Sfantul Ioan Gura de Aur: Scumpatatea timpului, si pandire a zilelor, Biserica lui Hristos nu stie

CANONUL 7 Apostolic

Daca vreun episcop ori prezbiter, ori diacon, Sfanta zi a Pastilor mai-nainte de primavareasca isimerie cu iudeii o va savarsi, sa se cateriseasca. [Apostolic, can. 70, 71; Sinod 6 can. 11; Antiohia, can. 1; Laodiceea, can. 37, 38; Cartagina, can. 60, 81, 117]

TALCUIRE Pentru aflarea Pastilor, indreptare prea aleasa si care nu se putea a se face mai bine, zice Matei Vlastar, au asezat si au dat Sfantul si de toata lumea soborul 1, dupa canonul 1, al soborului din Antiohia, care in canoanele soborului 1 nu se afla. Dar precum zice Valsamon, se afla in practicalele aceluia. Dar se afla si acum si la Matei Vlastar, si in Sfintele Evanghelii tiparite, si in alte carti multe. Deci pe amanuntita cunostinta a pascaliei aceasta, noi lasand a o invata deosebit si chiar pascaliocuvantatorii nostri, atata numai zicem la aceasta subinsemnare, cum ca patru oarecare de nevoie se cauta pentru pasca noastra:
1. Ca pasca trebuie a se face totdeauna dupa izmeria(echinoctiul) primaverii.
2. Ca nu se cade a se face intru aceeasi zi cu legiuita pasca a iudeilor. (care amandoua acestea ce hotarasc de acest al 7 -lea apostolesc canon.)
3. Ca sa nu se faca chiar si nehotarat dupa izmerie, ci dupa cea intru luna plina a lui martie, care se va intampla dupa izmerie.
4. Ca sa se faca in intaia duminica ce se va intampla dupa luna plina (iar aceste doua din predanie le avem, si nu din canon). Drept aceea ca sa se pazeasca cate patru randuielile acestea de o potriva in toata lumea, si sa praznuiasca crestinii intru aceasta vreme, si intru aceasta zi Sfintele Pasti, si sa nu aiba trebuinta in fiecare an de astronomi, si de soboare, au intocmit de Dumnezeu inteleptitii Parinti dreptarul cel pentru Pasti. Dar insemneaza ca, pentru neranduiala miscarii lunii (in greceste, anomalia) nu se pazeste a patra randuire totdeauna, ci cate o data se calca. Fiind ca dupa acestasi Vlastar, dupa 300 de ani, cu doua zile dupa intaia plina luna, urmeaza a se face legiuita Pasca in zi de duminica. Iar aceste doua zile, care prisosesc din neranduiala aceasta adaugandu-se, trec uneori peste duminica a I-a care se intampla dupa luna plina a lui martie, in care duminica aceea noi praznuim Stalparile, si in cea viitoare facem Pastile. Iar din aceasta putina calcare, nici o abatere din blagocestie, nici ceva necuviincios, ori primejdie sufleteasca nu urmeaza. Pentru aceasta si dumnezeiescul Hrisostom, (in cuvantul catre cei ce postesc la Pastile cele dintai) zice: scumpatatea timpului, si pandire a zilelor, Biserica lui Hristos nu stie. Fiindca de cate ori mancam painea aceasta de viata facatoare, si paharul acesta, vestiti moartea Domnului, si Pasti savarseste. Ci fiindca la soborul 1 sau adunat Parintii si au randuit cand sa se faca Pastile, cinstind Biserica pretutindenea invoirea si unirea, au primit randuiala pe care ei au facut. Deci trebuia dupa Hrisostom, si latinii mai mult sa cinsteasca invoirea si unirea Bisericii decat pe pandirea vremilor (adica pe a ismeriei, care s-au pogorat acum la 11 martie, fiind in vremea soborului 1 la 21 martie). Si sa praznuiasca Pastile cu noi, si sa nu necinsteasca pe acei 318 de Dumnezeu purtatori Parinti, care o au legiuit aceasta dupa dumnezeiasca luminare, socotindu-i pe acestia ca pe niste fara de minte, si ocarand Biserica, pe maica noastra a tuturor. Ca, (zice dupa urmare Hrisostom) de ar fi si gresit Biserica, negresit nu s-ar fi pricinuit atata mare vina, din amarunta paza aceasta a vremii, cat de mare rau s-a pricinuit din osandirea aceasta, si din dezbinarea cea din soborniceasca Biserica. Fiindca zice „nu poarta grija Dumnezeu si Biserica pentru acest fel de pandire a vremilor si a zilelor, de cat pentru singura unirea si Pasti. Si vezi iubitule, cum dumnezeiescul Hrisostom numeste schismatici pe latini, pentru ca din nou au izvodit pascalia lor si calendarul, nu pentru ca nu este aceasta dupa ismeria dreapta. Pentru ca si noi vedem ca ismeria au ramas cu adevarat 11 zile inapoi, ci pentru ca acestia s-au deosebit de noi, care este o vinovatie neiertata, dupa acest Sfant. Ca zice intru acelasi cuvant: a posti cineva si a face Pastile in aceasta vreme, ori in aceeasi dupa 21 a lui martie sa zicem precum facem noi, ori dupa 11 a lui martie, precum fac latinii, aceasta nu este vinovatie. Iar a dezbina cineva Biserica, si a se impotrivi cu prigonire si a face imperechieri si desperechieri, si a deosebii pre sinesi pururea de obstescul soborul Bisericii, aceasta este pacat neiertat, si de prihana vrednic, si are multa munca si pedeapsa. Ca trebuie sa stie ei ca si soboarele cele de toata lumea, care s-au facut dupa cel intai, si ceilalti Parinti, vedea cu adevarat si ei, ca nici inteleptii ce erau, ca mult sau pogorat ismeria. Dar insa n-a voit a o stramuta din 21 martie, unde o au gasit soborul 1. Cinstind mai mult pre invoirea si unirea Bisericii, decat pre amaruntimea ismeriei, care nu pricinuieste, nici la aflarea Pastilor noastre vreo tulburare, nici vatamare la blagocestie. Iar mai ales ca, amaruntimea aceasta pricinuieste latinilor doua necuviinte mari, adica, a praznui ei Pastile, ori cu iudeii, care este impotriva apostolescului canonului acestuia, ori mai inainte de iudei. Si cum ca mai mult place lui Dumnezeu randuiala Pastilor, si in scurt a zice, a calendarului nostru, decat randuiala Pastilor si calendarul latinilor, este vazut din minunile ce au aratat si arata pana acum pentru aceasta. Ca si in partile Iliupolei cei din Egipet (Egipt), unde sunt piramidele cele doua mari, in fiecare an lucreaza Dumnezeu o minune ca aceasta: Adica in seara joii celei mari a noastre (nu a latinilor) pamantul varsa moaste si oase vechi de oameni. De care sa umple un camp lat, care stau pana in joia Inaltarii, si atunci sa ascund si nicidecum se vad, pana iarasi la joia cea mare. Aceasta nu este vre-un basm ci adevarat lucru, si marturisit de istoricii vechi si noi, iar mai ales de Gheorghie Coresie Hiotul, si de pururi pomenitul Nectarie patriarhul Ierusalimului, care in Hronograful arabesc il povesteste in foaia 266 si cu ochii sai l-au vazut, precum din cele ce zice mai jos se vede. (iar oasele aceste omenesti mai inainte vestesc invierea mortilor ce va sa fie, precum le-au vazut si proorocul Iezechia). Dar scrie si pomenitul Coresie, ca Pashasin scria catre papa Leon (precum s-a aratat in epistola 63 a lui Leon), cum ca praznuind oarecand Pastile rasaritenesti adica in 22 a lui martie, iar apusenii in 25 a lui martie, un izvor de apa fiind uscat mai inainte, s-a umplut de apa in 22 a lui martie la Pasti noaptea, adica si nu la Pastile latinilor. Vezi pe Dositei cartea pentru patriarhii Ierusalimului care povesteste de o minune ce s-au facut la Veligrad, adeveritoare calendarului nostru, si surpatoare calendarului latin, pe care o au vazut un Paisie patriarh al Ierusalimului adica, un aluat ce s-a plamadit de o latina in ziua proorocului Ilie, s-au prefacut in piatra usoara numita chisira.

Marele Constantin cel intocmai cu Apostolii, pe langa alte bunatati ce a facut a adaos si aceasta, sa roage pe intaiul sobor a toata lumea sa randuiasca ca sa se praznuiasca Sfintele Pasti in toata lumea intru una si aceeasi zi. Ca nu au suferit fericitul sa vada pentru praznicul acesta despartita Biserica lui Hristos, si ca se fac multe soboare in osebite parti si ca apusenilor li se sta impotriva pentru aceasta despre cei din Asia. Apusenii urmand obiceiul batranilor celor mai inainte de ei, iar cei din Asia urmand lui Ioan Evanghelistul, si celorlalti Apostoli, precum scrie Policarp al Smirnei catre Victor al Romei dupa Eusebie cartea 5 cap 13. Vezi si cuvintele lui Hrisostom cele pentru Pasti, in care minunat aligoriseste pe cele ale Pastilor vechi in Hristos.

(extras din Pidalion – 1844)

21 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Dam apa moarei "stiliste"...

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Hristos a inviat!
    Poate nu era rau, ca in completare, sa mai postati si alte cuvinte de folos, in aceasta problema delicata, ale Sf Ioan Gura de Aur si ale altor sfinti parinti. Asta pentru ca nu carecumva sa-i determinati pe stilisti a crede ca vreti a le da apa la moara. Doar nu asta vreti, nu-i asa? Ei oricum au o predilectie spre citate scoase din context, jumatati de adevaruri sau chiar adevaruri "stilizate"...

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    vasile,

    ia una bucata pauza..

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Petru, erezia stilista (pentru ca stilismul este erezie) e la fel de eretica ca cea ecumenista!

    Una infatiseaza zilotismul radical tipic fariseilor cu o nuanta protestanta, cealalta e drumul sigur catre sincretismul religios si tradarea lui Hristos!

    Bineinteles ca si aici tre' sa facem diferenta, la nivel apostatic; exista persoane ecumeniste, semi-ecumeniste, cu o intelegere eronata a ecumenismului, s.a.m.d.

    Uite ceva care'ti indulceste sufletul, scris de Sfanta Maria Skobtsova, o maica deportata la Ravensbruck in Germania:

    "Christ, who turned away from scribes and Pharisees, Christ, who approached prostitutes, publicans and sinners, can hardly be the Teacher of those who are afraid to soil their pristine garments, who are completely devoted to the letter, who live only by the rules, and who govern their whole life according to the rules. Such people consider themselves in good spiritual health because they observe everything that is prescribed by spiritual hygiene. But Christ told us, it is not the healthy who are in need of a physician, but the sick. In fact, we have today two citadels of such an Orthodoxy — traditional, canon-based, patristic and paternal Orthodoxy: Athos and Valaam. A world of people far removed from our bustle and our sins, a world of faithful servants of Christ, a world of knowledge of God and contemplation.

    And what do you suppose most upsets this world of sanctity? How does it regard the present calamities which are tearing us apart, the new teachings, heresies perhaps, the destitution, the destruction and the persecution of the Church, the martyrs in Russia, the trampling down of belief throughout the whole world, the lack of love? Is this what most alarms these islands of the elect, these pinnacles of the Orthodox spirit? Not at all. What strikes them as the most important, the most vital, the most burning issue of the day, is the question of the use of the Old or New Style Calendar in divine services. It is this that splits them into factions, this that leads them to condemn those who think other than they do, this that defines their measure of things.

    It is difficult to speak about love against this background, since love somehow falls outside both the New and the Old Style. We can, of course, state that the Son of Man was Lord of the Sabbath, and that he violated that Sabbath precisely in the name of love. But where they do not violate it, where they cannot violate it, this is because there is no “in the name” nor is there love. Strict ritualism reveals itself here to be a slave of the Sabbath and not the way of the Son of Man. And truly there is something threatening and ominous here, precisely because in Athos and Valaam, the ancient centers of traditional Orthodox spirituality, a person can find an answer to only one question out of all those which are raised by life: whether the Church must live according to the Old Style or the New. Instead of the Living God, instead of Christ crucified and risen, do we not have to do here with a new idol, a new form of paganism, which is manifested in arguments over calendars, rubrics, rules and prohibitions — a Sabbath which triumphs over the Son of Man? Idolatry in the world is frightening when it betrays Christ in the name of the State, the nation, a social idea, or petty bourgeois comfort and well-being. Still more frightening, however, is idolatry within the Church, when it replaces Christ’s love with the preservation of the Sabbath."

    http://www.incommunion.org/2005/01/20/types-of-religious-lives-2-ritualism/

    Citeste de exemplu' scrierile Cuviosului Paisie Aghioritul despre calendar. Citeste dupa si scrisoarea Parintelui Sava de la Esphigmenou (o gasesti pe site-ul celor de la traditia-ortodoxa)!

    Observi "duhul" marturisirii?

  5. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    anamaria,
    nu te amagi (spre osanda ta) precum ca "stilistii" "au o predilectie spre citate scoase din context, jumatati de adevaruri sau chiar adevaruri “stilizate”…
    Ortodoxia este infailibila, este Adevar.
    Stilul vechi se disociaza de minicuna calendarului nou si e ecumenismului, pe temei canonic. nu e deloc complicat.
    sunt unii care complica in schimb lucrurile, pe temeiul ca vor ei sa aiba dreptate, lasand invataturile Sf Parinti deoparte.
    bineinteles ca asta miroase a... spune dumneata...
    am putea spune ca adevaratii stilisti, respectiv "neostilisti", dupa cum ii numea Sf. Ioan Maximovici-cei care au introdus inovatia noului calendar-"au o predilectie spre citate scoase din context, jumatati de adevaruri sau chiar adevaruri “stilizate”…
    haideti sa cantarim mai bine lucrurile.
    ganditi-va ca tot ce vorbim si gandim va cantari la Judecata Suprema. dar atunci nu va fi mila.
    asa ca...
    ...cititi bine aceste talcuiri, ca nu le gasiti oriunde, eu cred ca nu au fost postate sa dam "apa la moara" celor care, ne place sau nu, nu accepta inovatii si minciuni in materie de credinta.
    iertati-ma si Dumnezeu sa va ierte!

  6. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Petru, arata-mi unde Sfantul Ioan Maximovic numea "neostilisti" pe cei care tin calendarul indreptat!

    Bine ca zici de Judecata si de cantarirea vorbelor de acum!
    Dupa cum am mai zis, mirungerea facuta de slatioreni sau furceni este hula adusa Duhului Sfant, vazand ca nu recunosc lucrarea Sa in Biserica Ortodoxa Romana, parte a Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica!

    Calendarul indreptat apartine "materiei de credinta"? Tu stii ce inseamna materie de CREDINTA? Citeste de exemplu' enciclica Patriarhilor rasariteni, data in secolul 19 impotriva prozelitismului papal; ai sa vezi acolo multe argumente ca Filioque, parte din materie de CREDINTA!
    Nimic insa despre... calendar!

    Cat despre ROCOR in general, am o anumita "retinere"! Si am sa'ti zic si de ce. E usor sa fugi din propria tara, lasandu-ti propria turma si dupa sa tuni impotriva celor care s'au supus diavolului anti-hristic! ROCOR-ul desi a dat Sfinti a avut si multe greseli; de exemplu a recunoscut partea stilista in Grecia, intrand pe teritoriul canonic al Greciei. Dupa reformele din Rusia prin '90 s'au pus sa hirotoneasca episcopi pentru rusii care nu tineau de Patriarhia Moscovei! Dupa acestia, s'au impartit in grupuri si grupulete! Dar asta e parerea mea personala!

  7. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    vasile,

    noi doi am mai discutat.
    ca si tine, sunt destui din BOR care cunosc multe din istoria stilului vechi de peste hotare, dar nu privesc cu atentie in ograda noastra, a romanilor.
    la noi se face mirungerea deoarece a fost schimbat modul de praznuire al Sf Pasti, in 1926 si 1929, BOR intrand in schisma fata de Biserica Soborniceasca, existand argumente si de a fi infaptuit o erezie, serband Invierea in timpul postului, inaintea evreilor. chiar daca au revenit, Sinodul BOR considera ca face o concesie Bisericilor surori care tin stilul vechi, considerand ca e "gresit" modul de praznuire dupa calendarul iulian. ori, dupa Sf Parinti, quatrodecimanii spre ex, erau primiti prin mirungere. sunt detalii pe saitul Slatioarei.
    putem vorbi de credinta fara a implica Sf Traditie? putem vorbi de Sf Traditie fara a implica calendarul bisericesc, modul de praznuire a sarbatorilor dumnezeiesti, mai ales cand Domnul consfinteste prin minuni Adevarul?
    referitor la Sf Ioan Maximovici, gasesti in cartea "Predici si indrumari duhovnicesti", intr-o nota la cap. America (1962-1966).
    nu vreau polemici.
    Sf Serafim Sobolev a spus clar in ce consta pacatul stilului nou.
    ca unul venit de pe stilul nou, stiu cu ce se "mananca" si noul, si vechiul.
    nu stiu cu cati preoti sau ierarhi ai BORSV ai stat de vorba, la cate slujbe ai fost, sa poti face o comparatie... nu te teme, nu te bate Dumnezeu daca mergi...
    Hristos a inviat!

  8. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Petru, tu stii de ce s'a dat acel prim canon la Sinodul local din Antiohia din 341? Pentru ca dupa hotararile luate la Niceea, privind praznuirea Pastelui, acestea erau inca incalcate!
    Si nu s'a facut nici o mirungere acestor "razvratiti"!

    Mergand pe logica ta, s'a pierdut Harul inca de atunci? Nu! A fost o greseala, o mare greseala, la fel cum a fost si'n '26 si '29, dar Biserica a mers inainte, indreptandu-si greseala!

    Cred ca stii ca intre anii 360 si 500 Pastele crestin si pascha iudaica au coincis de vreo 13 ori.

    Si acum sa'ti zic ceva de mirungere! Ai auzit de Filioque! Aceasta erezie a fost introdusa in Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca in 589, mai precis in Biserica Spaniei!

    Sa inteleg ca de atunci Biserica Spaniei a pierdut Harul?

    Tot in Biserica Spaniei, botezul sa facea printr-o singura afundare (ca un raspuns ereziei ariene), deci NECANONIC! Dar era acceptat de Biserica in totalitate

    Daca ati fi trait si voi "super-zilotii" atunci, cine stie... le faceati botezul si mirungerea din nou?

    Cat despre quatrodecimani, acestia s'au taiat singuri din Trupul Bisericii, neacceptand deciziile Primului Sobor Ecumenic! De exemplu al 7-lea canon dat la Sinodul local din Laodiceea, zice cum trebuie sa fie primiti acesti eretici!

    Situatia din '26 si '29 e diferita! Atunci s'a gresit intr-adevar, insa Biserica Ortodoxa Romana, parte a Bisericii, s'a intors inapoi la pascalia alexandrina!

    In '48, la Moscova, Biserica a decis: pastram pascalia alexandrina, pentru praznuirea Pastelui si pentru sarbatorile fixe, calendarul care e in uz in fiecare Biserica.

    Punctul 3 zice clar: " până la elaborarea şi ratificarea celui mai perfecţionat calendar, Consfătuirea socoteşte că, în ceea ce priveşte sărbătorile fixe, fiecare Biserică autocefală poate să se folosească de calendarul ce a intrat în uzul Bisericii respective."

    Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca a decis una, voi stilistii faceti alta! Asta e pur protestantism fratele meu!

    Am mai scris eu de "Sfanta Traditie"! Inainte semnul Sfintei Cruci se facea cu doua degete! Acum cu 3!
    Sfanta Traditie pentru Sfantul Policarp de Smirne, insemna ceva. Pentru Papa Victor de la Roma, altceva!

    Bisericile apostolice au avut ritualuri diferite! De exemplu, pana prin secolul 6, Biserica Romei praznuia Pastele la o data, si cea a Alexandriei la alta data!
    In Irlanda, pascalia folosita si de romani a fost introdusa abia cu Papa Honorius, in secolul 7!

    Cat despre minuni, cred ca te referi la Sfanta Lumina, la norul de pe muntele Tabor, la intoarcerea Raului Iordan si la steaua de Craciun! Ei bine, am mai zis: acele minuni se intampla pentru ca sunt in Tara Sfanta!

    De exemplu, in Grecia avem minunea de la Kefalonia, CARE SE INTAMPLA PE CALENDARUL CEL NOU, INDREPTAT!

    Te-am rugat frumos sa pui aici acel fragment. Nu'mi cumpar o carte pentru a citi o fraza!

    Cat despre Sfantul Serafim Sobolev, aia a fost parerea lui! La fel cum si alti Sfinti, (de exemplu Sfanta de mai sus, Maria) au avut alte pareri!

    Dar si la Sfantul Serafim Sobolev e cu ... doua taisuri!
    Daca esti impotriva serghianismului si a serghianistilor, vezi ca el pe sfarsitul vietii a lasat ROCOR-ul si s'a intors la Patriarhia Moscovei!

    http://books.google.it/books?id=2cP0wc_E6yEC&pg=PA294&lpg=PA294&dq=serafim+sobolev+moscow&source=bl&ots=v5CU6I88oE&sig=l5rnBstS_3sNkhFd0fAB9gBjCS8&hl=it&ei=eJ-9S_3CKoqVOJ_08KoI&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAkQ6AEwAA#v=onepage&q=serafim%20sobolev&f=false

    Pana la urma, ai abandonat Biserica Ortodoxa Romana! Bravo Petru! E usor sa lasi corabia mantuirii, mergand in schisma, si dupa sa critici, aruncand cu noroi in Biserica, in Sfintii ei si'n duhovnicii ei! Despre asta a vorbit si Cuviosul Paisie! Citeste scrisoarea sa!

    Dumnezeu sa te ajute sa te intorci inapoi!

  9. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Vasile,

    cine este duhovnicul tau?
    el pe ce episcop pomeneste?
    episcopul pomenit in ce Sinod se afla?
    Sinodul respectiv ce marturiseste si de cine este prezidat?
    presedintele Sinodului... cine este? Il cunoastem cumva? Ii cunoastem cumva...tendintele?
    practic, din ce Biserica faci parte?
    cunosc duhul care te stapaneste.
    fara sa iubesti Adevarul, nu te vei putea desprinde de el.
    nu dialogurile ne mantuiesc, ci marturisirea dreptei credinte.

    Hristos a inviat!

  10. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Draga Petru, psihologie n'am facut! Am citit ceva de mnemotehnica in trecut si atat!

    Discursul tau insa (din ultimul mesaj), eu cred ca si un copilas din clasa a 3-a l-ar intelege!

    Cand vorbim de ceva, in cazul nostru schimbarea calendarului si consecintele sale e de bun simt sa ramanem in limitele acestui dialog si sa nu divagam spre alte orizonturi!

    Ti-am aratat de ce stilistii sunt in erezie! Solutia la problema ecumenista nu este stilismul!

    "Consensus patrum" al secolului XX a fost ca atat ecumenismul sincretist, care promoveaza teoria-ramurilor, cat si stilismul zilotist fara discernamant cu nuante protestante sunt erezii de care trebuie sa ne ferim!

    Am adus si exemple din Istoria Bisericeasca ca sa'ti arat ca nu vorbesc in gol!

    Tu insa, in loc sa aduci argumente pentru "apararea Adevarului" ce faci? Incerci sa duci discursul spre alte orizonturi! Cine stie cum se numeste ceea ce faci tu, in psihologie...

    Imi zici de Adevar! Uite o intrebare interesanta fratele meu:

    DACA IUBITI ASA DE MULT ADEVARUL, DE CE SUNTETI IMPARTITI IN ROMANIA IN VREO 4 GRUPURI (SLATIORENI, FURCENI, VENIAMINI, PREOTEASA CU CATACOMBISTII UCRAINIENI SI GRUPAREA LUI COZMA), IN GRECIA IN CIRCA 11 SINOADE INTRE FLORINITI (CHIPRIANITI, KIOSITI, LAMIENI, MAXIMIENI, NIFONIENI, ATHANASIENI, IEROTEITI, ) SI MATEITI (NICOLAITI, KIRIKITI, HRISTOMOSITI, GREGORIENI?

    Fratele meu, Adevarul, prin Duhul Sfant, UNESTE si nu desparte!

    Ori la voi ce vedem? Mereu si mereu schisme, mereu si mereu acel duh!

    O alta intrebare interesanta despre duhul marturisirii Ortodoxiei! Pune aici niste titluri de carti scrise de Glicherie, David Bidascu sau Evloghie Ota (sau alti autori stilisti)!

    Eu am cautat ceva duhovnicesc, care sa ma unga la suflet insa, am gasit numa' despre calendare, despre anatheme si ... huliri la adresa Bisericii!

    Citeste fratele meu scrierile Cuviosului Sofronie Saharov si dupa scrierile Cuviosului Paisie Aghioritul! Treci dupa la scrisoarea Staretului Sava de la Espghimenou!

    Se simte diferenta duhului!

  11. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Vasile,

    dacă un sfînt canon cu tîlcuire este "apă la moară pentru stilişti", atunci să înţeleg că te consideri în afara acestor canoane..? [e vorba de unul apostolic(!)]
    Să nu uităm că Biserica lui Hristos nu poate greşi, căci capul ei este Însuşi Mîntuitorul, prin urmare dacă admiţi că Biserica (prin canonul de faţă) dă dreptate stiliştilor, admiţi că tu nu asculţi de Biserică?

    Din textul de mai sus: "Si vezi iubitule, cum dumnezeiescul Hrisostom numeste schismatici pe latini, pentru ca din nou au izvodit [inventat, alcătuit] pascalia lor [1926, 1929] si calendarul [1924 - ?], nu pentru ca nu este aceasta dupa ismeria dreapta. Pentru ca si noi vedem ca ismeria au ramas cu adevarat 11 zile inapoi, ci pentru ca acestia s-au deosebit de noi, care este o vinovatie neiertata, dupa acest Sfant"
    Asta ne învaţă sfîntul Ioan Gură de Aur, a asculta de Biserică înseamnă a asculta de sfinţii părinţi, şi nu de masonii Miron Cristea sau Meletie Metaxakis; tu de cine faci ascultare în contextul de faţă?
    Încă un moment: Biserica nu se poate da anatemei pe sine Însăşi, este absurd. Crezi că Biserica a dat anatemei calendarul papist, după care l-a adoptat în sînul ei? Cred că absurditatea o percepi şi singur. Domnul în ajutor!

    Hristos a înviat!

  12. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Drada dardala, in ce context a fost postat acest canon? Acolo bat eu...

    Ti-am aratat ca in trecut, ierarhii Bisericii au mai gresit si ei, incalcand diferite canoane sau sustinand diferite erezii. Vezi cazul Fericitului Augustin, mult hulit de stilistii greci, (citeste viata Parintelui Serafim Rose) care sustinea diferite erezii! Daca traiati voi atunci, cu zilotismul fara ravna, cu siguranta l-ati fi dat anathemei!
    Pentru Biserica insa, el nu este eretic ci Fericit, desi a avut multe abateri dogmatice in scrierile sale!

    Desi a propovaduit diferite erezii, Fericitul Augustin a ramas un madular ORTODOX al Bisericii lui Hristos!

    Faci iarasi o mare greseala. Biserica n'a adoptat nici un calendar "papist". Ea a adoptat calendarul iulian indreptat! Poate imi vei zice ca aceste doua calendare coincid pana'n 2800, dar ce conteaza e CA ELE SUNT DIFERITE! Unul e calendarul iulian-indreptat, altul e cel gregorian!

    Cat despre Miron Cristea, uiti sa zici ca acest "mason", dupa cum il numesti cu nesimtire a dat anathemei masoneria!

    Desi indreptarea calendarului a fost neghioaba, facandu-se cu uzul fortei, aceeasi Biserica, Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca a decis la Moscova in '48 ca fiecare Biserica sa tina pascalia alexandrina pentru praznuirea Sfantului Paste si calendarul ce e in uz in fiecare Biserica!

    Voi stilistii de ce nu ascultati de Biserica? Pentru ca v'ati facut "supra-biserica"!

    Dupa cum am mai zis, "consensus patrum" al secolului XX a fost ca atat stilismul cat si ecumenismul sunt ratacitoare!

    Biserica de exemplu, la un Sinod Ecumenic a pus sub afurisenie folosirea linguritei! Si tot Ea, fara vreun alt sinod ecumenic a decis sa foloseasca din nou lingurita si vasele, facand iconomie pe aceasta decizie! Sa inteleg ca de atunci, din secolul 7 circa, Biserica se afla sub afurisenie?

    Vazand ca tot ataci Biserica, iti pun si eu niste intrebari despre "bisericuta" voastra, ca sa vada toata lumea:

    1) DACA IUBITI ASA DE MULT ADEVARUL, DE CE SUNTETI IMPARTITI IN ROMANIA IN VREO 5 GRUPURI (SLATIORENI, FURCENI, VENIAMINI, PREOTEASA CU CATACOMBISTII UCRAINIENI SI GRUPAREA LUI COZMA), IN GRECIA IN CIRCA 11 SINOADE INTRE FLORINITI (CHIPRIANITI, KIOSITI, LAMIENI, MAXIMIENI, NIFONIENI, ATHANASIENI, IEROTEITI, ) SI MATEITI (NICOLAITI, KIRIKITI, HRISTOMOSITI, GREGORIENI?

    2) Daca ati primit antimise si marele mir de la Ierusalim, dupa cum sustineti, de ce nu ati fost sau nu sunteti in comuniune cu Ierusalimul? Evident ca pe undeva exista o minciuna!

    3) Cu indreptarea calendarului, voi ziceti ca noi am devenit schismatici si ca pe Galaction Cordun l'ati primit cu "iconomie", vazand ca a fost hirotonit la schismatici!
    Si dupa dati exemplu' cu Africa!
    Dar acei clerici eretici au fost primiti prin ICONOMIE DE CATRE ALTI EPISCOPII ORTODOCSI!
    Cum e posibil ca niste mireni si preoti sa primeasca un episcop prin iconomie? Ai vreun exemplu din Istoria Bisericeasca care sa confirme aceasta practica!
    Ca asa si eu impreuna cu prietenii, primim un "episcop" prin iconomie si ne declaram "adevarata biserica ortodoxa"!

    4) De comuniunea cu chiprianitii ce zici draga dardala? Cred ca stii ca sinodului lui Chiprian s'a nascut din 2 schisme! Cu schismaticii aveti voi comuniune? 🙂
    Pe de o parte urlati si fulgerati ca nu vreti comuniune cu BOR pentru ca este schismatica, si de partea cealalta coliturghisiti si aveti comuniune cu acest sinod, nascut si el pe baza acelui canon 15, al sinodului I-II din C-nopol!

    5) Dupa indreptarea calendarului, facuta in mod neghiob si "prostesc" as zice eu, Biserica Ortodoxa Romana a continuat sa ramana o parte sanatoasa a Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica! Asta s'a vazut si la Moscova dupa, in '48!

    Ori pentru voi stilistii, toata Biserica s'a inselat? Sa'l numiti si pe Sfantul Justin Popovic "schismatic si eretic", vazand ca lasa pe ucenicii sai sa pomeneasca pe episcopii Greciei!

    Fiti consecventi fratilor!

    Iti multumesc pentru raspunsuri; mizeria din curtea voastra va place s'o ascundeti, aratand cu degetul! Ce e mai trist insa, e ca tu din Basarabia, uiti ca persoane ca Cuviosul Sofian Boghiu, a fost in comuniune cu BOR si nu cu slatioara sau alte grupuri stilisto-schismatice! S'a inselat si el nu? ...

  13. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Vasile,

    orice raspuns ti-ar da cineva, pare destul de clar ca vei ramane de fapt cu raspunsurile tale.
    te agati cu inversunare de orice material care sa-ti ofere de fapt satisfactia ratacirii tale.
    mai ai un pic si-ti rupi camasa, precum Caiafa.
    daca ai avea o ravna "nedreapta", cum spun Sf. Parinti, si ai cauta Adevarul in duh ortodox, sunt convins ca Domnul te va aduce unde trebuie. sfatul care ti-l dau e sa cerecetezi si "tabara" cealalta, a "stilistilor", sa stai de vorba cu ei, cum ar fi manastirea din Militari (la PS Flavian), daca esti din Bucuresti sau direct la Slatioara.
    nu crezi ca pe cei de stil vechi nu-i doare situatia din BOR.
    ei s-au ingradit de BOR din cauza ratacirilor, nu sa-si faca super-Biserica.
    si printre cei "pe vechi" pot fi smintitori.
    de aceea iti recomand sa cauti Adevarul pe prin poarta duhovniceasca.
    Hirstos a inviat!

  14. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Draga Vasile,
    si eu am crezut ca diferenta intre calendarul nostru si cel papist e numai de 13 zile, dar tarziu m-am lamurit ca MODUL DE CALCUL e complet diferit. Noi folosim, dupa cate stiu Scara sau Mana Sfantului Ioan Damaschin, ca si cei de pe vechi (ma refer doar la data Pastelui), dar catolicii au de mult alt sistem de calcul( de la ei si sintagma "prima duminica de dupa luna plina de dupa echinoctiu primavara" pe care noi n-o tinem). De cand au catolicii aceste calcule? Este una dintre diferente despre care nu prea se vorbeste... Unde putem citi despre acestea?

  15. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Petru, ti-am pus o intrebare dar vad ca n'am primit nici un raspuns! Vazand ca tot imi zici de Adevar, pun din nou aici intrebarea (poate ai trecutul cu ochiul peste ea fara sa vrei).

    DACA IUBITI ASA DE MULT ADEVARUL, DE CE SUNTETI IMPARTITI IN ROMANIA IN VREO 5 GRUPURI (SLATIORENI, FURCENI, VENIAMINI, PREOTEASA CU CATACOMBISTII UCRAINIENI SI GRUPAREA LUI COZMA), IN GRECIA IN CIRCA 11 SINOADE INTRE FLORINITI (CHIPRIANITI, KIOSITI, LAMIENI, MAXIMIENI, NIFONIENI, ATHANASIENI, IEROTEITI, ) SI MATEITI (NICOLAITI, KIRIKITI, HRISTOMOSITI, GREGORIENI?

    Adevarul e Unul! Dar voi sunteti... dezbinati ca protestantii!

    Aia cu Biblia'n mana iti arata "Adevarul", voi cu Pidalionul canoanele!

    Sper sa nu treci cu vederea aceasta intrebare!

  16. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Vasile,

    ti-am spus de ce nu merita sa ti se raspunda. dar, din dragoste, o sa-ti raspund, din punctul meu de vedere. sunt si probleme stict bisericesti, cum este de pilda comuniunea cu kiprianitii.
    -DACA IUBITI ASA DE MULT ADEVARUL, DE CE SUNTETI IMPARTITI IN ROMANIA IN VREO 5 GRUPURI (SLATIORENI, FURCENI, VENIAMINI, PREOTEASA CU CATACOMBISTII UCRAINIENI SI GRUPAREA LUI COZMA)- din cate stiu eu BOSVR nu are nici o legatura cu furcenii, veniaminii, preoteasa, e problema lor cine sunt si din cine s-au format; gruparea PS Cozma pare desprinsa din BOSVR, dar nu e chiar asa, desi a fost izgonit din manastire, PS Cozma nu avea de gand sa si faca grupare separata, el s-a stabilit la Sarul Dornei, cred ca altii au profitat de pozitia lui de episcop pt a crea, chipurile, o Biserica traditionalista. el chiar este pomenit de ai nostri la Sf Liturgie;
    -IN GRECIA IN CIRCA 11 SINOADE INTRE FLORINITI (CHIPRIANITI, KIOSITI, LAMIENI, MAXIMIENI, NIFONIENI, ATHANASIENI, IEROTEITI, ) SI MATEITI (NICOLAITI, KIRIKITI, HRISTOMOSITI, GREGORIENI? asta e o intrebare buna, dar nu sunt in masura sa raspund, grecii fac ce stiu ei, ei oricum sunt altfel ca popor, BOSVR nu are nici un amestec in separarea lor.

    ti-am zis si vad ca nu prea tii minte ce scriu, in Romania e cu totul alta situatie, BOSVR s-a format canonic, justificat, prin mucenicie. nu BOSVR alimenteaza schisma, ci lipsa de pocainta a Sinodului BOR si continua aplecare spre erezie a acestuia. din cate am aflat, BOR este printre singurele Biserici oficiale care are ca ecleziologie afinitatile sale ecumeniste, ceea ce e foarte grav pt o Biserica Ortodoxa si credinciosii ei.

    stii ce-ti recomand eu?
    fiind mai pacatos ca tine, fa mai bine Paraclisul Maicii Domnului 40 de zile si cere-i de fiecare data sa-ti arate care este cea Una Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica: BOR sau BOSVR.
    Hristos a inviat!

  17. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Comuniunea cu niste schismatici, e "strict bisericeasca"... :)))

    Uite cum incearca sa'si justifice comuniunea cu niste super-schismatici! Vezi ce a zis Cozma despre "gruparea lui Vlasie"...

    Stiu ca nu are nici un "amestec", dar se afla in comuniune cu sinodul chiprianit, un sinod schismatic! Canoanele ce zic de rugaciunea, liturghisirea si comuniunea cu acestia?

    Mucenicie? Din incompetenta si proastra administrare a unor Ierarhi si a Statului, care v'a dat apa la moara, aveti si voi "mucenici"! Si coptii au fost macelariti de bizantini... si ce "mucenici"!

    Biserica e BOR si nu toate sectele slatioriste, furcene, chiprianite, s.a.m.d.

  18. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Vasile,

    ramane valabila recomandarea mea.
    iti trebuie doar vointa.

    Hristos a inviat!

  19. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Cititi cartea pentru a afla adevarul despre prigoana din muntele Athos , despre nerespectarea celor mai de bun simt drepturi ale omului , savarsita si ordonata de patriarhia Constantinopolului , in MILENIUL 3 !!!
    http://traditiaortodoxa.wordpress.com/2010/03/23/carte-orthodoxa-traditionalista-parintele-patric-ranson-prigonirea-monahilor-din-muntele-athos-de-catre-patriarhia-de-constantinopol/

  20. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Vasile, tu mai poti bate mult din gura fara sa aduci niciun fel de argumente canonice, dogmatice?

    Sau deja vei spune la un moment dat in cursul vietii tale:"Focul iadului ma va arde, caci cumplit am gresit si nu mai am vreme de pocainta, indreptandu-i, asemenea unui caine eretic, pe cei ce au facut ascultare de minciunile mele (adica ALE TALE) neo-stiliste catre slujirea lui Lucifer?

    Te vei numi CU ADEVARAT atunci " 'sfantul' Vasile al iadului", chinuit de cateva legiuni de demoni.

  21. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Vasile,

    Ca sa vezi din ce motive BOR nu are ierarhie valida, trebuie sa cauti si sa vezi din ce pricina episcopii ei nu au indraznit a protesta impotriva hotararilor banditestii adunari nelegiuite de la Constantinopol, tinuta sub presedintia numitului Meletie Metaxakis,"patriarhul" mason al Patriarhiei Ecumenice (si bineinteles, Apostate) de Constantinopol): anume, s-au lepadat cu totii de Hristos ca niste evrei, de frica stapanirii (masone) pamantesti.

    O data: masoneria este prin definitie reprezentanta conspiratiei. Osanda data impotriva ierarhilor conspiratori (care fac parte din masonerie) este caterisirea (aceia fiind de fapt falsi ierarhi minciuno-ierarhi) dupa Canonul 18 al Sinodului IV Ecumenic, citat:

    Osanda Conspiratiei:

    "Fărădelegea de moarte a conjuraţiei (crima conspiraţiei), sau a ortăcirii (a facerii de ceată, a unirii tainice în ceată) se
    opreşte cu totul şi de către legile din afară (din afara
    Bisericii, de stat) - cu mult mai vârtos se cuvine a se apăra
    (interzice) să se facă aceasta în Biserica lui Dumnezeu.
    Dacă, aşadar, vreun cleric sau călugăr ar fi găsit fie uneltind, fie ortăcindu-se, fie întinzând capcane (curse) episcopilor sau clericilor celor împreună cu dânşii, să cadă cu totul dintr-a lor treaptă".
    Sursa: www.canoaneortodoxe.net

    Si, in fine, subiectul care te arde in partile tale sensibile, si anume lipsa ierarhiei BOR, deoarece s-a lepadat de Hristos din pricina persecutiilor la care altfel ar fi supus-o stapanirea pamanteasca iudeo-masonica de atunci din Romania, lepadare care se pedepseste de Canonul 62 al Sfintilor Apostoli astfel, citat:

    "CANONUL 62
    Dacă vreun cleric pentru frica omenească (adică de frică de iudeu, sau de elin, sau de eretic), s-ar lepăda, de numele lui Hristos adică, lepădat să fie. Iar dacă de numele
    de cleric, caterisească-se. Pocăindu-se, ca un mirean primească-se.
    [Sinod 1, can. 10; Ancira, can. 1, 2, 9, 12; Petru, can. 10, 14; Epist. Atanasie, can. 10; Vasilie,
    can. 45; Teofil, can. 2]

    TÂLCUIRE
    Canonul acesta porunceşte, că oricare cleric pentru frica omeneştilor munci, a iudeilor adică, sau a elinilor, sau a ereticilor, s-ar lepăda de numele lui Hristos, unul ca
    acesta, după ce se va căi, nu numai să se caterisească de clericie, încă să se lepede şi din adunare, şi să stea în rânduiala celor ce se pocăiesc. Iar dacă pentru frica
    omenească s-ar lepăda de numele clerului său, adică, cum că este cutare cleric, sau citeţ adică, sau cântăreţ, sau altceva, să se caterisească numai de clericatul său. Că cu
    dreptate este a se lipsi, de ceea ce s-a lepădat, şi nu a voit să zică că o are. Iar după ce unul ca acesta se va pocăi, să se primească la împărtăşirea cea cu credincioşii ca un norodnic, adică, să se roage împreună cu cei credincioşi".

    (Pidalion 1841, retiparit la Manastirea "Petru-Voda la data de 10 aprilie 2006)

    Acestea ti le-am aratat ca sa nu mai bati din gura cat de canonica e o "Biserica" lipsita de ierarhie valida si sa nmai faci si tu o pauza de la computer, adancindu-te in studiul Sfintilor Parinti.

    Doamne ajuta!

Leave a Reply to dardala Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*