(stih 1) Si am vazut ridicandu-se din mare o fiara care avea zece coarne si sapte capete, si pe coarnele ei zece steme, si pe capetele ei nume de hula.

Prin „fiara” aceasta, unii inteleg o oarecare putere mai prejos decat Satana, dar mai mare peste ceilalti draci. Iar prin aceea ce va iesi din pamant dupa aceasta, il inteleg pe Antihrist. (Scolie: Iar Metodie, Ipolit si altii au talcuit ca fiara aceasta va fi Antihrist, acela ce va iesi din „marea” lumii, cea invalurita si tulburata.)

Iar prin cele „zece coarne” impodobite cu tot atatea steme si prin cele „sapte capete” se intelege unirea diavolului cu Antihristul si cu stapaniile pamantesti, [unire] impartita in vremurile de apoi in zece imparatii. Si in cele ce urmeaza imparatia lumii acesteia este inchipuita cu sapte curgeri de vremi[1], si cu vreme de sapte zile masurata si cu sapte chipuri ale petrecerii. Dupa imparatia de sapte veacuri a Domnului in veacul acesta, va incepe sa lucreze Satana. Si „numele de hula” de pe capetele fiarei ii arata pe ajutoarele si ispravnicii sai, de vreme ce aceia n-au incetat a-L huli pe Hristos dintru inceput si pana la aratarea marelui si Crestinului Constantin, dupa care au fost hulitori impotriva lui Hristos Iulian [Apostatul] si Valens[2]. (Scolie: Prin „capetele” lui Antihrist se inteleg toti tiranii cei hulitori de Hristos cati au fost pana la marele Constantin, si cei ce au fost dupa dansul si vor mai veni pana la Antihrist.)

[Pentru mai multe deslusiri, sa insemnam si ceea ce spune Sfintitul Averchie: „«Fiara» care iese din mare este socotita de aproape toti talcuitorii ca fiind Antihristul, iesind din «marea vietii», adica din mijlocul omenirii, cea tulburata precum marea. De aici, este limpede ca Antihristul nu va fi un duh sau demon, ci un urmas infricosat al firii omenesti; nu va fi un diavol intrupat, cum au crezut unii, ci un om. S-a mai socotit ca aceasta fiara inchipuie o stapanire impotriva lui Dumnezeu, precum a fost in vremea Crestinismului timpuriu imparatia romana, iar in vremurile de pe urma va fi imparatia a toata lumea a lui Antihrist.”]

(stih 2) Si fiara pe care am vazut-o era asemenea leopardului, picioarele ei erau ca ale ursului, iar gura ca a leilor. Si balaurul i-a dat fiarei puterea lui, si scaunul lui si stapanire mare.

„Si fiara (…) era asemenea leopardului (…)/ Prin „leopard”, arata imparatia greceasca[3]; prin „urs”, pe cea persana, iar prin „leu” pe cea a Babilonenilor.[4] Pe acestea toate le va stapani Antihrist, ca acela ce va veni ca un imparat Roman, cand isi va vedea degetele picioarelor sale de lut, prin care se arata acea imparatie impartita in zece, slaba si lesne de stricat.

„Si balaurul i-a dat fiarei puterea sa (…) Caci Satana, balaurul cel intelegator, ii va da lui Antihrist toata puterea sa intru semne si minuni mincinoase, spre pieirea celor neantariti.

[Nu e fara de folos sa citim si din talcuirea lui Averchie: „In persoana Antihristului, sunt adunate insusirile celor mai salbatice dintre fiare. El are si «sapte capete», precum diavolul, «balaurul cel mare», iar pe capetele lui sunt scrise «nume de hula», pentru a da pe fata spurcaciunea sa launtrica si dispretul fata de tot ce e sfant. Cele zece coarne ale lui sunt incoronate cu steme, ca dovada ca se va folosi de puterea sa impotriva lui Dumnezeu cu puterea unui imparat pamantesc. El va primi aceasta putere de la «balaurul», care ii va da lui tronul sau si cele trei imparatii (vezi Daniil 7:23-25[5]).”]

(stih 3) Si unul din capetele fiarei era ca si junghiat de moarte, dar rana ei cea de moarte a fost vindecata; si tot pamantul, minunat, se uita dupa fiara.

Prin capul „ca si junghiat de moarte”, numeste un voievod al lui Antihrist, care, fiind omorat, se va arata inviat prin farmece si prin naluciri amagitoare, precum a facut si Simon Magul, cel vadit de mai-marele Apostolilor, Petru. Sau, mai poate insemna si faptul ca imparatia Romanilor va rabda un fel de omorare prin impartirea ei in zece parti, iar apoi se va vindeca, adica se va strange din nou intr-o singura stapanire (cum a fost porunca lui Avgust Chesarul[6]).

(stih 4) Si s-au inchinat balaurului, fiindca i-a dat fiarei stapanirea; apoi, s-au inchinat fiarei, zicand: „Cine este asemenea fiarei si cine poate sa se lupte cu ea?!

(Scolie: Cu minunile sale, Antihrist va ingrozi pamantul tot. S-au minunat si s-au inchinat. Aici, trebuie intelese minunile pe care le va face Antihrist prin amagirile diavolului, cel ce va lucra in el. Prin el, i se va da inchinaciune balaurului, caci si mortii va invia si va face semne ce se vor arata celor orbiti la minte.)

(stihurile 5, 6) Si i s-a dat ei gura sa graiasca semetii si hule si i s-a dat putere sa lucreze vreme de patruzeci si doua de luni. Si si-a deschis gura sa spre hule asupra lui Dumnezeu, ca sa huleasca numele Lui, si Cortul Lui si pe cei care locuiesc in cer.

(…) si i s-a dat putere sa lucreze vreme de patruzeci si doua de luni.”/ Prin „42 de luni” arata ca, dupa slobozenia lui Dumnezeu, trei ani si jumatate va avea putere si va huli pe Dumnezeu si pe sfinti. Iar prin „Cortul lui Dumnezeu”, arata salasluirea lui Dumnezeu-Cuvantul in trup (adica intruparea Sa) si odihna Sa intru sfinti, impotriva carora se va intoarce fiara spre hula, apoi si impotriva Sfintilor ingeri.

[(…) sa lucreze vreme de patruzeci si doua de luni.”/ „Stapanirea lui – zice Sfintitul Averchie – nu va dura mult, fiindca altfel, potrivit cuvintelor Mantuitorului, «nu s-ar mai mantui nici un trup» (Matei 24:22).”]

(stihurile 7, 8) Si i s-a dat sa faca razboi cu sfintii si sa-i biruiasca; si i s-a dat ei stapanire peste toata semintia, si norodul, si limba si neamul. Si i se vor inchina ei toti cei care locuiesc pe pamant ale caror nume nu sunt scrise, de la intemeierea lumii, in cartea vietii Mielului cel injunghiat.

„Si i s-a dat sa faca razboi (…)/ Peste toata semintia si limba va avea vicleana stapanire. (Scolie: ii va stapani numai pe aceia ale caror nume nu sunt scrise in cartea vietii.)

(stihurile 9, 10) Daca are cineva urechi, sa auda! Cine ia pe altii robi de robie are parte; cine va ucide cu sabia dator este sa moara de sabie.[7] Aici este rabdarea si credinta sfintilor.

(stihurile 9, 10) Daca are cineva urechi, sa auda! Cine ia pe altii robi de robie are parte; cine va ucide cu sabia dator este sa moara de sabie.[8] Aici este rabdarea si credinta sfintilor.

„Cine ia pe altii robi (…)/ Fiecare va primi vrednice rasplatiri dupa faptele sale. Cei care au fost mereu gata a necaji pe aproapele lor, aceia vor fi robiti de diavolul si, prin sabia sufleteasca a Satanei, vor fi luati robi de catre acesta, caruia i-au slujit prin fapte rele, precum zice marele Petru.[9] Iar cei ce au credinta curata si rabdarea nestirbita in ispite (2 Petru 2:7), acestia nu se vor sterge din cartea vietii. Asemenea si pe noi – cei care gandim cele necuvioase ale patimii vremii de acum si nevrednice de marirea ce se va descoperi sfintilor, dar calatorim vitejeste pe „calea cea stramta”[10] – sa vrea Dumnezeu a ne face partasi peste toata marirea caii veacului viitor si, afland odihna si desfatarea, sa imparatim impreuna cu Hristos, Caruia I se cuvine, impreuna si Tatalui si Duhului Sfant, toata multumirea si inchinaciunea, acum, si pururea si in vecii vecilor. Amin!

Despre proorocul cel mincinos

(stih 11) Am vazut apoi alta fiara, ridicandu-se din pamant, si avea doua coarne asemenea mielului, dar graia ca un balaur.

Unii inteleg ca „fiara” aceasta este Antihristul. Altora, li se pare ca e Satana si socotesc ca cele „doua coarne” ale lui ar fi ale lui Antihrist si ale unui prooroc mincinos. Iar noi socotim (dupa Irineu) ca, intr-adevar, fiara aceasta de acum va fi un prooroc mincinos, care „va iesi din pamant”, adica din viata cea pamanteasca si care se taraste pe pamant. Se zice ca va avea „doua coarne asemenea cu ale mielului” pentru ca, sub piele de oaie, va tainui salbaticie de lup ascunsa si mohorare. Caci la inceput va arata un chip de crestinatate. Sfantul Irineu al Lyonului spune ca acesta este sluga ajutatoare lui Antihrist si proorocul lui mincinos, care va primi puterea de a face semne si minuni, inaintea lui Antihrist, gatindu-i acestuia calea cea ducatoare la pieire. Si zice ca acesta va grai „ca un balaur”, de vreme ce le va face si le va grai pe cele ale diavolului celui incepator de rautate.

(stihurile 12, 13) Si toata stapanirea celei dintai fiare o are in mana, in fata ei. Si face pamantul si pe locuitorii de pe el sa se inchine fiarei celei dintai, a carei rana de moarte fusese vindecata. Si face semne mari: chiar si foc face sa se pogoare din cer pe pamant, inaintea oamenilor.

Acel inainte-mergator al potrivnicului lui Hristos, Antihrist, le va face pe toate prin farmece si naluciri, spre amagirea oamenilor, ca sa li se para ca Antihrist este Dumnezeu, marturisit fiind de lucratorul unor astfel de minuni. Acesta il va urma intru toate pe Ioan Botezatorul, cel care i-a adus la Mantuitorul pe cei ce au crezut, dar spre inselarea oamenilor, carora, desi vor fi in ratacire, le va spune ca urmeaza adevarului. Caci nu este de mirare de-i va face pe oamenii cei orbiti cu inselaciunea sa vada pogorandu-se foc din cer, ca si in istoria lui Iov, cand s-a pogorat foc si a ars dobitoacele lui dupa ingaduinta lui Dumnezeu si dupa lucrarea Satanei (Iov 1:16).

Iar vindecarea ranii fiarei zicem sa fie paruta unire pentru scurta vreme a imparatiei celei impartite; sau, indreptarea de catre Antihrist, pentru putina vreme, a stapanirii lui Satan, stricate prin crucea Domnului; sau, invierea amagitoare a vreunuia ce va muri dintre ai lui Antihrist.

(stih 14) Si-i amageste pe cei ce locuiesc pe pamant prin semnele ce i s-a dat sa le faca inaintea fiarei,

„Si-i amageste pe cei ce locuiesc pe pamant (…)/ ii va insela pe cei carora le place pururea viata pamanteasca, caci pe cei cu viata in cer nu-i amageste mintea, fiind intariti intru inainte-vestirea venirii lui.

(stihurile 14-17) zicand celor care locuiesc pe pamant sa faca chip fiarei care a fost ranita cu sabia, si a ramas in viata. Si i s-a dat ei sa insufle duh chipului fiarei, asa incat chipul fiarei sa si graiasca. Iar pe cati nu se vor inchina chipului fiarei, va avea putere ca sa-i ucida. Si-i sileste pe toti – pe cei mici si pe cei mari, pe cei bogati si pe cei saraci, pe cei slobozi si pe cei robi – ca sa-si puna semn pe mana lor cea dreapta sau pe frunte. incat nimeni sa nu poata cumpara sau vinde, decat numai cel ce are semnul, adica numele fiarei, sau numarul numelui fiarei.

(…) ca sa si graiasca chipul fiarei.”/ Apolonie si altii spun ca dracii au grait de multe ori cu puterea farmecelor prin chipuri, si prin idoli sapati, si prin lemne, si prin apa si prin trupuri moarte, precum a facut si Simon Vrajitorul inaintea Romanilor si a marelui Petru. Iar Apostolul i-a vadit ratacirea, aratand ca a savarsit invierea in chip mincinos, caci el (Petru) l-a inviat pe acel mort cu adevarat, pentru a dovedi ca mortii se vor scula. (Scolie: Apolonie a fost un filosof in Alexandria.)

Deci asa se zice ca va face si ispravnicul si inainte-mergatorul lui Antihrist, prin lucrarea diavolului, incat va grai chipul fiarei intru aratare mincinoasa. Si-i va omora pe cei ce nu se vor inchina fiarei. Si se va nevoi sa puna peste toti numele cel pierzator al potrivnicului si inselatorului: pe mana lor cea dreapta, ca sa taie lucrarea celor drepte si bune; iar pe frunte, pentru a-i invata pe cei amagiti sa fie indrazneti intru inselaciune si intru intunecare. Dar numele [Antihristului] nu va fi primit de cei insemnati pe fata cu lumina cea dumnezeiasca. Si numele fiarei se va vesti peste tot celor ce vor cumpara si celor ce vor vinde, incat cei ce nu-l vor primi vor suferi moarte cumplita, din lipsa celor trebuincioase.

(stih 18) Aici este intelepciunea. Cine are pricepere sa socoteasca numarul fiarei, caci este numar de om. Si numarul ei este sase sute saizeci si sase.

Stiinta cea dovedita a acestui numar, precum si a tot ceea ce s-a scris despre el, o va descoperi vremea si nevointa celor intelepti si treji. Caci, daca ar fi fost nevoie cu adevarat ca noi sa cunoastem acest nume, Ioan, cel ce l-a vazut, ni l-ar fi descoperit, insa darul lui Dumnezeu n-a voit sa se scrie in cartea dumnezeiasca numele lui cel pierzator.

Iar daca se cerceteaza, multe nume se pot afla (dupa Ipolit si altii) care cuprind numarul acesta, si de obste, si deosebite. Astfel (dupa Ipolit), el este: „Luminat”, „Soare”, „Latinos”: „Benedictus”, care se talmaceste „binecuvantat”, dupa urmarea Celui cu adevarat binecuvantat, Hristos Dumnezeul nostru. Iar de obste, ar fi: „rau povatuitor”, „vechi pizmataret”, „adevarat pierzator”, „miel nedrept”, nume cu care pretutindeni se va chema din amagirea celor potrivnice, si marirea sa ii va fi intru rusinea faradelegilor.

extras din TALCUIREA LA CARTEA APOCALIPSEI, DE SFANTUL ANDREI AL NEOCHESARIEI (VEACUL AL 6-LEA)


[1] Adica sapte perioade istorice.

[2] Valens Flavius, imparat Roman intre anii 364-378.

[3] Adica aceea elinista a lui Machidon.

[4] Despre acestea a proorocit si Daniil: „Eu, Daniil, vazut-am in vedenia mea din vremea noptii; si, iata, cele patru vanturi ale cerului lovit-au napraznic marea cea mare. Si patru fiare mari ieseau din mare, deosebite intre ele. Cea dintai era asemenea unei leoaice, iar aripile ei erau ca niste aripi de vultur; si m-am uitat pana ce aripile i-au fost smulse, iar ea s-a ridicat de la pamant si a statut pe picioare de om; si o inima de om i s-a dat. Si iata a doua fiara era asemenea unui urs; sedea pe-o rana, iar in gura ei, intre dinti, erau trei coaste; si i se zicea: «Scoala-te si mananca multa carne!» Dupa aceasta, m-am uitat: si iata o a treia fiara salbatica, asemenea unui leopard; si avea pe ea patru aripi ca de pasare; si fiara avea patru capete; si putere i s-a dat” (Daniil 7:2-6).

[5] Si a zis: „Fiara a patra va fi a patra imparatie pe pamant, care va covarsi toate celelalte imparatii, si va manca tot pamantul si-l va calca in picioare si-l va face bucati. Iar cele zece coarne ale ei: zece imparati se vor ridica; iar dupa ei se va ridica un altul, care-i va covarsi pe toti cei de dinainte cu rautatile lui si va subjuga trei imparati. Si vorbe va grai impotriva Celui Preaanalt, iar pe sfintii Celui Preaanalt ii va amagi si-si va pune in gand sa schimbe vremile si legea; si (stapanirea) va fi data in mainile lui pentru o vreme, si vremi si o jumatate de vreme” (Daniil 7:23-25).

[6] Avgustus Gaius Iulius Chesar Octavian, primul imparat Roman (antre anii 27-14). Nepot al lui Gaius Iulius Chesar. (Am scris „chesar” fiindca e mai aproape de rostirea latineasca decat „cezar”.)

[7] Cum scrie la Matei 26:52. Stih pe care Teofilact il talcuieste asa: „Aici, [Mantuitorul] arata in chip umbrit ca Iudeii care au scos sabia asupra Sa vor fi taiati de sabia Romanilor.” Cele doua talcuiri nu se impotrivesc una alteia, caci si diavolul i-a taiat pe Iudei cu sabia cea gandita, si Romanii cu aceea simtita, si i-au luat robi si au nimicit Ierusalimul.

[8] Cum scrie la Matei 26:52. Stih pe care Teofilact il talcuieste asa: „Aici, [Mantuitorul] arata in chip umbrit ca Iudeii care au scos sabia asupra Sa vor fi taiati de sabia Romanilor.” Cele doua talcuiri nu se impotrivesc una alteia, caci si diavolul i-a taiat pe Iudei cu sabia cea gandita, si Romanii cu aceea simtita, si i-au luat robi si au nimicit Ierusalimul.

[9] Caci, „ceea ce te biruie, aceea te si stapaneste” (2 Petru 2:19).

[10] Matei 7:14