Homeopatia – de Domnul Athanasios B. Avramídis, Cardiolog Profesor de Patologie al Universității din Atena

dr. athanasios avramidis– Partea întâi –

Prolog

de Domnul Athanasios B. Avramídis, Cardiolog Profesor de Patologie al Universității din Atena

Pe data de 28 mai 2003, între orele 13:10 și 14:00, am fost invitatul postului de televiziune NET (Noua Televiziune Elenă) în cadrul emisiunii „Altă Dimensiune”. Tema emisiunii a fost „Metode terapeutice alternative”,  iar prezentator, jurnalistul Kostas Arvanítis.

Dezbaterea de la Noua Televiziune Elenă

Conținutul acestui dialog este redat după o fidelă înregistrare audio a emisiunii din care, desigur, am omis părțile secundare. Datele esenţiale ale dezbaterii sunt marcate prin caractere „ italice „.

1

Jurnalistul: „În ziarul «Eleutherotypía», în urmă cu câteva zile, am citit, în reportajul domnului Papás că trei oameni de știință – şi lucrul acesta îl  știm cu toții, desigur – au atras atenţia asupra terapiilor alternative. Este vorba de terapiile care, din ce în ce mai mult, devin o problemă medicală majoră, având consecințe clare, atât etice, cât și religioase. Astăzi vom dezbate această temă împreună distinşi oaspeți şi vom prezenta reportajul care deschide emisiunea noastră”.

Pe parcursul reportajului prezentat telespectatorilor se prezentau în mod repetat două întrebări, astfel încât din răspunsurile la acestea să putem trage concluziile de rigoare. Iată care au fost întrebările:

–       Ce credeți că sunt terapiile alternative?

–       Avem de-a face cu terapii alternative sau cu escrocherii?

Domnul Arvanítis avea în mâini „Expunerea introductivă a celor trei oameni de știință”, înaintată către Asociația Medicilor din Atena (I.S.A). Cei trei sunt, în ordine alfabetică, următorii: Profesorul universitar Athanasios Avramídis, Doctorul în medicină Georgios Ierapetritákis și Profesorul universitar Panaiotis Behrákis. Expunerea cuprinde rezultatul colaborării noastre sistematice pe tema „Homeopatia, acupunctura și alte metode terapeutice energetice”, pentru a cărei dezbare şi cercetare ştiinţifică, vreme de aproape un an de zile, ne-am întâlnit în şedinţe săptămânale a câte două-trei ore.

Doresc să menţionez că, în calitate de membri al Comisiei de Studii și Comunicare (EPI. MEL. E.) a I.S.A., pe baza deciziei Consiliului Administrativ al Asociaţiei Medicilor din Atena (I.S.A.) din data de 21-01-1997, suntem desemnaţi “să reprezentăm I.S.A. în subiectele care privesc formele de terapie alternativă în mass-media și să contribuim atât la o informare valabilă și responsabilă a publicului privind probleme de sănătate, cât și la îmbunătățirea imaginii medicului în societatea grecească”.

Paranteză explicativă: metodele „energetice terapeutice” la care ne-am referit invocă influența unei „Energii Cosmice” sau „a Universului” exterioare ca „Principiu Suprem” sau ca “Tot”. Din acest motiv aceste metode se şi autodefinesc ca “holistice”. Această “energie” este răspândită peste tot (este o doctrină “panteistă”): în natură, în orice lucru material, în întregul regn vegetal și animal și în om, care, cu ajutorul terapeutului ca mijlocitor (medium), schimbă energia lui cu energia exterioară prin adăugare şi eliminare în scopul restabilirii propriei sănătăți.  Pentru că, potrivit părerii acestor terapeuți, boala este provocată tocmai de lipsa sau de surplusul acestei ”energii”.

2

Domnul Arvanitis, în calitate de „moderator”, în cadrul discuției cu invitații săi, a pus întrebări pe rând fiecăruia, în funcție de felul cum aprecia mersul dezbaterii. Întorcându-se către mine, mi-a zis: “…să-l introducem în discuție și pe domnul profesor. De altfel, cauza, sau mai bine zis motivul pentru care are loc această discuție a fost studiul științific al celor trei cercetători, studiu care a ajuns și în mâinile noastre”. Și a continuat: “Îi voi adresa o întrebare domnului Avramídis și, dacă greșesc în felul în care pun problema, domnule profesor, vă rog să mă corectați. Afirmați, lucru care m-a impresionat mult, că, atât la nivel practic, cât și teoretic, toate “metodele terapeutice neortodoxe” – după cum le caracterizați – tind spre imitarea metodelor religioase, cele de dinaintea apariției medicinei științifice, etc. Și mai spuneți că există consecinţe clare, de natură etică și religioasă, ale acestei chestiuni. Clarificați, vă rog, această poziție, ca să înțelegem, atât eu, cât și telespectatorii noștri.

Avramídis: “Este un subiect amplu, domnule Arvanítis. Voi încerca, însă, să răspund cât mai concis posibil la această întrebare. Aceste terapii alternative nu au legătură cu medicina științifică. Pe plan internațional, medicina științifică este una, permanent înnoită pe baza a sute de elemente noi care apar….. ”.

Jurnalistul: Înțeleg.

Avramídis: “Așa zisele terapii alternative înlocuiesc ce, cu ce?

Terapie alternativă, de exemplu pentru stomacul meu pentru care iau medicamente, ar fi operația. M-ați înțeles? Să înlocuiască, homeopatia, de exemplu, sau una din celelalte metode terapeutice neortodoxe, ce cu ce? Vorbesc și despre terapiile “tradiționale”. De la ce tradiție se revendică ele, totuși? Cine le-a transmis și cine le-a primit?

Sunt menționate și terapiile “complementare“ și “suplinitoare“. Ce lipsește totuși din medicina științifică, astfel încât să fie nevoie să vină altceva cu scopul de a o întregi sau de a o înlocui? Vedeți, este vorba de termeni pe care îi folosesc, pentru că le atribuie o anumită valoare, pe care însă nu o au. Fiindcă [terapiile alternative] nu sunt recunoscute, nu sunt pe plan internațional validate și, lucru esenţial, nu se predau la universități, așa cum știm noi universitățile”.

“În ceea ce privește aspectul religios pe care l-aţi menţionat, într-adevăr, terapiile alternative au legătură cu mișcările “parareligioase”, cu păgânismul, idolatria, misticismul, ocultismul, budismul, hinduismul, taoismul. Însă nu au nici o legătură cu creștinismul și cu știința, fiindcă, atât pentru creștinism, cât și pentru știință, sunt, după cum ați și menționat, metode terapeutice neortodoxe”.

3

Domnul Arvanítis, după ce a dezbătut cu unii dintre participanții emisiunii, adresându-se domnului doctor Patoúlis, membru al Consiliului Administrativ al Asociaţiei Medicilor din Atena, l-a întrebat despre acțiunile asociaţiei și despre consecinţele Expunerii Introductive a Comisiei Asociaţiei Medicilor din Atena. Și după răspunsul acestuia, m-a întrebat: domnule Avramídis, vă mulţumeşte răspunsul domnului Patoúlis?

Avramídis: Mă mulțumește în totalitate.

Jurnalist: Calmantele homeopate au calități farmaceutice?

Avramídis: Nu, nu au, nici nu e posibil să aibă. Fiindcă, conform “Directivei” nr 92/73 a Comunităţii Economice Europene, cu care se pune de acord și legislația grecească (prin prevederea Y6A/7881, F.E.K. 918 14/12/1944, fascicolul 4), preparatul homeopat trebuie să conțină mai puțin de o sutime din cea mai mică doză din calmantul alopat (prin alopat se înțelege calmantul care nu e homeopat). Și  această cantitate nu este capabilă să provoace nici un fel de acțiune farmaceutică. De aceea, preparatele homeopate nici nu au “reacții adverse”, după cum spunea și profesorul nostru de farmacologie G. Ioakeímoglou (cunoscut pe plan internațional ca specialist în Farmacologia Experimentală). Acest profesor sublinia cu emfază: ”Medicamentul care nu are reacții adverse nu este medicament!

Mai am timp, domnule Arvanítis?

Jurnalist: Încă jumătate de minut.

Avramídis: „Medicamentele lor – noi le spunem, pentru mai multă corectiudine, “preparate homeopate” – trebuie preparate de însuși homeopatul, potrivit principiilor aşezate de întemeietorul homeopatiei, Hahnemann. Totuși, astăzi, mixturile sunt preparate de un “farmacist homeopat” şi el le predă utilizatorului, scriind pe eticheta ambalajului numele substanței conținute de “preparatul homeopat” în limba latină. Fără nici una din cunoscutele instrucţiuni de folosire, fără  informațiile detaliate despre fiecare medicament pe care le găsim de regulă pe prospecte.

Organizația Națională a Medicamentelor (E.O.F.) nu se ocupă cu importul de “preparate homeopate”, în nici un caz. Deoarece, aceste sunt importate ca mărfuri, nu ca medicamente, iar cu mărfurile se ocupă Ministerul Comerţului.

Domnul Arvanítis a adresat apoi întrebări celorlalți invitați ai săi.

Domnul doctor Al. Loupasákis, fiind întrebat, s-a declarat “doctor de medicină holistică”. În legătură cu întrebarea pusă, a răspuns că nu cunoaște Expunerea introductivă a celor trei medici ai Asociaţiei Medicilor din Atena, tema de dezbatere a întregii emisiune a NET”. Şi nici nu înţelege “de ce această temă a provocat un interes uriaș”, de aceea l-a întrebat pe domnul Arvanítis: “Ce vrea să spună această expunere ştiinţifică?”, iar acesta i-a răspuns: “Pe scurt, se pun la îndoială metodele terapeutice alternative”.

Atunci, domnul Loupasákis a început să prezinte cum simte și practică el medicina holistică. Medicina holistică este medicina care reprezintă “celălalt punct de vedere” care, după părerea acestuia, “se află în domeniul filosofiei și al acupuncturii și are legătură cu scrierile Împăratului Galben, în domeniul medicinii populare tradiționale chinezești, toate acestea «funcționând», însă neputând fi deocamdată demonstrate….”.

Un alt doctor participant, domnul Giannis Bοuhálos, “doctorand al Universităţii din Monaco”, susținea aspecte asemănătoare cu Loupasákis, mai exact că “practică medicina holistică, medicină care înseamnă multe și nimic” și că “aplică osteopatia și medicina chinezească, dar nu are ca specialitate ortopedia”.

Jurnalistul, domnul Arvanítis, a mai pus și alte întrebări. Către domnul Loupasákis: “Acestea pe care mi le spuneți, reprezintă medicină?” Către domnul Patoúlis: ”Dumneavoastră ce credeți?” Acesta din urmă, membru al Consiliului Administrativ al Asociaţiei Medicilor din Atena, și-a exprimat părerile mai sus menționate.

În continuare, s-a vizionat încă o dată reportajul cu care de altfel a și început emisiunea de la NET, cu cele două întrebări pentru telespectatori. În continuare, domnul Arvanítis mi-a cerut părerea despre diversele comentarii privind acest subiect ale domnului Loupasákis.

Avramídis: Legat de cele menționate de domnul Loupasákis, şi anume de modul în care practică dumnealui medicina, ar trebui să îl felicit. Cu omenie, compasiune, iubire, interes pentru cel bolnav, care are încredere în medicul său. Toate acestea, însă, domnule Loupasákis, nu sunt suficiente dacă medicul respectiv a încetat să mai aparţină medicinii știinţifice”.

Și ajung la partea științifică. Hahnemann este fondatorul homeopatiei. Aceasta este cartea lui (am zis, arătând “Metode ale tehnicii de vindecare”, în care, trebuie menţionat, nu se vorbeşte despre „medicina homeopată”).  După Hahnemann a urmat al doilea mare homeopat cunoscut în bibliografia universală și anume Kent. El este filozoful homeopatiei. Și al treilea, un grec de-al nostru, Vithoúlkas, care este considerat reformatorul homeopatiei în întreaga lume, regele medicinii (aici, din neatenţie, am spus în emisiune „regele medicinii” în loc de “regele homeopatiei”, aşa cum este corect), şi care a înființat (și ce n-a mai înființat!) până și Academia din Alónissos”, (aceste date le-am citi fragmentar și în grabă din rezumatul cărții sale “HOMEOPATIA. Medicina viitorului”. Editura Centrului Medicinii Homeopate, 19856).

“… celălalt mare medic homeopat din Grecia este Diamantídis. Nu mă voi ocupa de faptul că aceștia doi nu s-au înțeles între ei. Cu toate acestea, Diamantídis este medic, în timp ce Vithoúlkas nu este”.

Arvanítis, intervenind: “Ce ați spus”?

Avramídis: ”Am spus că domnul Vithoúlkas nu este medic. Știți, aceste lucruri au ieşit la iveală mai ales atunci când prim-ministrul de atunci, Andreas Papandréou, a fost internat la spitalul Onáseio. Și atunci s-au iscat nişte dispute în jurul unor persoane care susțineau că Papandréou a întrebuințat homeopatia. A fost menționat și un oarecare homeopat Gkíkas. Din această cauză s-a creat o problemă și pentru ceilalți homeopați. (Subiectul acesta a căpătat mari dimensiuni, cu pagini întregi de corespondență în ziare și cu multe interviuri luate multor persoane având în vedere marele interes politic). Când domnul Vithoúlkas a fost întrebat de ziariști despre „homeopatie”, răspunzând la felurite întrebări, a spus, printre altele, că a intrat la Facultatea Politehnică, la subingineri, dar că nu a luat diploma. A plecat apoi în nordul Africii, unde a lucrat ca tehnician la o companie de aducțiune a apei (eu, în loc de tehnician, aș fi zis, simplu, instalator). În Africa a învățat homeopatia și de acolo a plecat în India.

Mă întreb cum a scris domnul Vithoúlkas, care nu este medic – pentru că nu  studiat medicina – această carte pe care v-am arătat-o și încă vreo șase-șapte cărți, pe care le contest, fiindcă dumnealui nu are cunoștințe medicale. Cât priveşte autorul real, nu mă interesează, acesta este alt subiect. Mă interesează faptul că Vithoúlkas este considerat reformatorul homeopatiei de către lumea întreagă și, chipurile, câștigător al premiului Nobel… Totuși, să nu discutăm despre astea acum. Așadar, în pomenita dispută dintre Vithoúlkas și Diamantídis, ascultați ce a scris… ”.

Arvanítis, întrerupându-mă, a zis: „Nu a luat premiul Nobel”?

Avramídis : “Nu a fost premiul Nobel, ci premiul pentru un mod corect de viaţă (The Right Livelihood Award). Nici măcar la Academia de Științe nu a fost prezentat. Multe altele a scris presa atunci despre acest om”.

Prin urmare, revenind la subiect, iată ce scria, cuvânt cu cuvânt, revista “Medicina homeopată” – al cărui editor și director este domnul Vithoúlkas – în articolul cu titlul “Să spunem lucrurilor pe numele lor” (volumul 12, martie – iunie 1995, paragraful 3): “Doctorul Diamantídis este caracterizat de anumite mijloace mass-media ca fiind profesorul medicinii homeopate. Suntem datori să informăm publicul că un astfel de titlu științific nu există, din moment ce, în nici o țară, excluzând țările lumii a treia, nu există homeopatia ca specialitate medicală universitară științifică de stat”. (Din aceste motive este îndreptățită reţinerea faţă de ambele părți, atât în ceea ce privește obiectivitatea datelor menţionate în vastele lor biografii, cât și titlurile științifice și supra-științifice pe care și le arogă).

Orthodoxos Typos, 7 septembrie 2012, nr. 1940, pp. 3-4.   

Traducere Mihail Ilie (G.O.)

4 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    http://ortodoxiacatholica.wordpress.com/2013/07/06/homeopatiao-forma-de-magie-simpatica-o-analiza-stiintifica-si-spirituala-oana-si-alexandru-iftime/

    Cartea “HOMEOPATIA, o ANALIZA STIINTIFICA SI SPIRITUALA” Ed. Lukman2012 este dedicata martirului preot Daniil Sisoyev (1974-2009) de la Moscova.
    Cartea poate fi descarcata la adresa: https://sites.google.com/site/oiftime/

    Aceasta carte este un studiu destul e stufos si cu o bibliografie bogata care stiintific vorbind nu lasa loc de interpretari subiective ci epuizeaza cam tot ce se poate spune despre metoda de vindecare alternativa numita Homeopatie.
    In prima parte se raspunde la intrebarea daca Homeopatia este o metoda stiintifica, verificabila cu efecte masurabile.

    Este descrisa in amanunt filosofia homeopata, modul de gandire al mecanismului homeopat care asa cum spune chiar intemeietorul hoeopatiei si anume Haneman, este de origine spirituala, vindecand dezecilibrele de natura suffeteasca de unde ar proveni boala. Adica boala ar fi perturbarea fortei vitale de catre o putere ostila de natura spirituala (spirit-like). Remediile hoemopate reechilibreaza forta vitala. Aceste remedii in cantitate mare ar provoca boala dar care in doza foarte mica va produce efectul de vindecare simuland o boala artificiala si nemaisezizand boala adevarata. Pentru a se descoperi remediile pentru diferite boli se folosesc in experiment persoane sanatoase. Daca un remediu da unei persoane sanatoase dureri de cap. unuia cu dureri de cap, in procent infinitezimal va vindeca boala de cap. Substantele folosite sunt analoage diferitelor tipologii umane. Spre exemplu:
    “remediul natrium (natrum) muriaticum, preparat din sare de bucătărie, se potriveşte persoanelor care se încadrează într un portret de genul: Copil tăcut, politicos sau iritabil cu furii, labil afectiv, adolescent cu comportament reţinut, nereuşite sentimentale cu suferinţă prelungită cu pierderea interesului pentru viaţă, preocupat de domenii spirituale, adult cu autocontrol în emoţii, comportament, exprimare , la care se adaugă o serie de detalii precum: dă importanţă aparenţelor, fleacurilor […], neîncredere în el, sentiment de vinovăţie, plânge în singurătate […], pesimist, trist singur, noaptea, la griji, dezamăgiri în dragoste, la foame, post coit, după masturbare, sentiment de abandon, maturizare prematură […], anxietate de anticipaţie, disperare pentru viitor, frică pentru viaţa părinţilor, vulnerabil emoţional, frica de a fi rănit, de moarte, hoţi, păsări, insecte […], poziţia în somn: încovrigat sau pe abdomen, visează hoţi, că îi este sete . Starea acestor persoane se agravează la căldură, în mediu salin, dar şi/sau între orele 10 şi 11. Prezintă simptome precum „păr unsuros” şi alte probleme ale pielii, probleme ale căilor respiratorii, tulburări digestive, dureri de cap şi ameţeli (d. ex. „durere de cap agravată dimineaţa, la mişcare, la aer rece, la furie, , la efort intelectual, ameliorată în linişte, culcat, după transpiraţie”), dar şi manifestări precum „transpiraţia feţei mâncând” . Remediul natrium muriaticum este indicat (corespunzător simptomelor pe care le-a indus la probanţi) pentru dureri de cap, tulburări de comportament, răceli, bronșite, herpes, acnee, eczeme, anemie, hipotensiune, palpitații, constipație, hemoroizi, funcționare defectuoasă a glandei tiroide, anumite boli de rinichi, ş.a.”
    Principiul pe care funcitoneaza vindecarea se numeste principiul similitudinii.
    Remediile se obtin prin diluarea substantei primordiale si dinamizarea ei prin izbirea ritmica a flaconului de un material tare. Rolul dinamizarii fiind eliberarea energiei spirituale (fortei medicinale). Forta aceasta nu mai este perceptibila simturilor, fiind de natura spirituala.
    Treptele de dilutie(de diluare a materiei medica) pot fi atat de mari incat sa nu mai ramana nici macar un atom de materie. Ceea ce ramane este forta (spirit like).
    “La această diluţie, nu doar că nu mai există nicio moleculă de materia medica, în remediu, dar este cel mai probabil că remediul nu mai conţine nici măcar molecule de apă sau alcool care să fi venit în contact cu materia medica. “

    Homeopatia și știința

    Unii homeopati incearca sa dea explicatii stiintifice Homeopatiei.
    Acestia folosiec Teoria memoriei apei care sustine ideea ca apa ar forma retele de molecule stabile propice vindecarii. Numai ca moleculele de apa nu pot forma retele stabile. O simpla agitare a apei nu poate schimba prorietatile intrinseci ale moleculei de apa. Deobicei se administreaza apa dinamizata pe granule de glucoza uscate, deci nici nu se mai pune problema de molecule de apa.

    Teoria inseparabilitatii cuantice care afirma ca o interactiune a doua particule cuantice pot avea efecte ulterioare interactiunii lor se refera stricto senso la prorieta ti fizice vizibile.
    Preluata in Homeopatie avem deaface cu magia pura: “legătură datorită căreia se pot exercita influenţe magice asupra persoanelor, prin ritualuri desfăşurate asupra obiectelor (antropologia vorbind despre această credinţă ca despre Legea Contactului sau Contagiunii ). “

    Se neaga principiul termodinamicii conform careia energia se conserva numai in sisteme izolate, pe cand remediile sunt sisteme care fac schimb de energie cu mediul.

    “. O energie a remediilor care n-ar disipa, neascultând de legile fizicii, nu ar avea cum fi de natură materială, caz în care discuţia ar trebui mutată în domeniul spiritualului.”

    Nu exista apa perfect pura, nici alcool perfect pur ceea ce rezulta ca ” la dinamizare vor participa şi impurităţile existente în solvent, puritatea remediilor, precum şi şi identitatea acestora cu ele însele neputând fi asigurată.”
    Dinamizarea sau sucusionarea nu este standardizata, fiecare persoana, lovind intr-un mod diferit cu o intensitate diferita la prepararea remediilor. “sunt remediile de acelaşi fel identice între ele, de la producător la producător şi de la şarjă la şarjă?”

    Se constată, aşadar, nu doar că teoriile pe care adepţii homeopatiei le avansează în vederea fundamentării ştiinţifice a acţiunii remediilor sunt eronate ştiinţific şi, totodată, inconsistente logic, ci şi faptul că legi fundamentale ale fizicii (reflectând modul în care este alcătuită şi funcţionează lumea înconjurătoare) neagă înseşi posibilitatea de existenţă a unei energii fizice (naturale) a remediilor.

    Homeopatia si efectul placebo
    “S-a constatat că nu doar substanţele neutre prezentate drept medicamente pot induce efect placebo, ci şi convorbirile cu cadrele medicale, dacă acestea sunt pline de atenţie şi compasiune faţă de pacient, aspect pe seama căruia oponenţii homeopatiei pun succesul acesteia. Într-adevăr, homeopaţii excelează prin cantitatea şi calitatea timpului petrecut cu pacienţii.”

    Homeopatia si paganismul
    “Credinţa fundamentală homeopată, într-un principiu care animă corpul şi asupra căruia se poate interveni prin diverse „metode de tratament” este păgână, fie că întrebuinţează termenul de „forţă vitală” sau alţi termeni, precum cel de prana (din hinduism) sau cel de chi (sau qi, din religiile chineze), concepte asimilate făţiş, de altfel, de către unii homeopaţi contemporani, cu „forţa vitală” hahnemanniană. “

    Boala, în concepţia homeopată, respectiv în cea ortodoxă

    “Din perspectivă ortodoxă, însă, nu doar că nu există o „forţă vitală”, dar sufletul animă trupul nu prin sine, ci din lucrarea Duhului Sfânt, viaţa fiind opera energiilor dumnezeieşti necreate. Aşadar, vorbind despre perturbarea forţei care animă trupul, respectiv despre reechilibrarea acesteia cu ajutorul remediilor, homeopaţii pretind nici mai mult, nici mai puţin, decât că energiile necreate pot fi perturbate de oarecare influenţe, precum şi „reechilibrate” cu ajutorul vreunui tratament. Altfel spus, homeopaţii pretind că lucrarea dumnezeiască este alterabilă, dar, la o adică, poate fi „tratată”!
    Şi dacă Hahnemann ar fi greşit „numai” la nivelul deosebirii dintre suflet şi energiile necreate, incompatibilitatea dintre perspectiva homeopată şi cea ortodoxă rămâne. Vindecarea sufletului nu se poate realiza cu ajutorul unor „leacuri”, ci numai prin lucrarea dumnezeiască, în Biserica cea Una sfântă, sobornicească şi apostolească. “

    În concepţia ortodoxă, complet diferită de cea homeopată, boala este urmarea păcatului, scopul său fiind pocăinţa şi întoarcerea la Dumnezeu.

    Homeopatia contrazice teologia raţiunilor (a Sf Maxim Marturisitorul)

    Raţiunile sunt schiţe ale celor ce sunt să fie, cugetate de Dumnezeu ca atare şi, din acest motiv, neschimbabile: Căci nu e nici una din existenţe a cărei raţiune să nu preexiste în chip sigur la Dumnezeu. […]. Dar despre cele ale căror raţiuni există statornic la Dumnezeu se poate spune şi că voinţa a toate Făcătorului Dumnezeu cu privire la ele este neschimbătoare. Căci voia lui Dumnezeu nu se circumscrie nicidecum între margini temporale, nici nu se schimbă prin transformare, alternându se cu făpturile.
    Actualizarile ratiunilor sunt existentele creeate de Dumnezeu, care existau in Mintea Creatorului.
    Simetric, unde nu este prezentă o actualizare, nu se manifestă proprietăţile ei- unde lipseşte apa, nu se vor manifesta proprietăţile apei, unde lipseşte aurul, nu se vor manifesta proprietăţile aurului, trăsăturile nu au cum „pluti” prin univers, independent de lucrurile care le poartă. Or, homeopaţii pretind că apa poate prezenta proprietăţi ale altor materii, în absenţa fizică a acelor materii. Dacă, însă, apa ar ajunge, în urma „dinamizării”, să exprime calităţi ale altor materii, în absenţa fizică a acelor materii aceasta ar însemna că raţiunile îşi ies din hotare, „contaminându-se” între ele, sub acţiunea omului, altfel spus că acţiunea omului poate altera gândurile lui Dumnezeu.

    Homeopatia este magie simpatica

    Magia simpatică este o formă de vrăjitorie bazată pe similaritatea între elemente cuprinse în actul magic efectuat şi evenimentul dorit a fi indus prin magie.
    Asemenea unor forme de magie simpatică tradiţională, homeopatia se bazează pe îndepărtarea unor fenomene (simptome) prin utilizarea unor mijloace mimetice (remediile, capabile să inducă simptome similare cu cele pe care le vindecă)
    [...] Această ciudată terapeutică, întemeiată pe un fel de simpatie între boală şi între cauzele care o produc, sau între aspectele similare ale lumii din afară, animale sau părţi din corpul lor, plante, minerale etc. ne-a fost transmisă din timpuri imemoriale, din primele veacuri de existenţă a omenirii. Toată lumea din vremile străvechi a crezut în ea, tot Evul Mediu a folosit-o, şi până în zilele noastre, în afară de babele doftoroaie, o mai recomandă pe alocuri câte un tămăduitor homeopat .
    Homeopatia este, aşadar, o formă de magie simpatică. Mai mult, ea este o formă de magie populară, a cărei practicare nu presupune consacrarea rituală a practicantului şi nici măcar ca acesta să fie conştient de faptul că se ocupă cu vrăjitoria.
    Faptul că vrăjitoria poate fi practicată atât de către iniţiaţi, cât şi de către neiniţiaţi nu este deloc surprinzător.

    Remediile şi influenţele duhurilor necurate

    Parcurgând, însă, diverse repertoare homeopate se poate constata că majoritatea remediilor probate dau „simptome” caracteristice pentru influenţa duhurilor necurate. Materia „dinamizată” stârneşte patimile şi face omul vulnerabil la atacuri demonice directe, toate bolile spirituale cunoscute Bisericii ajungând să fie legate de remedii.

    “remedii asociate cu patima desfrânării (împreună cu alte probleme duhovniceşti): Ambra grisea (nimfomanie), Apis mellifica (manie sexuală, dar şi furie, teamă, vexare, precum şi opusul lor, apatia; spaime în somn), ş.a. Remediul Bromium (dar şi alte remedii) este asociat cu senzaţia că cineva se află în spatele persoanei şi că, dacă aceasta se întoarce, îl va vedea pe acel „cineva” acolo. Un alt simptom ciudat indus şi „tratabil” de către remedii este insomnia cu oră fixă (faptul că oamenii pot fi sâcâiţi de demoni, mereu la aceeaşi oră este cunoscut Bisericii). Spre exemplu, pacientul care nu poate dormi după ora trei dimineaţa se tratează cu Nux vomica, după unii şi cu Kali carbonicum. Tabloul „simptomelor” cel puţin ciudate asociate remediilor culminează cu accesele de furie însoţite de plâns, lătrat şi urlat (remediul Cantharis vesicatoria), amintind în mod izbitor de manifestările persoanelor chinuite de demoni. “

    Homeopatii ortodcsi- posibilitatea inselarii. Falsul teologic si blasfemia ca “argumente” pentru homeopatie.

    S-a observat, din cele de mai sus, că homeopatia, una dintre metodele de tratament alternativ/complementar în vogă la ora actuală, nu este o ştiinţă, ci o credinţă păgână, al cărei aspect practic este vrăjitoresc (magie simpatică). Aşadar, practicarea homeopatiei, ca şi recursul la tratamentele homeopate, sunt incompatibile cu condiţia de creştin ortodox.

    Recenzie de preot Matei Vulcanescu
    Veria

  2. Lucretia din Targoviste

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    DOAMNE AJUTA,dragi crestini. Cu fiecare zi ma inspaimanta ce aud de la capetele incoronate ale scumpei noastre credinte,scumpa pentru ca pentru mine religia crestin -ortodoxa este a doua mama,in EA m-am nascut,am crescut si m-am format ca om ,cu frica doar de DUMNEZEU ,DE NIMENI ALTCINEVA. Am invatat de mica de la bunicii mei nascuti pe la 1903 ca orice ai face si ai gandi ,Dumnezeu stie tot si nu te poti feri oriunde ai fi, din calea LUI. Pentru a fi un om liber trebuie sa fi cu Dumnezeu si-atat,nu -i nevoie sa iei pozitia slugarnica in fata nimanui fie el Mitropolit, Patriarh sau toate inventiile omenesti de norme si dogme,ca v-au indepartat de la cele SFINTE ACESTE MINTI BOLNAVE DUPA BANI SI-ATAT.nu vedeti decat partea materiala ,nu aveti nimic sfant,visati doar la BOGATII,AUR,BANI si sunteti majoritatea plini de boli din cauza inbuibarii de mancare multa si buna,mancati pana nu mai puteti si pe cersetori îi luati la goana cand va cer ceva ,nu dati la nimeni nimica si va dati mari crestini in numele lui ISUS,.Pangariti numele DOMNULUI,VA ASCUNDETI IN SPATELE SUTANEI SI CERSITI pentru a va umfla burtile .
    TERAPIE alternativa inseamna sa bei ceaiuri vindecatoare din diferite plante,FITOTERAPIA STITI VOI CE ESTE? N-aveti de unde ,ca voi beti bauturi asa va invata la teologie,medicamentele cu diferite sintetice sunt mai bune ca omoara mai repede .Îmi cer iertare pentru cei care nu intrati in categoria celor care umblati doar sa va îmbogatiti,iar cei care n-au auzit de ILUMINATI precum Rafail Noica,Arsenie Boca,Staniloaie, si lista poate continua,cereti sa invatati cele sfinte de la acest ILUMINATI ,ca niciodata nu-i prea tarziu,DUMNEZEU va poate deschide mintile,RUGATI-VA pentru asta ca EL ESTE prezent ,trebuie doar sa vreti cele sfinte si gata ,ESTE PREZENT pentru a va ajuta.
    Iertati-ma pentru cele scrise ,dar asa am simtit,eu va iert ,va iubesc si va multumesc in cazul in care aveti rabdare sa cititi ce-am scris.
    Cu dragoste ,pentru crestinii intru HRISTOS.
    Lucretia,targoviste

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @Lucretia. Va rog sa tineti seama pe viitor, ca scriind cuvinte intregi cu majuscule( litere mari) este ca si cum ati striga, a tipa la interlocutori. Cei ce citesc, pot parcurge mai cu atentie textul daca scrieti cursiv, linistit.
    Despre fitoterapie sper ca stiti ca nu este deloc acelasi lucru cu homeopatia, desi aceasta din urma pretinde ca isi face remediile si din plante,( uneori). Daca cititi cu atentie referatul sumar de mai sus , al preotului Matei Vulcanescu, veti vedea diferenta enorma intre homeopatie si fitoterapie. Extractele din plante folosite in fitoterapie nu sunt diluate la maxim pana nu mai contin decat apa chioara ca in homeopatie, deci nu vorbim despre acelasi lucru.
    Sunteti suparata rau pe unii preoti, asta nu vad ce legatura are cu articolul despre homeopatie si alte vrajitorii asa zise medicini alternative.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*