Unele din evenimentele recente denota fisuri subterane in relatiile dintre bisericile ortodoxe locale si Patriarhia Ecumenica, precum si intreruperea fatisa a comuniunii dintre Patriarhia Ierusalimului si Patriarhia Romana. Este vorba de o epistola-invitatie a Patriarhului Ecumenic si de scandalul bisericii din Ierihon, evenimente care ameninta sa arunce in aer unitatea Ortodoxiei. Pentru multi, cele doua evenimente au semnificatii similare.

Desigur, in alte imprejurari, daca ar fi existat bunavointa, lucrurile s-ar fi putut rezolva in 24 de ore. Dupa cum marturisesc clerici cu experienta, conflictele recente nu constituie decat pretexte in spatele carora se ascund alte interese, confruntari eteroclite, puncte de vedere si scopuri divergente.

Doua categorii

Intr-una din zilele de Pasti, Patriarhul Ecumenic a convocat la Fanar, la sfarsitul lunii august, intaistatatorii Bisericilor Alexandriei, Antiohiei, Ierusalimului si Ciprului pentru o consultare privind evolutia evenimentelor in Orientul Mijlociu. In afara discutiilor pe aceasta tema, sinodul arhieresc va dezbate si soarta viitorului Sinod Panortodox, strategia pe care o aplica Biserica Rusiei, dar si recentele contre dintre Biserica Romaniei si cea a Ierusalimului.

Disconfortul produs de aparitia in presa a epistolei Patriarhului Bartolomeu a fost major si s-a datorat, in principal, neinvitarii reprezentantilor celorlalte Biserici autocefale. Dreptul participarii, spune Patriarhia Ecumenica, il au doar Bisericile care au fost instituite prin hotarari ale Sinoadelor Ecumenice. Prin aceasta miscare, Patriarhia Ecumenica desparte Bisericile Ortodoxe in doua categorii, defavorizand astfel unitatea ortodoxa. Unii ierarhi considera ca Fanarul nu ar trebui sa separe conducatorii Bisericilor in intaistatatori si „de-ai doilea”-statatori, indeosebi pentru faptul ca, la recenta intrunire inter-ortodoxa de la Geneva, pe tema Autocefaliei Bisericilor, au fost atatea si atatea probleme.

„Intaistatatorii care vor participa la sinodul din Fanar nu reprezinta nici macar 10% dintre credinciosii ortodocsi”, considera un Mitropolit cu turma mare din Vest. Prin aceasta hotarare, Patriarhia Ecumenica desfiinteaza principiul sinodalitatii si creeaza un precedent care ar putea leza ireparabil unitatea ortodoxa.

Pentru un hotel

Cealalta problema majora care a impartit in doua tabere comunitatea ortodoxa internationala este conflictul dintre Patriarhia Ierusalimului si Patriarhia Romana. In urma cu putine zile, Patriarhia Ierusalimului a recurs la o actiune extrema si a intrerupt comuniunea cu Biserica Romana, caterisind reprezentantul Patriarhiei Romane la Locurile Sfinte, aducand invinuiri de intruziune pe teritoriul lor si luand cele mai drastice masuri posibile in relatiile dintre Bisericile Ortodoxe. Acest lucru, spun unii, a intentionat taierea poftei altor Biserici (mai ales celei Ruse) de a actiona similar. In prealabil, Patriarhul Ierusalimului, Theofilos, nu a aprobat cererea Patriarhului Romaniei, Daniil, de a-si da binecuvantarea pentru a intra in functiune biserica si hotelul din Ierihon construite de Biserica Romana pe teritoriul aflat in jurisdictia Patriarhiei Ierusalimului. La randul sau, Patriarhul Daniel l-a acuzat pe Teofil de superficialitate, subliniind faptul ca biserica in cauza a inceput sa fie ridicata in anii `90, in urma acordului dintre Patriarhului Ierusalimului din acea vreme, Diodor si Patriarhul Romaniei, Teoctist. S-a precipitat nefast Patriarhul Ierusalimului, considera Patriarhia Romana, deoarece nu a asteptat gasirea unei solutii comune, dupa cum au cazut de acord reprezentantii celor doua Biserici cu ocazia unei intalniri in luna mai.

Aparut in Romfea, 15 mai 2011, traducere Presa Ortodoxa de limba Greaca

Cititi si: Va face patriarhul Teofil si ceilalti pasi canonici pe care ii presupune o adevarata rupere a comuniunii?