii» (Mt. 7, 23). Acestia sunt cei ce abuzeaza de darurile lui Dumnezeu, pentru placerile lor». Alta : «Minte desarta are cel ce vaneaza lauda de la oameni si alta nu nadajduieste». De la sfantul Maxim :  «Din cele fa­cute de oameni, unele sunt bune prin fire, dar (uneori, n. trad.) nu sunt bune prin cauza lor. De ex., postul, privegherea, rugaciunea, citirea psal­milor, milostenia, iubirea de straini, sunt fapte bune prin fire, dar cand se fac pentru slava desarta, nu sunt bune».

[9] Vederea de catre noi  a virtutilor noastre le face  sa  se  piarda.

[10] «Sa ne ferim  atat  de a fi  fericiti  cat  si  de  a  ne ferici unii pe altii in fata. Cea de a doua este a lingusitorilor si a  celor miscati de draci. Prima e a celor usuratici si ale caror izbanzi sunt usor de furat. Cel de al doilea este ca stricator al bunatatilor, ingerul diavolului; cel dintai este un mostenitor nesocotit, pregatit sa piarda indata ostenelile. Amandoi lucreaza impreuna la pierderea reciproca». Alta, a sfantului Ioan Gura de Aur (din Veniamin Costache): «Lauda celor ce traiesc in pacat aduce munci mai cumplite  decat ravnirea  pacatului,  ba  chiar  decat  ale celor ce traiesc in pacate… Si pe drept cuvant, pentru ca fapta aceasta este a unei socoteli stricate si a unui suflet ce sufera de o boala fara vindecare. Pentru ca cel ce lauda pacatul s-a lipsit pe sine de tamaduirea cea din pocainta». Acestia ii intaresc, pe  cei ce  pacatuiesc,  in pacatul lor.

8 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Scuze ca sunt off-topic.
    Am si eu o intrebare: care este pozitia ortodoxa referitor la homeopatie. Opiniile sunt diverse.
    Pe rabointru cuvant spre exemplu e compbatuta, pe de alta parte Pavel Chirila e homeopat.

    Multumesc

  2. urcam pe cararea ortodoxa

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Update

    Proiectul LUCID avanseaza: interconectarea bazelor de date pe glob, control maxim, cod: 666

    normativa UE bagata in 2011 in cuptor:

    cine are ochi sa vada: 89/ 666 /EEC, numele sau numarul sau este 666

    Propunere de DIRECTIVĂ A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI de modificare a Directivelor 89/666/CEE, 2005/56/CE și 2009/101/CE în ceea ce privește interconectarea registrelor centrale, ale comerțului și ale societăților

    RO: COM final 2011 79

    http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V5&T2=2011&T3=79&RechType=RECH_naturel&Submit=C%C4%83utare

    DOCUMENT DE LUCRU AL SERVICIILOR COMISIEI REZUMATUL EVALUĂRII IMPACTULUI Document de însoțire pentru Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 89/666/CEE, 2005/56/CE și 2009/101/CE în ceea ce privește interconectarea registrelor centrale, ale comerțului și ale societăților

    RO: SEC 2011 223

    http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V7&T2=2011&T3=223&RechType=RECH_naturel&Submit=C%C4%83utare

    COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT Accompanying document to the Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directives 89/666/EEC, 2005/56/EC and 2009/101/EC as regards the interconnection of central, commercial and companies registers

    EN: SEC 2011 222

    http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V7&T2=2011&T3=222&RechType=RECH_naturel&Submit=C%C4%83utare

    A unsprezecea Directivă a Consiliului din 21 decembrie 1989 privind publicitatea sucursalelor înființate într-un stat membru de anumite forme de societăți comerciale care intră sub incidența legislației unui alt stat

    RO: Directives 89/666/EEC – salt mare in 20 ani spre tranzactii tip 666

    http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V3&T2=89&T3=666&RechType=RECH_naturel&Submit=C%C4%83utare

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    AdrianV,

    Tratamentul homeopatic este o amagire, si eventual da roade prin efectul placebo. Dilutia fiind atat de mare, se pierde pana si informatia.

    Tratamentul tratamentelor este Sfanta Impartasanie.

    Iertati !

    Doamne ajuta !

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Blogul ROMANIA IN AGONIE , http ://salvatiromania.wordpress.com , prima victima a cenzurii internetului de catre sistem. Din pacate, se pare ca inceputul sfarsitului nostu, al blogerilor anti system se apropie cu pasi mai repezi decat ne-am asteptat.
    Multumesc tuturor vizitatorilor care m-au onorat cu prezenta lor pe acest blog, si totodata doresc sa-I anunt ca imi voi continua munca incercand sa reconfigurez un alt blog identic cu cel vechi.
    Adresa noului blog este : http://salwatiromania.wordpress.com cu rugamintea ca cei care ma sustin de de-a linkul mai departe..!

  5. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Referitor la homeopatie, puteti descarca aici cartea Arh. Gheorghios de la Muntele Athos:

    http://www.ortodoxmedia.com/inregistrare/350/SCRIERI-ATHONITE-PE-TEME-CONTEMPORANE

  6. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Oare cand ne vom lamuri ca homeopatia s-a nascut defecta prin fundamentul gandirii homeopate: apa chioara sau granulele de zahar goale date de homeopati nu pot vindeca nimic. De multe ori m-am vindecat de vreo boala pana sa ajung la doctor ( ca programarile se fac dupa mult timp). Asa ca se mai vindeca organismul nostru si cu insusirile pe care ni le-a dat Dumnezeu, ca de aia se vindeca o zgarietura fara sa-i facem nimic.
    Homeopatia este de fapt un sistem filozofico-religios , ca stiintific in nici un caz nu are nimic serios. Cu APA simpla nu se vindeca nimic. Diluarea pana la zero molecule, asta-i principiul homeoipatiei. Autosugestia si renumele cate unui vindecator homeopat pot grabi vindecarea . Nu ne mai dezmeticim deloc in goana noastra obsesiva de a fi perfect sanatosi fizic, indiferent cui si cati bani platim!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*