Colind-antisemitDragă CNA, cum poate un colind scris în urmă cu mai bine de o sută de ani să fie “profund antisemit, care incită la arderea evreilor – din lagărele naziste”?

Mare agitatie, mare scandal, pentru o interpretare a textului cu totul eronata. Pe 6 decembrie ac a fost transmis la TVR 3 un “colind nazist”, interpretat de Ansamblu “Dor Transilvan”, pentru care TVR-ul s-a trezit cu o amenda de 50.000 RON din partea CNA… Este vorba despre un colind cules din zona Ardealului (mai precis din satul Bârlea, judeţul Cluj), ce are o vechime de 100 de ani, adica, se-ntelege, anterior nazismului, deci nu poate “glorifica holocaustul”…

Sa facem cateva precizari logice si… teologice. Colindatul e un ritual format din cântece (colinde) şi, prin unele zone de la noi, din scurte dansuri ceremoniale. Colindătorii vestesc bucuria că ni s-a născut Mântuitor. Colindul e o mărturie, dar şi o reactualizare, o rememorare a acelui timp şi spaţiu sacru punctat de întruparea Fiului lui Dumnezeu. Se intelege ca un astfel de cantec face trimitere la timpul Nasterii Domnului, iar in contextul evenimentelor evocate, el poate face si precizarea ca evreii nu L-au primit pe Hristos (Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit – Ioan 1, 11), acesta fiind un fapt istoric, asa cum este, spre exemplu, faptul ca evreii au fost tinuti in robia babiloniana si egipteana sau cum este faptul ca romanii au cucerit Dacia.

Asadar, un colind de acum 100 de ani NU POATE sa fie “profund antisemit, care incita la arderea evreilor”, avand in vedere ca holocaustul este un eveniment posterior scrierii colindului.

Si totusi sa vedem ce spune textul colindul.
“A născut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toată lumea i se-nchină, / Numai jidovii-l îngână. / Jidovan afuristit / Nu l-ar răbda Domnul sfânt / Nici în cer, nici pe pământ. Numai la corlan [= horn], la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Să iasă şfară [= fum] în drum”.

Da, la prima vedere multi ar spune ca se face trimitere la holocaust, la gazarile de la Auschwitz sau Dachau. Nimic mai fals. Nu este vorba de asa ceva in acest colind. Versurile din colind se referă la asa zisa afumătoarea din Ardeal, care de multe ori era afară, in curte, şi expresia arată că cei ce îl neagă pe Hristos nu trebuie să fie ţinuţi în casă, ci lângă afumătoare, în curte, sau chiar afară, în drum. Adica, altfel spus, cu unii dintre acestia crestinii nu au comuniune, nu au partasie. E vorba de comuniune in contextul praznicului Nasterii Domnului pe care ei nu-l recunosc si nu-l cinstesc. Altfel spus – noi nu impartasim bucuria Nasterii cu evreii, pentru ca ei nu L-au primit pe Hristos. Stim ca Fecioara Maria L-a nascut pe Hristos intr-o iesle saracacioasa din Betleemul Iudeii, pentru ca nimeni nu a primit s-o gazduiasca. Ceea ce este un fapt istoric, nimic mai mult. Sigur ca pe alocuri cuvintele sunt mai ferme, mai “suparate” (ele se regasesc si in Prohodul Domnului), insa asta e o alta poveste, nu are a face cu nazismul si cu holocaustul si, in consecinta, nici cu antisemitismul ce se revendica de acolo. Spun asta pentru ca, vrem, nu vrem, istoria ne arata ca de-a lungul timpului evreii au fost mai mereu persecutați, multe cetati adoptand legi anti-evreiești sau anti-pagane, privandu-i pe acestia de drepturile fundamentale de care se bucurau restul locuitorilor. Doar ca aici, repet, este vorba de altceva, de lipsa comuniunii dintre crestini si evrei, nu de un “indemn la arderea evreilor”, cum s-a tot comentat.

A se vedea mai jos, pe la mijlocul explicatiei si etimologia cuvintelor arhaice impricinate, informatie ce a circulat zilele acestea pe net pentru “talcuirea” corecta a colindului.
cotlón (cotloáne), s.n. – 1. Foc primitiv, făcut cu pietre îngrămădite, care protejează flăcările. – 2. Nişă, firidă. – 3. Ascunzătoare, vizuină. – 4. Loc stîncos, stîncărie. Mag. katlan (DAR), din sl. kotĭlŭ „căldare” (Miklosich, Slaw. Elem., 26; Miklosich, Lexicon, 306; Cihac, II, 76), cf. cocli, şi ceh. kotlina „căldare, crater”. Este dublet de la coclan (var. cotlan, corlan), s.n. (Olt., cămin), ca şi de la coclauri, s.n. pl., cu sing. analogice coclaur şi coclaur şi coclaură (loc stîncos, creastă, ţanc), care pare a proveni de la un sing. *coclău, var. de la cotlon 4 (după DAR, din mag. kö „piatră”; după Byck-Graur, 28, din sl. *kotlavŭ). – Der. cotloni, vb. (a face fumar la un cuptor; a iscodi, a căuta); cotloneală, s.f. (căutare, cercetare).
Dicţionarul etimologic român, Alexandru Ciorănescu, Universidad de la Laguna, Tenerife, 1958-1966

Laurentiu Dumitru

Incredibil: TVR, amendată cu 50.000 de lei de CNA pentru colindul “antisemit”

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, în şedinţa de joi, să amendeze cu 50.000 de lei Societatea Română de Televiziune (SRTv), din cauză că pe TVR 3 şi TVR Cluj a fost difuzat, pe 6 decembrie, un colind antisemit, care a încălcat legislaţia audiovizualului.
Decizia a fost luată joi de CNA, la propunerea Laurei Georgescu, preşedintele Consiliului, cu şapte voturi “pentru” (Laura Georgescu, Florin Gabrea, Lorand Turos, Narcisa Iorga, Monica Gubernat, Cristina Trepcea şi Radu Călin Cristea) şi un vot “împotrivă”, scrie Mediafax.
Emisiunea în care ansamblul “Dor Transilvan” a colindat, a fost supravegheată de Adrian Rozenberg, urmaşul unui supravieţuitor al Holocaustului.

Radioul Public somat de CNA pentru o afirmaţie a lui Dan Puric

Consiliul Naţional al Audiovizualului a somat Radioul Public din cauză că Dan Puric a spus în emisiunea “Maraton de duminică” din 13 octombrie că România este “un cuib mafiotic”, iar moderatorul programului l-a lăsat să folosească un astfel de limbaj considerat injurios de membrii CNA.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de joi, emisiunea “Maraton de duminică”, care a fost difuzată la Radio România Actualităţi (RRA) pe 13 octombrie, între orele 18.10 – 23.00.
În studio au fost prezenţi mai mulţi invitaţi, între care şi artistul Dan Puric. În emisiune, Dan Puric a făcut mai multe afirmaţii, precum: “Dacă în România era într-adevăr un stat şi nu un cuib mafiotic”, “nu vorbim de şleahta asta de securişti care ne conduc”, “sistemul acesta de tip mafiot care paralizează dezvoltarea României este un cancer la nivel social”.
În emisiune, moderatorul Alexandru Rusu i-a spus lui Dan Puric: “Am să spun că apelativele vă aparţin, pentru a nu risca o amendă”.
Însă membrii CNA au considerat că moderatorul emisiunii nu i-a solicitat invitatului să spună ce probe are în susţinerea afirmaţiilor făcute.
Laura Georgescu, preşedintele CNA, a spus că ea conduce o instituţie din statul român şi că se consideră “instigată” de afirmaţiile făcute de Dan Puric în emisiune. “Este insultă şi calomnie (…). Eu mă consider a fi parte în banda de mafioţi, întrucât conduc o instituţie din statul român”, a spus Laura Georgescu.
În schimb, realizatorul Alexandru Rusu a spus că Dan Puric a vorbit în emisiune la modul general, nefăcând referire la o anumită instituţie sau la o anumită persoană.
De asemenea, Alexandru Rusu a spus că emisiunea “Maraton de duminică” nu mai este în grila Radio România Actualităţi, iar în prezent el realizează o rubrică săptămânală de interviuri care are o durată de doar trei minute.
“Dacă domnul Dan Puric are toate libertatea de expresie, dumneavoastră aveţi nişte obligaţii de moderator. Care sunt argumentele pentru care spune că România este ‘un cuib mafiot’?”, i-a spus membrul CNA Narcisa Iorga lui Alexandru Rusu.
Narcisa Iorga a mai spus că moderatorul Alexandru Rusu nu şi-a făcut datoria şi a propus sancţionarea Radio România Actualităţi cu somaţie publică, pentru încălcarea articolului 40, alineatul 3 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia “Moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă”.
Somaţia publică a fost aplicată cu şase voturi “pentru” (Narcisa Iorga, Florin Gabrea, Lorand Turos, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Cristina Trepcea), în timp ce Christian Mititelu şi Radu Călin Cristea au votat “împotriva” aplicării acestei sancţiuni.

realitatea.net