Tag Archives: eretici

Sf. Iustin Popovici: Eretici sunt toți neortodocșii

Image result for Iustin Popovici

Poziţia împotriva ereticilor – şi eretici sunt toţi neortodocşii – a fost clarificată de Biserica lui Hristos o dată pentru totdeauna, prin Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Părinţi, adică prin Sfânta Tradiţie, unică şi neschimbată. Această poziţie spune că ortodocşilor le este interzis să se roage împreună cu ereticii sau să comunice liturgic cu aceştia.

Fiindcă „ce însoţire are dreptatea cu fără­delegea? Sau ce împărtăşire are lumina cu întune­ricul? Şi ce învoire este între Hristos şi Veliar sau ce parte are un credincios cu un necredincios?” (II Corinteni 6, 14-15). continuare »

APOSTAZIE: Patriarhul ecumenist Bartolomeu de Istanbul va sluji cu trei ierarhi eretici monofiziți

RUPEREA COMUNIUNII cu patriarhul Bartolomeu – Acest lucru este impus de către Sfintele Canoane, pentru că la acea liturghie se va și împărtăși cu acești eretici. Sfântul Munte Athos este cel mai în măsură să înceteze pomenirea patriarhului Bartolomeu, căci țin direct de el. Dar și noi suntem în comuniune cu el prin pomenirea sa de către ss Daniel Ciobotea. Va opri patriarhul Daniel pomenirea patriarhului Bartolomeu? Sau trebuie să oprim noi pomenirea patriarhului Daniel? Important este să nu ne facem părtași apostaziei ce se va săvârși prin împărtășirea și slujirea împreună cu ereticii a patriarhului ecumenist Bartolomeu.

ss Bartolomeu – Arhiepiscop al Constantinopolului și Noua Romă și Patriarh Ecumenist, ereticul episcop Mesrob Mutafyan – Patriarhul “Bisericii” Armene “Ortodoxe” din Constantinopol, ereticul Mor Filiksinos Yusuf Çetin – Vicar Patriarhal al “bisericii ortodoxe” siriacă din Istanbul și Ankara

ereticul Aram Ateshian – co-patriarh al patriarhiei armene din Constantinopol.


Ss Bartolomeu I, patriarhul ecumenist al Constantinopolului va participa la “liturghia armeană din Catedrala Sfintei Cruci situată pe insula Akdamar, precizează mai multe surse mass-media. Mitropolitul siriac Yusuf Cetin (vicar patriarhal al “bisericii” siriene din Istanbul și Ankara), va participa, de asemenea, la liturghie, facând din eveniment o mare ocazie de unitate pan-ortodoxă. Liturghia anuală are loc pe Insula Sfânta în luna septembrie. Informația a fost preluat de la Departamentul Culturii și Turismului din provincia Van.

Un concert special va fi suținut imediat după Liturghie. Cercurile pan-ortodoxe au salutat măsura și mulți dintre ei considera a fi un mare exemplu de unitate ortodoxă și fraternitate.

| OCP News Service

Întâlniri ample cu ereticii monofiziţi, consideraţi ortodocşi de ierarhi ortodocşi apostaţi

În discursul său tinut în timpul recepției oferite Patriarhilor de Alexandria, pe 23 iunie 2014, Arhiepiscopul Leo de Karelia și al Intregii Finlande a declarat că Bisericile Ortodoxe Răsăritene și Orientale “formeaza plinătatea Ortodoxiei”.

De asemenea, el a amintit de regretatul Patriarh Athenagoras, care întotdeauna a subliniat adevărata esență și deplinătatea Ortodoxiei în Bisericile Ortodoxe Orientale și de Rasarit.

Arhiepiscopul Leo a subliniat faptul că relația dintre Biserica Finlandei și Patriarhia Ortodoxa Copta este una foarte adânca. Există un număr mare de comunități copte care vietuiesc în diferite părți ale Finlandei. El a amintit despre întâlnirea cu predecesorii copti (Papa Shenouda al III-lea) și cei ai Alexandriei (Patriarhii Partenie al III-lea si Petru al VII-lea).

Întâistătătorul Bisericii Finlandeze a mulțumit Papei Tawadros al II-lea și Papei Teodor al II-lea pentru vizita istorică in Finlanda și prezența binecuvântata în țară.

| email

Prozelitism catolic in Valcea urmat de tulburari interconfesionale

In satul Predesti, comuna Pesceana, din judetul Valcea, greco-catolicii se plang mereu ca sunt nedreptatiti de ortodocsi. De multe ori fac scandal din tot felul de motive pentru a incerca sa scoata in evidenta ca sunt prigoniti si nedreptatiti de catre consatenii ortodocsi care, in urma cu cativa ani, au refuzat sa treaca impreuna cu ei la catolicism. Nu lipsesc nici acuze si nici tulburari sau procese civile iscate din aceste motive. Totul a pornit de la razbunarea unui preot indisciplinat caterisit de Episcopia Ramnicului. Acesta vrea sa dovedeasca ierarhului locului ca face ce vrea chiar daca iese circ sau dezbinare in sat. Credinta nu mai conteaza pentru fostul preot Victor Tudor, important e sa arate ce poate. Asa a ajuns sa treaca la catolicism, iar greco-catolicii l-au primit cu bratele deschise. De ce sa nu-l primeasca daca aduce cu el si cativa credinciosi, nu?

Pentru amanunte vedeti si:

https://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2011/08/cum-luat-fiinta-o-parohie-greco.html

Atentie la casatoriile mixte dintre ortodocsi si eretici. Sfanta Scriptura, Sfintele Canoane si regulamentele in vigoare ale BOR pedepsesc cu excomunicarea (afurisirea) pe cei ce savarsesc astfel de “cununie”, iar casatoria este nula

Patriarhia Romana a declarat anul 2011 – Anul Sf. Botez si al Sf. Cununii.Trebuie sa marturisim cu totii Adevarul despre aceste doua Sfinte Taine, care sunt valide doar in Ortodoxie. Papistasii (romano catolicii, greco catolicii), protestantii si cei ce mai zic ca “boteaza” nu au valida nicio o sfanta taina, pentru simplul motiv ca Sfantul Duh nu se pogoara la rugaciunile lor, ci doar in cadrul Bisericii Ortodoxe, cea UNA, sigura ce a pastrat continuitatea apostolica. sa luam aminte sa nu ne facem partasi la “desfranarile nelegiuitilor” de eretici, care prin ecumenism incearca sa ne amageasca ca si ei fac parte din Biserica. Inafara Ortodoxiei nu exista decat sinagoga satanei.

Texte din Sfanta Scriptura, Sfinte Canoane si regulamentul BOR care interzic casatoriile mixte (dintre un barbat ortodox si o femeie eretica (catolica, protestanta, musulmana, hindusa, budista etc.) sau dintre o femeie ortodoxa si un barbat eretic).

I Cor. 7:39:

Femeia este legata prin lege atata vreme cat traieste barbatul ei. Iar daca barbatul ei va muri, este libera sa se marite cu cine vrea, numai intru Domnul.

II Cor. 6:14:

Nu va injugati la jug strain cu cei necredinciosi, caci ce insotire are dreptatea cu faradelegea? Sau ce impartasire are lumina cu intunericul?

Canonul 31 de la Laodiceea:

Cu nici un eretic nu se cuvine a incheia casatorie sau a se da fiii sau fiicele dupa eretici, ci mai ales a-i lua daca ar fagadui ca se fac crestini.

Canonul 14 al Sf. Sinod IV ecumenic:

De vreme ce in unele eparhii (mitropolii) se permite citetilor (lectorilor) si cantaretilor sa se casatoreasca (si dupa hirotesie) sfantul sinod a oranduit (hotarat) sa nu fie ingaduit vreunuia dintre acestia sa ia femeie eterodoxa. Iar cei ce dintr-o astfel de casatorie au si dobandit copii, daca nu au apucat sa-i boteze la eretici pe cei nascuti dintr-insii, sa-i aduca pe acestia la impreunarea cu soborniceasca Biserica (in comuniunea Bisericii sobornicesti), iar daca nu iau botezat, sa nu poata (sa nu le fie permis) sa-i boteze pe acestia la eretici si nici sa-i lege spre casatorie cu eretic ori cu iudeu ori cu pagan, decat numai daca fata (persoana) care vrea sa se lege (prin casatorie) cu cel ortodox va fagadui (promite) ca va trece la credinta ortodoxa. Iar daca cineva ar calca aceasta oranduire (hotarare) a sfantului sinod, sa fie supus pedepsei canonice.

Canonul 10 Laodiceea:

Nu se cuvine ca cei ce sunt ai Bisericii sa impreune cu nebagare de seama pe fiii lor cu ereticii prin legatura casatoriei.

Canonul 72 al Sinodului Trulan sau V-VI Ecumenic: CRESTINII SA NU SE CASATOREASCA CU ERETICI SI CU NECRESTINI

Sa nu se ingaduie ca barbatul ortodox sa se lege (prin casatorie) cu femeia eretica, nici ca femeia ortodoxa sa se uneasca (prin casatorie) cu un barbat eretic, ci de s-ar si vadi ca s-a facut un lucru ca acesta de catre vreunul dintre toti, casatoria (nunta) sa se socoteasca fara de tarie, si casatoria (insotirea nelegiuita) sa se desfaca – caci nu se cade a amesteca cele ce n-au amestecare, nici oii sa se imperecheze cu lupul, si nici partii lui Hristos cu soarta (ceata) pacatosilor; iar daca cineva ar calca cele oranduite de noi, sa se afuriseasca. Iar daca unii, gasindu-se inca in necredinta si nefiind inca numarati in turma ortodocsilor, s-au legat (potrivit) intreolalta, prin casatoria legiuita, si apoi unul dintre ei alegand binele a alergat la lumina adevarului, iar celalalt a fost tinut (stapanit) de legatura saracirii, nealegand (nedorind) sa vada (sa ia in seama) razele dumnezeiesti; daca sotia cea necredincioasa socoteste ca este bine (consimte) sa vietuiasca cu sotul cel credincios, sau, dimpotriva, cel necredincios cu sotia cea credincioasa, sa nu fie despartiti, dupa dumnezeiescul apostol: „Caci barbatul necredincios se sfinteste prin femeie, si femeia necredincioasa se sfinteste prin barbat” (I Cor. 7,14).

Articolului 47 din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale Bisericii Ortodoxe Romane in vigoare

Clericii sunt obligati sa nu oficieze Taina Cununiei, decat intre ortodocsi, asistati de nuni ortodocsi. Cei de alt cult sunt obligati, inaintea casatoriei, sa indeplineasca formalitatile (nn. randuiala -Botez si Mirungere) de trecere la Ortodoxie. Preotii care se vor abate de la aceste norme, conchide dispozitia regulamentara, se vor pedepsi cu canonisire la sfanta manastire, pana la transferare, afara de cazul cand a avut dezlegarea Chiriarhului. (nn. aceasta iconomie se face doar in acord cu Canonul 31 de la Laodiceea, adica cel eterodox sa fagaduiasca trecerea la Ortodoxie – prin botez si mirungere).

Biserica Ortodoxa a fost confruntata cu problema casatoriilor mixte inca din epoca apostolica, cand primii sai membri, recrutati dintre iudei si pagani, incheiau casatorii legale din punct de vedere al dreptului roman, cu necrestinii. Totodata, din aceeasi epoca a trebuit sa fie solutionata si problema practica, de a sti ce se intampla cu legatura conjugala a doi necrestini, dintre care unul s-a convertit la religia crestina.

Sfantul Apostol Pavel ne adevereste ca adeseori se intampla ca numai unul dintre soti sa devina crestin. La intrebarea Corintenilor daca o astfel de casatorie mixta – sub raportul credintei deosebite a sotilor – trebuie anulata sau sa ramana in fiinta, Apostolul neamurilor a dat un raspuns care a ramas cu putere de norma legala (I Cor. VII, 12-16), fiind reiterat si in textul canonului 72 trulan (vezi mai sus).

12. Celorlalti le graiesc eu, nu Domnul: Daca un frate are o femeie necredincioasa, si ea voieste sa vietuiasca cu el, sa nu o lase. 13. Si o femeie, daca are barbat necredincios, si el binevoieste sa locuiasca cu ea, sa nu-si lase barbatul. 14. Caci barbatul necredincios se sfinteste prin femeia credincioasa si femeia necredincioasa se sfinteste prin barbatul credincios. Altminterea, copiii vostri ar fi necurati, dar acum ei sunt sfinti. 15. Daca insa cel necredincios se desparte, sa se desparta. In astfel de imprejurare, fratele sau sora nu sunt legati; caci Dumnezeu ne-a chemat spre pace. 16. Caci, ce stii tu, femeie, daca iti vei mantui barbatul? Sau ce stii tu, barbate, daca iti vei mantui femeia?

(I Cor. VII, 12-16)

Conform invataturii Sf. Pavel, existenta legala a acestui fel de casatorie mixta se recunoaste, principial, intrucat casatoria a fost incheiata inainte ca sotul respectiv sa fi primit credinta crestina ortodoxa (Sf. Apostol PAvel face referire la cuplurile care in momentul casatoriei, niciunul dintre ei nu era ortodox, dar apoi unul din ei s-a convertit la Ortodoxie; cununia lor nu este valida in continuare, dar nu trebuie sa se desparta acestia, ci cu nadejdea unei cununii ortodoxe sa ramana impreuna). Privilegiul paulin – care este invocat si de teologiile confesionale – a principializat aplicarea iconomiei de catre Biserica Ortodoxa numai in cazul in care respectiva casatorie a fost contractata inainte ca unul dintre soti sa fi fost increstinat. Cat priveste casatoria crestinilor cu necrestinii, Sfantul Apostol Pavel s-a pronuntat negativ, interzicand-o cu desavarsire (I Cor. VII, 39 ; II Cor. VI, 14, vezi mai sus). De altfel, Constitutiile Sfintilor Apostoli au reafirmat aceasta invatatura, precizand ca cel care s-a botezat nu mai trebuie sa savarseasca “desfranarile nelegiuitilor”. Fireste, in conceptia Bisericii primare, asemenea casatorii mixte – dintre un crestin si un necrestin – au fost considerate desfranari ale nelegiuitilor, fiind interzise si condamnate. Reafirmand aceasta randuiala apostolica, canonul 72 trulan a stabilit o dispozitie canonica de principiu in viata Bisericii Ortodoxe. continuare »

Evolutia fenomenului sectant – sectologie. Daca n-ar fi mandria nu am avea sectanti

Astazi, exista cu adevarat istoria sectelor. Si vorbim de secta atunci cand eroarea de credinta, erezia organizata, are o activitate. Nu trebuie confundata istoria sectelor cu geneza si evolutia lor. Istoria este aceea care inregistreaza faptele asa cum sunt sau ar trebui sa fie, or, geneza trebuie cercetata si delimitata.

Sectele de acum, ,,moderne” si cu ,,credinta noua”, au acelasi arbore genealogic: minciuna, falsitatea, dezordinea, ruptura si chiar crima, deoarece stapanul lor ,,dintru inceput a fost ucigas de oameni” (Ioan VIII, 44). De aceea, tot arsenalul raului isi are originea in stapanitorul intunericului cel mai din afara (Matei VIII, 12, Apoc.XX, 10).

Curentele rationaliste, mistice, care au aparut in sanul Bisericii sau in afara ei contestand adevarul evanghelic nu sunt decat palete ale aceleiasi forte a vrajmasului. Multi dintre reprezentantii sectelor fac uz de asa-zisa ,,libertate religioasa”. Aceasta libertate, pentru a fi recunoscuta, are insa nevoie de garantii, si cea mai sigura garantie este adevarul: ,,…numai adevarul va va face liberi…” (Ioan VIII 32) asemenea, perescutiile fara cercetarea si demonstrarea raului duc la intarirea fenomenului sectar. Trebuie deci lamurite lucrurile in ambele sensuri. Cei fara ,,libertate” relogioasa sunt in afara preocuparilor zilnice, n-au patrie, n-au comunitate si nici chiar mijloace de existenta. Or, parazitismul, lenea, refuzul muncii sunt medii de unde sectele ,,convertesc” adepti, desi Cuvantul bibliei este categoric: ,,…cine nu vrea sa munceasca, nici sa nu manance…” (II Tes.III, 10).

Sectele apar acolo unde frica si teroarea stapanesc pe om: ele misuna inainte de catastrofe ,cum a fost cazul razboaielor mondiale, si se regrupeaza in timp de pace ,,profetind” sau indicand ,,ce va fi maine”. De aceea, majoritatea sectelor moderne au in doctrina lor spectrul ,,mileniului”, iar adeptii fortatei parusii justifica ,,programarea” prin Biblie. continuare »

Sfantul Marcu Evghenicul (al Efesului): latinii (papistasii – romano catolicii) prin adaosul Filioque sunt eretici si ca pe niste eretici i-am taiat din Biserica

Mitropolitul Ierotheos de Navpaktos si Sfantul Vlasie: SFANTUL MARCU EVGHENICUL DESPRE CATOLICI

Sfantul Marcu Evghenicul, mitropolitul Efesului, a fost un neinfricat marturisitor al credintei la Sinodul de la Ferrara-Florenta, pentru ca nu a cedat presiunilor papale si santajelor, ramanand pana la sfarsit un marturisitor al credintei. Nu numai ca in timpul acelui Sinod a dovedit ratacirile latinilor, dar in acelasi timp a dovedit si falsurile (mistificarile).

Desigur ca la inceput Sfantul Marcu Evghenicul s-a comportat cu noblete, dar mai tarziu, cand si-a dat seama de mijloacele necurate la care se pretau pentru a-si atinge scopul, de presiunile, falsurile, santajele, constrangerile si vicleniile latinilor, a devenit un marturisitor al credintei. Pozitia sa a fost de la un capat la altul romana, deoarece adevaratii romei sunt imparati ai spiritului, sunt aristocrati ai duhului, pot sa dialogheze cu luciditate si cumpatare, liniste si noblete. Cand insa este vorba de indepartarea de la adevarul revelat si cand vad mijloace necurate ale celorlalti pentru atingerea scopului, atunci devin marturisitori ai credintei. Pentru ca Hristos nu-si doreste doar cautatori, ci si marturisitori.

Sfantul Marcu Evghenicul avea o buna cunoastere a realitatii. Adica, el stia ca noi i-am taiat pe latini din Trupul Bisericii, deoarece latinii au cazut in erezia Filioque. O expune un text al sau care este destul de sugestiv. Scrie Sfantul Marcu:

„Asadar, ei ne-au dat pricina de schisma, proclamand pe fata adaosul la Crez, pe care il graiau mai inainte pe ascuns. Si noi ne-am despartit primii de ei, ba mai degraba i-am despartit si i-am taiat de la trupul comun al Bisericii. Spune-mi, de ce i-am despartit? Oare fiindca tin dreapta credinta sau pentru ca au dat la iveala in chip drept adaosul la Crez? Cine ar spune aceasta, fara numai daca este foarte zdruncinat la creier? Nu, ci pentru ca gandesc lucruri absurde si rau-credincioase si fiindca au facut adaosul fara temei. Asadar, i-am lepadat ca pe niste eretici, si de aceea ne-am despartit de ei… atunci sunt eretici si ca pe niste eretici i-am taiat”.

Din acest text putem sa extragem cateva adevaruri: continuare »

Pomenirea Sfantului Ignatie Briancianinov (30 aprilie). Cuvant despre citirea Sfintilor Parinti si necitirea cartilor eretice

Iarasi iti aduc, fiu credincios al Bisericii de Rasarit, cuvant de sfat nemincinos si bun. Acest cuvant nu e al meu: este cuvantul Sfintilor Parinti. De la ei vin toate sfaturile mele.
Pazeste-ti mintea si inima de invatatura mincinoasa. Nu vorbi despre crestinism cu oameni molipsiti de invataturi mincinoase; nu citi carti despre crestinism scrise de dascali mincinosi. Adevarul se afla in tovarasia Duhului Sfant: El este Duhul Adevarului. Minciuna o insoteste si o ajuta duhul diavolului, care este minciuna si parintele minciunii.
Cel ce citeste cartile dascalilor mincinosi intra negresit in partasie cu duhul viclean si intunecat al minciunii. Lucrul acesta sa nu ti se para ciudat si de necrezut: asa spun raspicat luminatorii Bisericii, Sfintii Parinti. Daca in mintea si sufletul tau nu este scris nimic, Adevarul si Duhul sa scrie in ele poruncile lui Dumnezeu si invatatura Lui duhovniceasca.
De ti-ai ingaduit a-ti mazgali de tot tablele sufletului cu felurite cugete si intipariri neduhovnicesti, fara a lua aminte cu intelepciune si fereala: Cine e scriitorul, ce scrie el?, curata cele scrise de scriitori straini, curata prin pocainta si lepadarea a tot ce este impotrivitor de Dumnezeu. Sa scrie pe tablele tale doar degetul lui Dumnezeu.
Pregateste pentru acest scriitor minte si inima curata, vietuind cu evlavie si intreaga intelepciune: atunci, rugandu-te tu si citind sfintitele carti, pe nebagate de seama si in chip tainic se va scrie pe tablele sufletului tau legea Duhului.
Nu-ti este ingaduit sa citesti alte carti despre religie decat cele scrise de catre Sfintii Parinti ai Bisericii Sobornicesti a Rasaritului. Acest lucru il cere Biserica de Rasarit de la fii sai.
Iar daca gandesti altfel si socoti porunca Bisericii mai putin intemeiata decat socotinta ta si a celorlalti de un cuget cu tine, atunci nu mai esti fiu al Bisericii, ci judecator al ei.
Ma numesti marginit, neluminat indeajuns, rigorist? Lasa-ma in marginirea si in celelalte neajunsuri ale mele: voiesc mai bine a ramane, cu toate aceste neajunsuri, fiu al Bisericii de Rasarit, decat ca, avand toate parutele calitati, sa ma fac mai destept decat ea si, ca atare, sa-mi ingadui a nu-i da ascultare si a ma desparti de ea. Adevaratilor fii ai Bisericii de Rasarit le va face placere glasul meu.
Acestia stiu ca cel care voieste a primi intelepciunea cereasca trebuie sa lepede intelepciunea sa pamanteasca, oricat de mare ar fi ea, sa o lase deoparte, sa o taie, s-o recunoasca drept nebunie, asa cum este ea de fapt (I Cor. III,19). continuare »

Sf. Luca al Crimeii despre soarta ereticilor

In cea dintai Duminica a Marelui Post, care se numeste Duminica Triumfului Ortodoxiei, Sfanta Biserica praznuieste intarirea si intemeinicirea credintei ortodoxe, biruinta asupra numerosilor eretici osanditi de cele sapte Sinoade Ecumenice.
Stiti ca inca din vremurile apostolice au aparut o multime de dascali mincinosi, al caror numar a tot crescut o data cu scurgerea veacurilor. S-au ridicat eretici care au strambat sfanta credinta ortodoxa, invatand mincinos despre Dumnezeirea Domnului nostru Iisus Hristos – si multi au urmat paganatatii lor, multi au pierit cu moarte vesnica. Toate acestea au fost prezise de catre sfintii apostoli. Iata ce spune Sfantul Apostol Petru in cea de-a doua Epistola soborniceasca a sa: Dar au fost in popor si proroci mincinosi,a dupa cum si intre voi vor fi invatatori mincinosi, care vor strecura eresuri pierzatoare si, tagaduind chiar pe Stapanul Ce i-a rascumparat, isi vor aduce siesi grabnica pieire; si multi se vor lua dupa invataturile lor ratacite, si din pricina lor calea adevarului va fi hulita (2 Pt. 2, 1-2). Si sfantul apostol Pavel ii prevenea pe crestinii din Efes: Stiu ca dupa plecarea mea vor intra intre voi lupi ingrozitori, care nu vor cruta turma, si dintre voi insiva se vor ridica barbati graind invataturi rastalmacite, ca sa traga pe ucenici dupa ei (Fapte 20, 29-30).
Inca de atunci, din vremurile apostolice, au inceput despartirile de Biserica lui Hristos – iar Domnul nostru Iisus Hristos a spus cu gura Sa ca Biserica trebuie sa fie una: Si va fi o turma si un pastor (v. In. 10, 14-16). Si in rugaciunea Sa arhiereasca El a strigat catre Tatal Sau: Ca toti sa fie una, dupa cum Tu, Parinte, intru Mine, si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie una (In. 17, 10-21). continuare »

Hotararea dogmatica a Sinodului 7 Ecumenic. Afurisenie pentru cei ce nu cinstesc Icoanele

Hotaram cu toata grija si acrivia: impreuna cu chipul Cinstitei si De-viata-facatoarei Cruci, in sfintele biserici ale lui Dumnezeu sa se puna si: Cinstitele si Sfintele Icoane, pictate sau lucrate in mozaic, sau facute din materii potrivite, pe Sfintele Vase si Vesminte, pe ziduri si scanduri, in case si pe drumuri!

Sfantul si Marele Sinod Ecumenic care prin harul lui Dumnezeu si datorita hotararii dreptcre­din­ciosi­lor si iubitorilor de Hristos, imparatii nostri Constantin si mama sa Irina, s-a adunat pentru a doua oara la Niceea, slavita metropola a provinciei Bithinia, in sfanta biserica a lui Dumnezeu numita Sfanta Sofia, urmand predaniei Bisericii Sobornicesti, a hotarat cele ce urmeaza:

Cel care ne-a daruit noua lumina cunostin­tei Sale si ne-a izbavit din intunericul nebuniei idolesti, Hristos Dumnezeul nostru, dupa ce Si-a facut mireasa Sfanta Sa Biserica Soborniceasca cea fara pata sau zbarcitura (Efes. 5, 27), a fagaduit sa vegheze asupra ei, zicand cu tarie sfintilor Sai ucenici: Eu sunt cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul veacului (Matei 28, 20). Aceasta fagaduinta nu a facut-o insa numai acelora, ci prin ei [a facut-o] si noua, celor care am crezut prin ei in numele Lui (Ioan 17, 20).

Insa unii oameni, nesocotind acest dar, inaripati de catre vrajmasul cel viclean, s-au indepartat de judecata cea dreapta si, impotri­vin­du-se predaniei Bisericii Sobornicesti, au pacatuit intru intelegerea adevarului, [si], precum zice proverbul, nu si-au brazdat bine ogorul si mainile lor nu au avut ce culege.

Ei au indraznit sa defaime podoaba bineplacuta lui Dumnezeu a sfintelor aseza­minte, numindu-se preoti fara sa [si] fie; despre care Dumnezeu striga prin profeti: multime de pastori au calcat via Mea; calcat-au cu picioare­le lor partea Mea… (Ieremia 12, 10). Caci urmand unor oameni nelegiuiti, increzatori in propriile cugete, au clevetit Sfanta Biserica, Mireasa lui Hristos, Dumnezeul nostru, si nu fac deosebire intre curat si necurat (Ezechiel 22, 26), numind icoana Domnului si a sfintilor Sai ca pe statuile idolilor diavolesti.

De aceea, intru bunavointa Sa, Domnul Dumnezeul nostru, nesuferind ca cel ascultator sa fie vatamat de o asemenea ciuma, prin ravna dumnezeiasca si cu aprobarea lui Constantin si a Irinei, preacredinciosii nostri imparati, ne-a chemat de peste tot pe noi, intaistatatorii preoti­ei, pentru ca dumnezeiasca predanie a Bisericii Sobornicesti sa isi regaseasca taria prin hotara­rea noastra soborniceasca.

Cercetand si examinand cu multa acrivie si avand in vedere scopul adevarului nu inlaturam nimic, nu adaugam nimic, ci pastram neschim­ba­te [toate] cele bune ale Bisericii Sobornicesti; si urmam cele sase Sfinte Sinoade Ecumenice, mai intai pe cel reunit in stralucita metropola Niceea, [si] impreuna cu el pe cel care a avut loc in cetatea imparateasca de Dumnezeu ocrotita [a Constantinopolei]. continuare »

SINODICON-ul Ortodoxiei – Randuiala din Duminica Biruintei Ortodoxiei (prima duminica din Postul Mare)

DOWNLOAD VARIANTA PDF

Dupa ispravirea citirii ceasurilor, spre locul obisnuit unde se afla arhiereul in vesminte, vin din altar arhimandritii, egumenii, preotii, diaconii; preotii scot icoana Mintuitorului si a Preasfintei Nascatoarei de Dumnezeu si le pun pe analogul din mijlocul bisericii.

[De se va intimpla ca arhiereul sa nu fie de fata la aceasta slujba (in parohiile de mir sau manastiri), cuvintele acestuia se rostesc de preot; iar de va lipsi protodiaconul (diaconul), cuvintele acestuia se rostesc, la fel, de preot]

Incepe protodiaconul: Binecuvinteaza, Stapine !

Arhiereul: Binecuvintat este Dumnezeul nostru…

Strana: Amin. Imparate ceresc…

Citetul: Sfinte Dumnezeule… (rugaciunile incepatoare). Doamne miluieste (12 ori). Veniti sa ne inchinam…

Si psalmul 74:

Marturisi-ne-vom Tie, Dumnezeule, marturisi-ne-vom Tie si vom chema numele Tau, povesti-voi toate minunile Tale.

Cind voi lua vreme, eu dreptatea voi judeca.

Topitu-s-au pamintul si toti cei ce locuiesc pre dinsul: eu am intarit stilpii lui.

Zis-am celor faradelege, nu faceti faradelege si celor ce gresesc, nu va inaltati cornul.

Nu va ridicati asupra inaltimii cornul vostru si nu graiti impotriva lui Dumnezeu nedreptate.

Ca nici de la rasarituri, nici de la apusuri, nici de la munti pustii.

Ca Dumnezeu judecator este: pre acesta smereste si pre acesta inalta.

Ca paharul este in mina Domnului, cu vin neamestecat, plin de amestecatura si au abatut din aceasta in aceasta, insa drojdiile lui nu s-au desertat, bea-vor toti pacatosii pamintului.

Iara eu ma voi bucura in veac, cinta-voi Dumnezeului lui Iacov.

Si toate coarnele pacatosilor voi zdrobi si se va inalta cornul dreptului.

Slava, si acum: Aliluia (trei ori).

Protodiaconul citeste ectenia obisnuita pina la cei ce calatoresc pe ape… apoi rosteste aceasta:

Pentru ca sa caute cu ochi milostiv la sfinta Sa Biserica si sa o pazeasca pe ea nevatamata si nebiruita de eresuri si de credinte desarte, si cu pacea Sa sa o ingradeasca, Domnului sa ne rugam !

Pentru ca sa potoleasca dezbinarile ei si cu puterea Sfintului Duh sa ii intoarca pe toti care s-au abatut de la cunostinta Adevarului si sa ii numere cu turma Sa aleasa, Domnului sa ne rugam !

Pentru ca sa lumineze cu lumina intelepciunii Dumnezeiesti cugetele care s-au intunecat cu necredinta, iar pe credinciosii sai sa-i intareasca si neclintiti in ortodoxie sa-i pazeasca, Domnului sa ne rugam !

Apoi:Dumnezeu este Domnul, si S-a aratat noua… glasul 4

Multumiti fiind noi, nevrednicii, robii Tai, Doamne, pentru binefacerile Tale cele mari, ce ni s-au facut noua, slavindu-Te Te laudam, bine Te cuvintam, multumim, cintam si preaslavim a Ta buna milostivire, si ca niste robi cu dragoste strigam Tie: Facatorule de bine, Mintuitorul nostru, slava Tie.

Slava, glasul 3

De binefacerile Tale si de daruri, invrednicindu-ne in dar ca niste robi netrebnici Stapine, alergind cu osirdie catre Tine, multumire dupa putere Iti aducem si slavindu-Te pe Tine, ca pe Facatorul de bine si Ziditorul strigam: Slava Tie, preaindurate Dumnezeule.

Si acum, glasul 4

Precum a inaltimii de sus podoaba, si pe cea de jos frumusete ai aratat-o sfintei salasluiri a maririi Tale, Doamne, intareste-o pre aceasta in vecii vecilor si primeste pentru Nascatoarea de Dumnezeu, rugaciunile noastre pe care neincetat Tie ti le aducem, Viata si Inviere a tuturor!

Protodiaconul:Sa luam aminte !

Arhiereul:Pace tuturor.

Citetul:Si duhului tau.

Protodiaconul:Intelepciune, sa luam aminte.

Citetul:Prochimen, glas al 4-lea

Rasaditi fiind in casa Domnului, in curtile Domnului Dumnezeului nostru vor inflori.

Stih: Veselise-va dreptul de Domnul si va nadajdui intru El.

Din cartea cea catre romani a Sfintului Apostol Pavel citire (cap. 16)

Fratilor, va indemn sa va paziti de cei ce fac dezbinari si sminteli impotriva invataturii pe care ati primit-o. Departati-va de ei. Caci unii ca acestia nu slujesc Domnului nostru Iisus Hristos, ci pintecelui lor, si prin vorbele lor frumoase si magulitoare inseala inimile celor fara de rautate. Caci ascultarea voastra este cunoscuta de toti. Ma bucur deci de voi si voiesc sa fiti intelepti spre bine si nevinovati la rau. Iar Dumnezeul pacii va zdrobi repede sub picioarele voastre pe satana. Harul Domnului nostru Iisus Hristos sa fie cu voi!

Preotul: Pace tie, cititorule.

Citetul: Si duhului tau.

Strana: Aliluia! Aliluia! Aliluia!

Protodiaconul: Binecuvanteaza, parinte, pe binevestitorul Sfantului Apostol si Evanghelist Matei

Preotul: Dumnezeu, pentru rugaciunile Sfantului, intru tot laudatului Apostol si Evanghelist Matei, sa-ti dea tie, celui ce binevestesti, cuvant cu putere multa, spre plinirea Evangheliei iubitului Sau Fiu, a Domnului nostru Iisus Hristos.

Protodiaconul: Amin.

Protodiaconul: Intelepciune, drepti, sa ascultam Sfanta Evanghelie.

Preotul: Pace tuturor!

Strana:Si duhului tau.

Protodiaconul:Din Sfanta Evanghelie de la Matei citire.

Strana:Slava Tie, Doamne, slava Tie !

Preotul:Sa luam aminte.

Sfinta Evanghelie de la Matei (cap. 18):

Zis-a Domnul: vedeti sa nu dispretuiti pe vreunul din acestia mici, ca zic voua: ca ingerii lor, in ceruri, pururi vad fata Tatalui Meu, Care este in ceruri. Caci Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel pierdut. Ce vi se pare? Daca un om ar avea o suta de oi si una din ele s-ar rataci, nu va lasa, oare, in munti pe cele nouazeci si noua si ducindu-se va cauta pe cea ratacita? Si daca s-ar intimpla s-o gaseasca, adevar graiesc voua ca se bucura de ea mai mult decit de cele nouazeci si noua, care nu s-au ratacit. Astfel nu este vrere inaintea Tatalui vostru, Cel din ceruri, ca sa piara vreunul dintr-acestia mici. De-ti va gresi tie fratele tau, mergi, mustra-l pe el intre tine si el singur. Si de te va asculta, ai cistigat pe fratele tau. Iar de nu te va asculta, ia cu tine inca unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori sa se statorniceasca tot cuvintul. Si de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagin si vames. Adevarat graiesc voua: Oricite veti lega pe pamint, vor fi legate si in ceruri, si oricite veti dezlega pe pamint, vor fi dezlegate si in ceruri.

Preotul: Pace tie, celui ce ai binevestit.

Strana: Slava Tie, Doamne, slava Tie.

Apoi:

Miluieste-ne Dumnezeule dupa mare mila Ta, rugamu-ne Tie auzi-ne si ne miluieste !

Inca ne rugam pentru marele domn si parintele nostru Prea Fericitul Patriarh (N) si […] si pentru toti fratii nostri cei intru Hristos.

Cela ce nu voiesti moartea pacatosilor, ci astepti intoarcerea si pocainta lor, intoarce-i pre toti cei rataciti la Sfinta Ta Biserica, rugamu-ne Tie, Milostive Doamne, auzi-ne si ne miluieste !

Cel ce ai zidit aceasta lume spre slava Ta, fa ca si cei ce se impotrivesc cuvintului Tau sa se intoarca si impreuna cu toti credinciosii, cu credinta adevarata si blagocestie, pre Tine, Dumnezeul nostru, sa te proslaveasca, rugamu-ne Tie, Atotputernice Facatorule, auzi-ne si ne miluieste !

Cela ce ne-ai dat noua porunca Ta ca sa Te iubim pre Tine Dumnezeul nostru si pre aproapele nostru, fa ca miniile, dusmaniile, supararile, camata, incalcarile de juramint si alte faradelegi sa se stinga, iar dragostea adevarata sa imparateasca in inimile noastre, rugamu-ne Tie, Mintuitorul nostru, auzi-ne si cu milostivire ne miluieste !

Arhiereul, vozglas:Auzi-ne pre noi, Dumnezeul nostru, Mintuitorul nostru…

Strana:Amin.

Protodiaconul:Domnului sa ne rugam !

Strana:Doamne, miluieste !

RUGACIUNE

Dumnezeule Preainalte si Ziditorule a toata faptura, Cela ce umpli toate cu marirea Ta si pe toate le tii cu puterea Ta, Tie, Izvorului a toate darurile Domnului nostru aducem multumire noi, nevrednicii, ca nu Te intorci de la noi pentru faradelegile noastre, ci ne arvunesti pre noi cu indurarile Tale. Tu spre mintuirea noastra ai trimis pre Unul nascut Fiul Tau si ai binevestit nemasurata Ta pogorire catre neamul omenesc: ca cu vrere nu voiesti moartea pacatosului, si astepti sa ne intoarcem la Tine si sa fim mintuiti: Tu, pogorind spre neputinta firii noastre, ne intaresti pre noi cu Atotputernicul Har al Sfintului Tau Duh, ne mingii cu mintuitoarea credinta si cu nadejdea desavirsita a vesnicilor bunatati si povatuindu-i pe alesii Tai in Sionul cel de sus, ca pe lumina ochiului ii pazesti.

Marturisim Doamne, marea si neajunsa Ta iubire de oameni si milostivire. Dar vazind alunecarile multora, cu osirdie Te rugam, Atotbunule Doamne: cauta la Biserica Ta si vezi ca chiar de am primit cu bucurie Bunavestirea Ta, dar spinii desertaciunii si ai patimilor o fac pe dinsa putin-roditoare, iar in altii si fara de rod, si, inmultindu-se faradelegile unii prin eresuri, altii prin dezbinare se impotrivesc adevarului Tau evanghelicesc, se indeparteaza de mostenirea Ta, se leapada de Harul Tau si se rapun spre judecata preasfintului Tau Cuvint. Preamilostive si Atotputernice, nu Te minia pina in sfirsit, Doamne! Fii milostiv, Te roaga Biserica Ta, stiindu-Te pre Tine Ocirmuitorul si Savirsitorul mintuirii noastre, Iisuse Hristose, fii noua milostiv, intareste-ne pre noi cu puterea Ta in Dreapta Credinta, lumineaza ochii celor ce ratacesc cu Lumina Ta Dumnezeiasca, ca sa inteleaga adevarul Tau: inmoaie inasprirea lor si deschide-le auzul, ca sa auda glasul Tau si sa se intoarca catre Tine, Mintuitorul nostru. Indrepteaza, Doamne, faradelegile lor si viata lor straina de buna cuviinta crestineasca; fa ca toti intru sfintenie si fara de prihana sa vietuim, si asa mintuitoarea credinta sa se inradacineze si purtatoare de rod in inimile noastre sa fie. Nu intoarce fata Ta de la noi, Doamne, da-ne noua bucuria mintuirii Tale; da Doamne si pastorilor Bisericii Tale rivna sfinta, si cu duhul Evangheliei dospeste grija lor pentru mintuirea si intoarcerea celor rataciti. Ca asa fiind toti povatuiti, sa ajungem unde este credinta desavirsita, implinirea nadejdii si dragostea adevarata si acolo cu preacinstitele cete ale puterilor ceresti sa Te preaslavim pre Tine, Domnul nostru, pre Tatal, si pre Fiul si pre Sfintul Duh, in vecii vecilor. Amin.

Apoi protodiaconul, stind la locul pregatit, rosteste: Cine este mare ca Dumnezeul nostru; Tu esti Dumnezeu Carele faci minuni.

Apoi iarasi cu glas ridicat:Cine este mare ca Dumnezeul nostru…

Si apoi cu glas foarte ridicat:Cine este mare ca Dumnezeul nostru…

Ziua Ortodoxiei praznuind, o!, neam drept-slavitor, sa-L slavim cel mai mult pre Pricinuitorul tuturor bunatatilor, pre Dumnezeu, Carele este binecuvintat intru toti vecii. Acesta este Dumnezeul nostru, Carele rinduieste si intareste mostenirea Sa iubita – Sfinta Biserica, pre stramosii care au cazut prin calcarea poruncii mingiindu-i cu cuvintul Sau nemincinos, a carei temelie a pus-o inca in rai; Acesta este Dumnezeul nostru, Carele povatuindu-ne catre acea fagaduinta mintuitoare, nu fara de marturii Siesi o lasa, ci vrind sa se savirseasca mintuirea vestit-a mai inainte intii prin stramosi si prooroci, in multe chipuri aratind-o; Acesta este Dumnezeul nostru, Carele de multe ori si in multe feluri a grait parintilor prin prooroci, in zilele din urma a grait noua prin Fiul, cu Carele si veacurile Le-a facut, vestindu-ne bunavointa Tatalui pentru noi, ne-a deschis tainele ceresti, ne-a incredintat cu puterea Sfintului Duh despre adevarul bunei vestiri, a trimis pre apostoli in toata lumea ca sa propovaduiasca Evanghelia Imparatiei, a intarit-o pre Aceasta cu multe puteri si minuni. Acestei descoperiri mintuitoare urmind, de aceasta veste buna tinindu-ne,

(aici clerul impreuna cu norodul binecredincios marturiseste cu glas biruitor)

credem intru Unul Dumnezeu, Tatal Atottiitorul, Facatorul cerului si al pamintului, vazutelor tuturor si nevazutelor. Si intru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Carele din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii. Lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, nu facut, Cel de o fiinta cu Tatal, prin Carele toate s-au facut. Carele pentru noi, oamenii, si pentru a noastra mintuire S-a pogorit din cer si S-a intrupat de la Duhul Sfint si din Maria Fecioara si S-a facut om. Si S-a rastignit pentru noi in zilele lui Pilat din Pont, a patimit si S-a ingropat. Si a inviat a treia zi dupa Scripturi. Si S-a suit la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui. Si iarasi va sa vie cu slava sa judece viii si mortii, a Caruia imparatie nu va avea sfirsit. Si intru Duhul Sfint, Domnul de viata Facatorul, Carele din Tatal purcede, Cela ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit, Carele a grait prin prooroci. Intru una sfinta si soborniceasca si apostoleasca Biserica. Marturisesc un Botez intru iertarea pacatelor. Astept invierea mortilor. Si viata veacului ce va sa fie. Amin.

Apoi protodiaconul:

Aceasta este credinta apostoleasca,

Aceasta este credinta stramoseasca,

Aceasta este credinta dreptslavitoare,

Aceasta credinta lumea a intarit !

Inca si soboarele sfintilor parinti si predaniile si scrierile lor impreuna-glasuitoare cu Dumnezeiasca descoperire, le primim si le intarim.

Chiar daca si acestei Pronii a Domnului pentru noi si mintuitoarei descoperiri dusmanii Ortodoxiei i se impotrivesc, pomeni-va atunci Domnul ocara robilor Sai: slava hulitorilor a ocarit-o si pe cei indrazneti si vrajmasi Dreptei Credinte fricosi si grabnici la fuga i-a aratat.

Precum pre cei care isi cuceresc mintea sa intru ascultarea Dumnezeiestii descoperiri si care nevoitu-s-au pentru aceasta ii fericim si ii laudam;

asa si pre cei care se impotrivesc acestui adevar si care nu s-au pocait Domnului carele asteapta intoarcerea si pocainta lor si, urmind Sfintei Scripturi si de datinile Bisericii dintru inceput tinindu-ne, ii lepadam si ii dam anatemei.

Celor care tagaduiesc fiintarea lui Dumnezeu si spun ca aceasta lume de la sine s-a facut si toate cele dintr-insa fara Pronia lui Dumnezeusi din intimplare se fac, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care graiesc ca Dumnezeu nu este duh, ci trup; sau ca nu este drept, milostiv, preaintelept, atotstiutor si alte hule asemenea rostind, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care indraznesc sa graiasca ca Fiul lui Dumnezeu nu este de o fiinta cu Tatal si nu este de aceeasi cinstire cu El, asijderea si Duhul Sfint, si care marturisesc pre Tatal, si pre Fiul si pre Sfintul Duh nu ca pre Cel ce este Unul Dumnezeu, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor ce nebuneste graiesc ca nu a trebuit pentru mintuirea noastra si spre curatirea pacatelor noastre sa vina in lume Fiul lui Dumnezeu in trup si sa primeasca patima de voie, moarte si inviere, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care nu primesc harul rascumpararii propovaduit in evanghelie ca singurul mijloc de indreptatire inaintea lui Dumnezeu, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care indraznesc sa graiasca ca Preacurata Fecioara Maria nu a fost inainte de nastere, la nastere si dupa nastere Fecioara, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor ce nu cred ca Duhul Sfint i-a inteleptit pre prooroci si apostoli si printr-insii ne-a vestit noua calea adevarata spre pocainta si a intarit aceasta cu minuni, si ca acum in inimile crestinilor credinciosi si adevarati vietuieste si ii povatuieste pre ei la orice adevar, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care tagaduiesc nemurirea sufletului, sfirsitul veacului, judecata ce va sa fie si rasplata vesnica pentru faptele bune in ceruri, iar pentru pacate – osindire, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care tagaduiesc toate sfintele Taine, de Biserica lui Hristos tinute, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care tagaduiesc soboarele sfintilor parinti si predaniile lor care sint intr-un duh glasuitoare cu Dumnezeiasca descoperire si de Biserica dreptslavitoare-soborniceasca cu blagocestie pastrate, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care cugeta precum ca imparatii pravoslavnici sint ridicati in scaunul stapinirii nu din deosebita pentru ei bunavointa Dumnezeiasca, si la ungerea lor darurile Sfintului Duh spre primirea acestei mari chemari asupra lor nu se revarsa, si astfel indraznind la razvratire si viclenie impotriva lor, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor care ocarasc si hulesc sfintele icoane pe care Sfinta Biserica le primeste spre amintirea lucrarilor lui Dumnezeu si a bine-placutilor Lui, spre trezirea evlaviei celor ce le privesc pre ele si a dorintei de a-i urma, si celor care le numesc pre acestea idoli, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

Celor ce se ridica impotriva Bisericii lui Hristos invatind ca ea s’a impartit in „ramuri” si care spun ca Biserica nu fiinteaza in chip vazut, ci din „ramuri” si schisme, din feluritele slaviri si credinte mincinoase se va alcatui in viitor intr-un singur trup, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

si celor care nu deosebesc adevarata Preotie si Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci invata precum ca botezul si euharistia ereticilor sint indestulatoare pentru mintuire, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

si celor ce se afla in unire duhovniceasca cu acesti eretici sau ii sprijina pre ei, sau apara noul lor eres ecumenist, inchipuindu-l drept dragoste frateasca si drept unire a crestinilor despartiti care, chipurile, se va intimpla, ANATEMA (norodul repeta de trei ori cu glas mare „Anatema”).

+ + +

Iar celor care se nevoiesc pentru Ortodoxie in cuvint, scrieri, invataturi, suferinte si viata bine placuta lui Dumnezeu, ca unor aparatori si lucratori ai Acesteia, Biserica lui Hristos, savirsind pomenirea de peste an, striga:

Sfinte binecredinciosule si intocmai cu apostolii imparat Constantin si maica ta Elena, dreptslavitorilor imparati ai Rasaritului Crestinesc: Teodosie cel Mare, Teodosie cel Mic, Iustinian, si ceilalti drept-credinciosi imparati si imparatese ale Imparatiei Crestinatatii Rasaritului, rugati-va lui Dumnezeu sa ne lumineze calea in aceasta lume plina de desertaciuni cu viata voastra pilduitoare de slujitori ai lui Dumnezeu, cu osirdia voastra dregatoreasca de mare folos pentru intarirea Bisericii lui Hristos !

Sfinte Binecredinciosule Voievod Stefan cel Mare, Sfinte Binecredinciosule Voievod-mucenic Constantin Brincoveanu, rugati-va lui Hristos Dumnezeu pentru noi, ticalosii urmasi ai vostri, in aceste vremi cumplite de racire peste masura a credintei celei mintuitoare a Rasaritului Ortodox, vremi de scadere a Tarii stramosesti si de putinatate a vredniciei duhovnicesti a dregatorilor ei, sa ne intareasca pe noi in dainuirea noastra intru Dreapta Credinta pe paminturile rinduite de Dumnezeu spre mintuire neamului nostru !

Sfinte Nicodim de la Tismana, Sfinte patriarh Nifon II al Tarigradului, Sfinte ierarhe Ghelasie de la Rimet, Sfinte Ierarhe Varlaam al Moldovei, Sfinte Ierarhe Dosoftei al Moldovei, Sfinte Ierarhe Iorest Marturisitorul al Ardealului, Sfinte Ierarhe Sava Marturisitorul al Ardealului, Sfinte Sfintite Mucenice Antim Ivireanul, Sfinte Ierarhe Maxim Brancovici, Sfinte Paisie de la Neamt, Sfinte Sfintite Mucenice Serafim, rugati-va lui Dumnezeu cel Unul in Treime sa ne fereasca de nenumaratele si feluritele ispite ale vremurilor de astazi care se abat peste noi, nevrednici de a ne numi crestini ai vremurilor de pe urma, din pricina putinatatii noastre duhovnicesti, si asupra bunelor rinduieli ale vietii crestinesti in Una, Sfinta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica a lui Hristos !

Binecredinciosilor voievozi care s-au osirduit pentru buna orinduire a Bisericii Ortodoxe pe paminturile stramosesti Mircea cel Batrin, Alexandru cel Bun, Radu cel Mare, Neagoe Basarab, Petru Rares, Petru Schiopu, Vasile Lupu, Matei Basarab si marilor dregatori ortodocsi, vesnica pomenire !

Preasfintitilor Patriarhi ai Constantinopolului, Alexandriei, Antiohiei, Ierusalimului, si ai intregii Rusii si preasfintitilor mitropoliti, arhiepiscopi si episcopi ortodocsi, vesnica pomenire !

Presfintitilor mitropoliti, evlaviosi ostenitori pentru curatia si intarirea Bisericii crestine drept-slavitoare in neamul nostru Teoctist I de la Neamt, Gheorghe (cel ars de viu), Teoctist II de la Neamt, Teofan de la Voronet, Grigore de la Voronet, Gheorghe de la Bistrita, Teofan de la Risca, Macarie II al Ungrovlahiei, Teofil de la Rimnic, Gavriil al Basarabiei si Voziei, Veniamin al Moldovei si arhierei ai Basarabiei Antonie, Iacov, Vladimir si Atanasie, vesnica pomenire !

Celor care au patimit si au fost ucisi in razboaiele pentru Credinta ortodoxa si Tara, domnilor, boierilor, oastei iubitoare de Hristos, celor care au patimit pentru Hristos in vremea prigoanei asupraBisericii si tuturor dreptslavitorilor crestini care in dreapta credinta si evlavie intru nadejdea invierii au raposat,vesnica pomenire !

Dreptslavitoarea Biserica a lui Hristos, cu marire aducindu-si aminte de cei ce s-au nevoit in evlavie si aceasta spre urmare aratind tuturor fiilor ei, dreptslavitorilor crestini, asijderea are datoria sa laude nevointele acestora care prin mintuitoarea credinta si faptele bune, pregatindu-se pentru fericirea vesnica, intaresc Ortodoxia.

Apoi rosteste:

Tuturor sfintitilor patriarhi ortodocsi multi ani (de trei ori) !

Marelui domn si parintelui nostru Preafericitului Patriarh (N) si […] multi ani (de trei ori) !

Preasfintiei Sale (epsicopul locului) multi ani (de trei ori)!

Preasfintitilor mitropoliti ortodocsi, arhiepiscopi si episcopi si la tot clerul bisericesc, multi ani (de trei ori) !

De Dumnezeu pazitei tarii noastre, stapinirii si oastei ei si tuturor dreptslavitorilor crestini, care drept marturisesc credinta mintuitoare si sint in supunerea Bisericii lui Hristos, daruieste-le Doamne, pace, liniste, buna sporire, imbelsugarea roadelor pamintului si multi ani (de trei ori) !

Sfinta Treime, pre acestia ii preaslaveste si ii intareste pina la sfirsit in dreapta credinta; iar pre razvratitii si hulitorii dreptslavitoarei credinte si ai Bisericii lui Hristos si pre cei care nu sint in supunerea ei intoarce-i si fa ca sa vina la cunostinta adevarului Tau vesnic, pentru rugaciunile Preasfintei Stapinei noastre Nascatoarei de Dumnezeu si pururea Fecioarei Maria si ale tuturor sfintilor, amin.

Dupa aceasta rugaciune arhiereul zice:

Slava Tie Dumnezeule, Binefacatorului nostru in vecii vecilor !

Strana:Amin.

Si cinta imnul sfintului Ambrosie al Mediolanului, iar in timpul acestei cintari arhiereul, arhimandritii si toata sfintita adunare saruta sfintele icoane de pe analoguri:

Pre Tine Dumnezeule, Te laudam, pre Tine, Doamne, Te marturisim, pre Tine, preavesnicule Parinte, tot pamintul Te mareste. Tie toti ingerii, Tie cerurile si toate puterile, Tie Heruvimii si Serafimii cu neincetate glasuri Iti striga: Sfint, Sfint, Sfint Domnul Dumnezeu Savaot, plin este cerul si pamintul de marirea slavei Tale. Pre Tine preaslavita ceata a apostolilor, pre Tine laudata multime a proorocilor, pre Tine Te lauda prealuminata oaste a mucenicilor, pre Tine in toata lumea Te marturiseste sfinta Biserica, pre Parintele maririi celei neajunse, pre Cel inchinat Unul-Nascut Fiul Tau si pre Sfintul Mingiietorul Duh. Tu esti Imparatul Slavei Hristoase, Tu esti al Parintelui pururea fiitor Fiu. Tu spre izbavirea omului, luind fire de om, nu Te-ai ingretosat de pintecele Fecioarei, Tu, stricind acul mortii, ai deschis credinciosilor cereasca imparatie. Tu de-a dreapta lui Dumnezeu sezi intru slava Parintelui si credem ca vei veni Judecator. Pre Tine dar, Te rugam, ajuta robilor Tai, pre care i-ai rascumparat cu cinstitul Tau Singe. Invredniceste-i a imparati impreuna cu sfintii Tai intru vesnica Ta slava. Mintuieste, Doamne, norodul Tau si binecuvinteaza mostenirea Ta, indrepteaza-i si ii inalta pre dinsii in veci. In toate zilele Te vom binecuvinta pre Tine si vom lauda numele Tau in veac si in veacul veacului. Invredniceste-ne, Doamne, in ziua aceasta fara de pacat sa ne pazim noi. Miluieste-ne pre noi, Doamne, miluieste-ne pre noi. Fie mila Ta, Doamne, spre noi, precum am nadajduit intru Tine. Spre Tine, Doamne, am nadajduit, sa nu ne rusinam in veci. Amin.

Si se face otpustul obisnuit.

+ + +

extras din Moliftelnicul necenzurat,
tiparit de Manastirea Petru Voda

RANDUIALA primirii la Credinta Ortodoxa a ereticilor romano-catolici, ori altii

 

Precizam ca aceasta randuiala se gaseste in Molitfelnicul din 1896. În moliftelnicele din 1992 au schimbat numele de retici atribuit papistașilor, numindu-i doar schismatici. Actualmente, și aceasta a fost scoasa de catre ierarhia filo-papistasa din BOR din toate Moliftelnicele, caci asa e politic corect, cum e si diavolul. Mai jos aveti fragmente din Slujba, cat si varianta completa pentru download:

Dupa ce vine la preot cel ce voieste sa devina drept-credincios (ortodox), preotul, avand invoire si binecuvantare de la arhiereul sau, il duce pe el la biserica si-i porunceste sa stea inaintea usilor bisericii; iar preotul, intrand in altar si imbracandu-se cu epitrahilul si felonul, iese afara in usa bisericii si, poruncind aceluia sa inge-nuncheze, il intreaba pe el asa:

Intrebare: Voiesti sa te lepezi de toata ratacirea schismaticilor si de impreuna-petrece-rea cu ei, in care ai fost pana acum?

Raspuns: Voiesc cu adevarat.

Intrebare: Voiesti cu adevarat sa fii in toate ascultator Sfintei Biserici Ortodoxe a Rasaritului si in unire cu Credinta Ortodoxa si statornic sa petreci intr-insa pana la sfarsitul vietii tale?

Raspuns: Voiesc cu adevarat.

Preotul: … Da-i lui ca, fara fatarnicie, neclintit si fara inselaciune, sa se uneasca cu Sfanta Ta Biserica, sa se scarbeasca si sa lepede toate eresurile cele pierzatoare de suflet; sa primeasca cu adevarat, sa marturiseasca si tare sa tina Credinta Ortodoxa. Uneste-l cu turma Ta cea aleasa, uneste-l cu Sfanta Ta Biserica;

Si sfarsind rugaciunea, zice: Scoala-te si te intoarce catre apus si te leapada de toata ratacirea si greselile catolice, in care ai fost pana acum.

Si, intorcandu-se catre apus, il intreaba:

Intrebare: Te lepezi de toata ratacirea si greseala adunarii catolice, in care ai fost pana acum?

Raspuns: Ma lepad de toata ratacirea si greseala adunarii catolice, in care am fost pana acum.

Intrebare: Afurisesti toate eresurile si dezbinarea lor, ca pe ale unor potrivnici ai lui Dumnezeu si ai adevarului, si ai Sfintei Lui Biserici?

Raspuns: Afurisesc toate eresurile si dezbinarea lor, ca pe ale unor potrivnici ai lui Dumnezeu si ai adevarului, si ai Sfintei Lui Biserici.

Dupa aceasta zice catre dansul: Intoarce-te catre rasarit si te inchina Domnului la Care ai venit. Iar el, intorcandu-se catre rasarit, se inchina pana la pamant ο data, zicand asa:

Ma inchin Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, Unuia Dumnezeu Care este in Treime sfant, nedespartit, slavit si inchinat.

Preotul zice: Binecuvantat este Dumnezeu, Care voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina; binecuvantat fie in veci. Amin. Si indata ii da lui capatul epitrahilului in dreapta, zicand: Intra in Biserica lui Dumnezeu, Care te-a departat de la dezbinarea catolica si sa stii ca te-ai izbavit din laturile mortii si din pieirea cea vesnica; sa urasti toata dezbinarea si tot eresul; calca toata nedreptatea si ratacirea eresului si schismei; cinsteste cu dreapta credinta pe Dumnezeu Tatal Atottiitorul si pe Iisus Hristos Fiul Lui si pe Duhul Sfant, unul, adevaratul, viul Dumnezeu: Preasfanta si nedespartita Treime.

SĂ SE ŞTIE

Pentru armeni, care soborniceşte sânt blestemaţi ca nişte eretici, aceştia întorcându-se şi lepădându-se de la erezia lor, îi primim prin ungerea cea cu Sfântul Mir, ca şi pe ceilalţi schismatici.
Se cuvine a-i boteza din nou pe ereticii care, după mărturisirile lor, nu botează în numele Sfintei Treimi: al Tatălui, al Fiului şi al Sfântului Duh, nici prin cele trei afundări.
Şi precum Sfinţii Părinţi ne-au arătat, pe ereticii catolici şi cei (neo)protestanţi, ca pe unii care nu săvârşesc cele trei afundări, nu mai au harul lucrător şi nici dogma Treimii curată, se cuvine a-i primi cu Botezul întreg, după care să-i miruim precum urmează.

Descarcati versiunea completa.

Cititi si: RANDUIALA – Cum se cuvine sa primim pe schismatici, adica pe papistasii care vin la ortodoxie

Imagini scanate din Molitfelnicul din 1992