La inceput de an, Ortodoxia risca sa fie batjocorita din nou prin profanarea unei biserici din Bucuresti – Sf. Elefterie Vechi, care printr-o hotarare patriarhala va fi data coptilor spre a sluji de “Craciunul” lor pe stil vechi. Sfintele Sinoade Ecumenice ii considera pe copti (monofiziti) ca fiind eretici. Termenul de „eretic” nu este o insulta, ci un indicator al conditiei celor abatuti de la invatatura de credinta ortodoxa. Iar Sfintii Parinti nu au fost nici inselati, nici lipsiti de pregatire teologica cand i-au numit pe monofiziti ca fiind eretici. Acelasi lucru il arata si minunea Sfintei Mucenite Eufimia: tomul ortodox a fost gasit in mana dreapta a Sfintei, ca semn de primire, iar tomul ereticilor a fost gasit sub picioarele Sfintei, ca semn de lepadare. Despre relevanta acestei minuni, Sfantul Paisie Aghioritul spune foarte clar: „Oare atatia Sfinti Parinti care au fost luminati de Dum­nezeu si au trait in aceeasi vreme cu ei [cu monofizitii] i‑au inteles gresit, si ve­nim noi acum, dupa atatea veacuri, ca sa‑i corectam pe Sfintii Pa­rinti? Dar nici minunea Sfintei Eufimia nu o pun la socoteala? Oare si ea a inteles gresit cartea ereti­cilor?”

Din pacate, o astfel de profanare s-a si intamplat in anul 2008, tot in Bucuresti, la biserica Sfanta Ecaterina – paraclisul Facultatii de Teologie Ortodoxa. Dat fiind ca membrii adunarii copte nu sunt ortodocsi, ci se gasesc intr-o conditie eretica, faptul care ne revolta este acela ca intr-o biserica ortodoxa nu au voie sa slujeasca ereticii. In conformitate cu canoanele Bisericii ortodoxe, acestia nu pot intra, macar, precum credinciosii, in bisericile ortodoxe[1] si cu atat mai putin pot fi primiti sa slujeasca. In cazul in care, totusi, ereticii ajung intr-un locas de cult ortodox si slujesc acolo, aceasta constituie profanare a locasului ortodox si in acesta nu se mai poate intra si sluji de catre ortodocsi decat dupa indeplinirea prescriptiilor canonice adecvate situatiei[2].

Intrucat profanarea unei biserici ortodoxe este un lucru deosebit de grav, ce afecteaza cu adevarat madularele Bisericii, acest lucru nu trebuie sa se intample cu acordul nostru. Trebuie impotrivire din toate puterile.

Se stie ca in 1993, la Chambesy s-a hotarat ridicarea anatemelor si restabilirea unitatii eclesiale cu monofizitii. Iata ca acum culegem „roadele” acestui acord ce arunca BOR in erezie.

Facem apel catre manastiri, teologi, preoti parohi si toti bine-credinciosii din Romania si din afara ei sa ne unim pentru a determina Patriarhia sa anuleze acest act de apostazie.

In acest sens, se are in vedere un protest in ziua de 7 ianuarie 2012, de la ora 7 dimineata, in fata bisericii Sf. Elefterie vechi din Bucuresti, pentru a bloca accesul in biserica a ereticilor copti.

Un grup de teologi a creat urmatoarea adresa de email: [email protected] la care puteti trimite adeziunea dvs., in cazul in care puteti participa la aceasta actiune de protest. Maica Domnului si Sfintii Parinti ne vor ajuta cu siguranta spre a pazi Biserica lui Hristos.

S-a vazut zilele trecute ca multe persoane si manastiri din Romania s-au solidarizat cu staretul Efrem de la manastirea Vatopedu, din Sfantul Munte Athos. Cu atat mai mult este nevoie sa ne solidarizam pentru a opri profanarea unei biserici! Este Casa Domnului si nu putem asista nepasatori la batjocorirea ei.

Ortodocsii nu le pot permite ereticilor sa slujeasca in biserica ortodoxa, in nadejdea ca dupa aceea vor face rugaciunea pentru biserica profanata si cu aceasta lucrurile revin la normal. Canoanele 45 si 46 Apostolice prevad caterisirea clericilor care consimt la slujirea eretica si/sau o considera slujire adevarata: “Episcopul sau prezbiterul sau diaconul, daca numai s-a rugat impreuna cu ereticii, sa se afuriseasca; iar daca le-a permis acestora sa savarseasca ceva ca si clerici, sa se cateriseasca.” (Ap 45); “Poruncim sa se cateriseasca episcopul sau prezbiterul care a primit botezul ori jertfa ereticilor. Caci ce fel de impartasire are Hristos cu veliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul? (II Cor. 6, 15).” (Ap. 46). In nici un caz nu se poate da acord, respectiv binecuvantare pentru slujirea de catre eretici in biserica ortodoxa- nu se poate binecuvanta pacatul, si cu attt mai putin cel impotriva Duhului Sfant, cum este “slujirea” de acest fel.

Dupa cum se cunoaste, Sf Vasile s-a rugat impreuna cu poporul si usile bisericii nu s-au deschis pentru arieni, ci numai pentru ortodocsi. Sf Ioan Hrisostomul nu a ingaduit sa se dea arienilor biserica, raspunzandu-i generalului arian Gaina, care ceruse aceasta favoare in numele serviciilor aduse de el Imperiului ca si-a luat, deja, rasplata lumeasca, anume onorurile si averile cuvenite, si sa nu cuteze sa ceara “daruri dumnezeiesti pentru slujire lumeasca” (Viata Sf Ioan Gura de Aur, Ed. Bizantina, 2007). Cand s-a aflat Bizantul sub latini, “rasaritenii nu liturghiseau, acolo, unde mai-nainte ar fi liturghisit apusean, de nu ar fi facut mai-nainte apa sfanta, spre curatire.” (vezi notele de subsol de la Pidalion, editia 2004, pag. 88).

Dumnezeu sa ne dea puterea de a lupta pentru Ortodoxie!

Cititi despre pericolul unirii cu monofizitii.


[1] Canonul 6 al Sinodului din Laodiceea opreste pe eretici pana si de la a intra in biserica (de slujire, este clar ca nu se poate vorbi, cu atat mai mult): “Nu este ingaduit ereticilor sa intre in casa lui Dumnezeu daca staruie in eres.”
[2] Iata, spre lamurire asupra conditiei bisericilor ortodoxe in care ajung sa slujeasca ereticii, canonul 46 al Sf. Nechifor si raspunsurile Sf. Teodor Studitul la intrebari adresate sfintiei sale prin intermediar de catre Ilarie si Eustatie (apud Arhid. prof. dr. Ioan N. Floca, Dreptul canonic ortodox,  Sibiu, 2005):
Canonul 46 al Sf Nichifor Marturisitorul se refera la biserici in care nu doar ca au slujit ereticii, dar au si fost luate in stapanire de catre acestia (trecute la cultul lor) : “Va sfatuim ca in bisericile luate in stapanire de eretici sa se intre ca intr-o casa simpla si sa se cante numai de nevoie, asezandu-se cruce la mijloc, iar in altar nici sa nu se intre, nici sa se tamaieze, nici sa se savarseasca rugaciune, nici sa nu se aprinda candele si lumanare si este simfonic cu Raspunsul Sf. Teodor la Intrebarea 3: Cuvine-se a intra pentru rugaciune si cantare in bisericile pangarite si detinute de preotii care au fost partasi eresului? Raspuns: Nicidecum nu se cuvine a intra in astfel de biserici, din motivele mentionate; caci scris este: ‘iata casa voastra ramane pustie’ (Mt. 23, 38); fiindca indata ce s-a introdus eresul, a disparut superiorul celor de acolo, ingerul, dupa cuvintele marelui Vasile (Scrisoarea 191) si acea biserica s-a prefacut in casa comuna; si regele David zice: ‘Nu voi intra in biserica celor rai’ (Ps. 25, 5), si Apostolul intreaba: ‘Ce unire are Biserica lui Dumnezeu cu idolii?’ (II Cor. 6, 16).”