des - dosar electronic de sanatateDosarul electronic de sănătate: Guvernul a aprobat normele metodologice pentru utilizarea şi completarea acestuia. Informaţii pentru pacienţi şi medici

Guvernul a aprobat miercuri normele metodologice privind modalitatea de utilizare și completare a Dosarului Electronic de Sănătate al pacientului, componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Dosarul electronic de sănătate (DES) va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor. Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult.

Până în prezent peste 3,8 milioane de români au dosar electronic de sănătate la care au contribuit cu informaţii peste 6.200 de medici.

DES conține o serie de informații medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate, cu care pacientul a intrat în contact.

DES preia datele și informațiile existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) în ceea ce privește istoricul medical al pacientului, realizând o colecție de date medicale, necesară luării celor mai bune şi rapide decizii medicale, la care au acces în primul rând proprietarii acestor date, asigurații.

Sistemul privind dosarul electronic de sănătate este un serviciu public furnizat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate pentru toți pacienții.

Sistemul privind dosarul electronic de sănătate este parte integrantă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate, care se utilizează obligatoriu de furnizorii de servicii medicale aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pentru toate serviciile medicale acordate pacienților.

Inițializarea dosarului electronic de sănătate se realizează de către orice medic care deține o semnătură electronică calificată, înregistrată în SIUI. La inițializarea unui DES, se va încărca din SIUI istoricul medical al pacientului începând cu anul  2010,  anul din care există SIUI centralizat.

Informațiile stocate în DES respecta cadrul legal în vigoare privind protecția și securitatea  datelor cu caracter personal. Informațiile din dosarul electronic de sănătate sunt structurate în cinci module, astfel:

– modulul “Sumar de urgență” – accesibil tuturor medicilor în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului;

– modulele “Istoric medical”, „Antecedente declarate de pacient”, „Documente medicale” și „Date personale” – accesibile medicilor numai cu acordul pacienților.

Accesul pacienților la propriul dosar electronic de sănătate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se eliberează pacienților de către medici, în baza cardului de sănătate sau a actului de identitate.

Medicii au acces la datele și informațiile din DES al pacientului pe baza unui certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, certificat înregistrat la casa de asigurări de sănătate. Pacientul  poate vedea oricând dacă i-a fost accesat dosarul de sănătate, cine a avut acces și la ce nivel.

Datele, informațiile și procedurile operaționale necesare utilizării și funcționării dosarului electronic de sănătate se vor aproba prin ordin al ministrului sănătății și al președintelui CNAS, cu avizul ministerelor și instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern adoptată astăzi.

Utilizarea dosarului electronic de sănătate are drept obiective creșterea calității și eficienței actului medical prin accesul la date și informații medicale relevante într-un timp cât mai scurt, precum și implicarea pacientului în completarea informațiilor privind antecedentele personale, stil de viață și prin consultarea directă a propriilor date medicale.

Implementarea sistemului național dosarul electronic de sănătate este parte din integrarea României în strategia e-sanatate a UE și pentru asigurarea sustenabilității financiare a sistemului de sănătate.

sursa: comunicat de presă Guvernul României

Peste 3,8 milioane de români au dosar electronic de sănătate, la care au contribuit 6.200 de medici

Peste 3,8 milioane de români au dosar electronic de sănătate, la întocmirea acestor documente contribuind 6.200 de medici, a declarat, marţi, agenţiei MEDIAFAX, purtătoarea de cuvânt a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Mihaela Tănase.

Peste 3,8 milioane de români au dosar electronic de sănătate, la care au contribuit 6.200 de medici (Imagine: Shutterstock)

“Odată cu implementarea dosarului electronic de sănătate (DES), toate datele medicale, începând de la consultaţii, trimiteri, analize, reţete, foi de observaţii, dar şi antecedente şi istoric medical, vor fi colectate în DES, dar numai cu acordul pacientului. Orice persoană îşi poate consulta oricând şi de oriunde dosarul medical. Până în prezent au fost deschise peste 3,8 milioane de dosare electronice de sănătate la care au contribuit cu informaţii peste 6.200 de medici”, a explicat Mihaela Tănase.

Fiecare român, indiferent dacă este asigurat sau nu, va avea un astfel de dosar electronic.

Dosarul electronic de sănătate va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor. Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult.

Foarte importante sunt informaţiile din istoricul medical al pacientului, utile în situaţii de urgenţă şi considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări şi ultimele prescripţii, ultimele două introduse la cererea medicilor.

La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienţii şi medicii curanţi. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului numai în situaţii de urgenţă.

“Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început iniţializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultaţie, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, reţetele şi analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.

Dosarul poate fi accesat de toţi medicii care au cod de parafă, sunt specialişti şi au semnătură electronică. Sunt în această situaţie 35.000 de medici. Accesul se poate face pe baza a două chei: cardul de asigurări de sănătate, introdus în cititor sau matricea de securitate, şi semnătura electronică.

Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezintă combinaţii de cifre de pe orizontală şi diagonală, aceasta fiind proprietatea pacientului.

Pacientul poate să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua şi IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.

Ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, declara în 2014 că fraudarea în sistemul sanitar nu va mai fi posibilă prin folosirea dosarului electronic al pacientului şi cardului naţional de sănătate.

CNAS şi UTI România au semnat, în 28 martie 2013, contractul privind implementarea sistemului informatic integrat pentru DES.