Presedintele Traian Basescu a discutat, marti, la Palatul Cotroceni, cu primul-ministru Emil Boc si cu ministri ai Guvernului cu responsabilitati in implementarea Hotararii CSAT nr.71/2010 privind unele masuri necesare operationalizarii si dezvoltarii sistemelor nationale informatice specifice, informeaza Presedintia. 

In cadrul intalnirii se va face o analiza a stadiului implementarii Hotararii CSAT nr.71/2010 adoptata in sedinta CSAT din 28 iunie 2010. “Scopul Hotararii CSAT este acela de a determina institutiile publice si administratia publica centrala si locala sa-si constituie sisteme informatice si sa asigure servicii “on-line” de informare si de plata a obligatiilor fiscale ale contribuabililor, in scopul diminuarii interactiunii directe a cetatenilor si a agentilor economici cu functionarii publici”, se mai arata in comunicat.

Contribuabilii mari si mijlocii vor depune numai electronic declaratiile fiscale începând cu obligatiile aferente lunii octombrie, a anuntat Agentia Natională de Administrare Fiscală (ANAF). Declaratiile mentionate se depun prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro, iar documentele trebuie semnate folosind semnatura electronică.Astfel, la data de 25 noiembrie, vor fi transmise prin intermediul Sistemului Electronic Național (SEN) declarațiile privind obligațiile de plata la bugetul de stat, impozitul pe profit, obligațiile de plată la bugetele asigurărilor sociale și fondurilor speciale, precum și deconturile privind accizele, impozitul la țiteiul din producția internă, cel de TVA și cel special de TVA. 

Totodată, va fi transmisă declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare și declarația rectificativă.

De la 1 august 2009, companiile mijlocii sunt acele firme care au o cifră de afaceri cuprinsă între 6,7 milioane lei și 70 milioane lei. Companiile mari sunt societățile cu afaceri de peste 70 milioane de lei.

Contribuabilii mari si mijlocii vor depune declaratiile fiscale numai electronic incepand cu obligatiile aferente lunii octombrie, se arata intr-un comunicat al Autoritatii Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Astfel, de la data de 25 noiembrie 2010, contribuabilii vor transmite prin intermediul Sistemului Electronic National un numar de noua declaratii.
ANAF incurajeaza persoanele care nu se incadreaza in categoria contribuabililor mari sau mijlocii sa utilizeze mijlocul electronic de depunere a declaratiilor fiscale ca metoda alternativa de declarare“, se mai arata in comunicat.
Aceste declaratii se depun prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro, iar documentele trebuie semnate prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat in conditiile Legii privind semnatura electronica.

Toate primăriile ar putea fi obligate să implementeze sistemul de plată online a taxelor şi impozitelor. Până în 2012, şi locuitorii de la sat ar putea plăti online impozitele. Cel puţin asta prevede un proiect de Guvern.

Autorităţile Publice Centrale şi Locale care desfăşoară activităţi de încasare a taxelor şi impozitelor de la cetăţeni vor fi obligate se intre în Sistemul Naţional de Plată a Taxelor şi Impozitelor – Ghiseul.ro.

Acesta este un proiect de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale. În proiect nu este specificat, însă, modalitatea de a-i face pe cei care nu se descurcă pe internet, sau să folosească un computer, să-şi poată plăti datoriile către stat.

”În prima etapă a proiectului, în primele 7 luni după adoptarea prezentei Hotărâri, vor fi înrolate în cadrul Sistemului Municipiile reşedinţă de Judeţ precum şi toate oraşele şi Municipiile cu populaţie de peste 100.000 locuitori”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern elaborată de Ministerul Comunicaţiilor. În etapa a II-a a proiectului vor fi incluse în sistem localităţiile care au o populaţie de până la 100.000 locuitori.

Şi ţăranii vor putea plăti taxele online

În ultima etapă a proiectului, vor fi înrolate în sistem, în termen de şase luni de la încheierea celei de-a doua etape, autoritatile cu statut de comună precum şi alte instituţii care nu au fost vizate de primele două etape, care desfaşoara activităţi de colectare a taxelor şi impozitelor, mai prevede proiectul de HG. ”Beneficiarii direcţi ai acestui serviciu vor fii atât cetăţenii şi persoanele juridice precum şi Statul Roman prin diversificarea opţiunilor cetăţeanului de interacţiune cu Statul”, au explicat reprezentanţii Ministerului Comunicaţiilor.