certificat-eu-160x106Certificatele de nastere, de casatorie sau de deces si cazierele judiciare se vor schimba in viitorul apropiat.

Comisia Europeana a propus ca de la 1 ianuarie 2014 toti cetatenii de pe teritoriul ei, inclusiv romanii, sa aiba documente de identitate unice, valabile in orice stat. In plus, actele vor fi disponibile pe Internet pentru orice institutie care are nevoie de ele.

Se elimina astfel situatiile bizare, cum ar fi listele electorale cu morti sau impozitarea persoanelor decedate. Primaria orasului Calan din judetul Hunedoara a trimis o somatie de plata a impozitelor unui om decedat in urma cu un sfert de secol.

“Este adresata bunicului meu practic, care a murit acum aproape 23 de ani. Este vorba despre un impozit restant. E cert ca nu s-a facut o corelare intre registrul agricol si biroul fiscal si de aici au rezultat toate aceste necazuri”, spune Ioan Haicu. “Certificatul de deces a fost emis tot de starea civila de la primaria Calan, dar acum 20 si ceva de ani, n-aveam de unde sa stiu”, declara Laurian Lupulescu, inspector fiscal.

Astfel de situatii se intampla des in Romania, unde deocamdata nu exista o baza de date centralizata, care sa coreleze evidenta populatiei cu situatia impozitelor si taxelor.

Rezolvarea vine de la Comisia Europeana, care vrea ca de anul viitor toate documentele romanesti sa fie aceleasi cu cele italiene, franceze, germane sau spaniole.

Iar de nasterea sau moartea cuiva nu vor mai afla doar rudele omului, ci si orice functionar din cele 28 de state membre.

„Ca sa eliminam costurile traducerilor legalizate vom oferi pentru cele mai utilizate documente, cum sunt cele de nastere, deces, casatorie sau statut legal. Ele vor fi deja traduse in toate limbile Uniunii si cetatenii si companiile sunt libere sa le ceara de la autoritatile locale”, a declarat Viviane Reding, vicepresedinte Comisia Europeana.

| ProTV