La data de 6 martie 2008, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a reexaminat hotararea sa nr. 410, luata in sedinta de lucru din 12 – 13 februarie 2004, privind problema implicarii preotilor in politica, care preciza urmatoarele:
„CU PRIVIRE LA IMPLICAREA CLERULUI IN POLITICA, SFANTUL SINOD ISI INNOIESTE PUNCTELE DE VEDERE SI RECOMANDARILE DIN 13 – 14 FEBRUARIE 1996 SI 23 – 25 FEBRUARIE 2000 SI, IN LUMINA ACESTORA, HOTARASTE:

 1. In calitatea sa de cetatean al Patriei si de parinte duhovnicesc al tuturor enoriasilor sai, indiferent de orientarea lor politica, preotul are libertatea, binecuvantarea si indatorirea ca, de pe pozitia si prin mijloacele care-i sunt specifice, sa participe la viata cetatii, sprijinind activitatile menite sa promoveze binele obstesc si impotrivindu-se oricaror masuri sau activitati care se dovedesc a fi in contradictie cu invatatura si morala crestina ortodoxa. Optiunea sa politica se exprima prin vot.

 2. In conformitate cu Sfintele Canoane ale Bisericii Universale (6 Apostolic, 7 Sinodul IV Ecumenic, 10 Sinodul VII Ecumenic, 11 Sinodul local Cartagina), care stipuleaza ca printre indeletnicirile incompatibile cu slujirea si demnitatea clericului se numara si aceea de “a primi asupra sa dregatorii sau indeletniciri lumesti”, arhiereului, preotului, diaconului si monahului ii este interzis sa faca politica partinica, sa fie membru al unui partid politic, sa participe la campanii electorale, sa candideze si sa devina membru al Parlamentului sau Consiliilor locale, primar, viceprimar sau sa ocupe functii in administratia publica centrala si locala. Cel care va incalca aceste reguli, precum si legamantul depus la hirotonie, se incadreaza in prevederile art.3, lit. “d” si “e” din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale Bisericii Ortodoxe Romane, avand de ales intre cariera politica si misiunea preoteasca, pentru totdeauna, fara drept de revenire in cler. Abaterile de acest fel vor fi judecate in Consistoriile eparhiale.

 3. In acelasi timp, Sfantul Sinod face un calduros apel catre liderii partidelor politice din Romania sa nu permita recrutarea de membri din randurile clerului si nici folosirea in scopuri politice a persoanelor, spatiilor, slujbelor si insemnelor bisericesti. Sfantul Sinod ii asigura ca Biserica – pastrandu-si echidistanta fata de partide – va continua sa se implice in politica generala a tarii, contribuind – prin mijloace specifice – la apararea democratiei, a libertatii, a credintei in Dumnezeu, a independentei si integritatii Patriei, respingand orice forma de totalitarism comunist ateu, precum si orice forma de extremism.”
Constatand, insa, necesitatea disocierii angajamentului preotului in politica partinica, de prelungirea activitatii sale pastoral-sociale in viata comunitatii locale, in calitate de consilier local sau consilier judetean independent, avand aprobarea chiriarhului sau, in urma discutiilor care au avut loc si a convergentei opiniilor exprimate, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat:
„Mentinerea hotararii Sfantului Sinod nr.410/2004 privind interzicerea implicarii clerului in politica. Totodata, aplicand principul iconomiei (pogoramant, dispensa), Sfantul Sinod hotaraste ca, de la caz la caz, preotii care isi exprima, in scris, dorinta de a candida numai ca independenti si numai pentru Consiliile locale si Consiliile judetene sa primeasca aprobarea chiriarhilor lor. Aprobarea va fi acordata in urma analizei solicitarilor preotilor respectivi, intr-o sedinta a Permanentei Consiliului Eparhial si numai acelora considerati capabili sa promoveze interesele comunitatii in Consiliile locale si in Consiliile judetene. Daca, insa, se dovedeste ca preotul nu corespunde cerintelor mandatului incredintat, de a lucra si apara interesele comunitatii locale, atunci i se va retrage aprobarea. Aceasta hotarare adoptata de Sfantul Sinod este aplicabila numai pana cand se vor gasi membri ai laicatului ortodox, bine pregatiti, pentru a reprezenta interesele comunitatilor locale in care se afla si ortodocsi.”

Basilica.ro

“Nici o slugă nu poate să slujească la doi stăpâni. Fiindcă sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau de unul se va ţine şi pe celălalt îl va dispreţui. Nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui mamona.” (Luca 16: 13);

“Şi a zis lor: Scris este: “Casa Mea, casă de rugăciune se va chema, iar voi o faceţi peşteră de tâlhari!” (Matei 21: 13);

“Iar Petru şi apostolii, răspunzând, au zis: Trebuie să ascultăm pe Dumnezeu mai mult decât pe oameni.” (Fapte 5: 29).

| Iisus este Domnul

Vedeţi, vă rog, şi:
De ce România merge rău