Tag Archives: invatamant

Invaturi de aur lasate de Sf. Mc. Valeriu Gafencu

Valeriu alaturi de Ion Ianolide au elaborat niste principii de traire crestina, urmand a fi dezvoltate in libertate. Planul este acesta [pentru viata in lume, nu in manastire]:

1. Trairea in lume, fara a fi din lume.
2. Respectarea primelor doua voturi monahale: ascultarea si saracia de bunavoie.
3. Inlocuirea celui de al treilea vot, al fecioriei, cu votul „servirii” sau „slujirii” lui Hristos. Trairea in lume face deosebit de dificila, uneori imposibila, pastrarea puritatii trupesti si sufletesti.

Scopurile principale ale acestui ordin:

a. Activitatea de apostolat, de raspandire intensa a invataturii crestine.
b. Ridicarea membrilor ordinului si a celor ce se afla in sfera sa de influenta, la o traire crestina adevarata, in continut, nu in forma.
c. Conferirea unei expresii crestine tuturor activitatilor publice, obstesti, sociale, culturale, juridice, medicale, economice etc., prin membrii ordinului care fac parte din aceste corpuri profesionale.
d. Exercitarea unei actiuni binefacatoare, pentru marirea independentei Bisericii Ortodoxe fata de Stat si restituirea tuturor bunurilor bisericesti confiscate de comunism.
e. Reconsiderarea imaginii obisnuite a „tipului de crestin”, in care el e socotit numai un om bland, milostiv, iertator, tolerant, supus, naiv, usor de pacalit de oricine. Aceasta imagine trebuie completata cu calitatile de indrazneala intru Hristos, intelepciune, darzenie in apararea credintei si participarea la evenimentele istorice actuale, (la Fior Strejnicu, Crestinismul Miscarii Legionare, p.50-51)

Alte invataturi:

  • Rugati-va lui Dumnezeu si credeti nelimitat. Eu sunt multumit sufleteste si impacat cu mine insumi. Nu va mint. E realitatea sufletului meu, care si-a gasit pacea in intelepciunea si ajutorul Atotputernicului Dumnezeu. Cred ca numai in adevarul evanghelic isi poate gasi omul linistea de suflet. Dragile mele surori, va rog paziti-va de pacat, traindu-va viata in curatenie! Numai asa veti birui in viata. (Aiud, 3 iulie 1942)

Va doresc din suflet tot binele si fericirea! Fiti cuminti si pastrati-va cat mai curate, caci curatenia sufleteasca e cea mai scumpa comoara. Apropiati-va cat mai mult inimile de Dumnezeu, de cuvantul Mantuitorului nostru Iisus Hristos, caci de la El si numai de la El, ne vine tuturor mantuirea. (Aiud, 1 sept. 1942)

  • Singur Dumnezeu ma intelege pe deplin si pe El, spre marea mea multumire sufleteasca, il simt vesnic langa mine, ocrotindu-ma si luminandu-mi Calea. Cat sunt de fericit cand simt vibrand spiritul crestin, voi poate niciodata nu veti putea intelege.

continuare »

Religia e cool!

Tinerii şi credinţa

Tinerii şi credinţa

În timp ce unii în luptă pentru “abolirea” icoanelor şi manualelor de religie, ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a dat undă verde noii programe a acestei discipline. Conţinutul acesteia este regîndit astfel încît să facă faţă provocărilor lumii contemporane, iar tematica este cu adevărat revoluţionară.

Droguri, sex, zodii şi fenomene paranormale

Scopul declarat al schimbărilor priveşte “manifestarea autonomiei, a perseverenţei şi a disciplinei în procesul de învăţare, reflecţia critică asupra diferitelor aspecte ale învăţării, din perspectiva propriei identităţi religioase şi a atitudinii ecumenice”, după cum spun autorii programei. De cum trec de gimnaziu, tinerii pot studia la sincron cu un cadru didactic despre tot felul de teme altădată “tabu”, adăugate la unele clasice precum pregătirea pentru participarea la viaţa cultică sau datoriile creştinului faţă de Dumnezeu şi faţă de sine. În clasa a IX-a, de exemplu, li se va vorbi despre pericolul drogurilor, sexualitate ori muzică sau mass-media, din perspectiva aplicării moralei creştine în viaţa de zi cu zi. În anul imediat următor, suspansul creşte şi se redirecţionează discret spre ocultism – de la reîncarnare, practici asiatice de divinaţie la astrologie, numerologie, superstiţii şi magie neagră, nimic nu rămîne fără răspuns. Cu un astfel de bagaj la activ, se poate trece, în clasa a XI-a, la problematica fenomenelor paranormale, iar într-a XII-a, la combaterea violenţei, suicidului, eutanasiei ori degradării demnităţii umane. De asemenea, dascălii care vor preda după proaspăta programă vor fi atenţi să trateze momentele delicate din istoria creştinismului echilibrat, astfel încît să nu îndoctrineze şi nici să prejudicieze alte culte. Cît priveşte lista de piese muzicale propusă, aici se regăsesc, printre altele, colinde, Oda Bucuriei de Ludwig van Beethoven, Simfonia “Patetica” de Piotr Ilici Ceaikovski, corul sclavilor evrei din actul IV al operei Nabucco a lui Giuseppe Verdi, ori “Visul unei nopţi de Sabat”, din Simfonia fantastică a lui Hector Berlioz.

O provocare pentru dascăli

Reacţia tinerilor la noutăţile programei este cea scontată. “Serios? Se fac toate astea? Păi religia e cool! Anul trecut n-am bifat opţionalul, de fapt nu cred să-l fi urmat cineva în clasa mea, dar de data asta ar fi chiar o alegere”, spune Alex C., elev la Colegiul Naţional. Din partea feţelor bisericeşti te-ai fi aşteptat la ceva rezerve, dar nu este deloc aşa. “Oricît ne-am ascunde în spatele conservatorismului, trebuie să admitem că era nevoie de aceste schimbări. Avem de-a face cu o foarte dinamică generaţie, pe care muştruluiala didactică o lasă rece. Mă aşteptam ca reacţia lor să fie una pozitivă. Adevărata provocare aici o văd pentru profesorii de religie. Intră pe teritoriul avatarurilor moderne, pe care unii tineri îl ştiu deja pe de rost. Trebuie să se informeze continuu, să facă faţă unei întrebări cu direcţie, cum numai un licean ştie să o adreseze. Dar, poate chiar aşa e normal să se întîmple! Reţetă fără diagnostic nu există, şi nici diagnostic fără consult. Cu un doctor vorbind pe limba lor, poate vor fi mai dornici să-i dea curs”, concluzionează preotul paroh Dumitru Boboc.

Cît despre părinţi, ei sînt categorici: tinerii de azi nu mai seamănă cu cei de pe vremea lor. “Cred că sînt naivi aceia dintre noi care mai cred încă în inocenţa adolescenţilor lor. Fie că vrem, fie că nu, dinamica societaţii moderne îi confruntă cu fiecare dintre aceste aspecte. Dacă învaţă cum să le ocolească sau, după caz, să le depăşească nu poate fi decît de bine”, este de părere Maria B.

Disciplina Religie face parte din aria curriculară “Om şi societate” şi i se alocă o oră pe săptămînă în trunchiul comun pentru toate filierele şi profilurile învăţămîntului liceal şi profesional. Cît priveşte succesul noii direcţii de predare, el rămîne a fi văzut. (R. Sofian)

https://www.evenimentul.ro