Lecturi filocalice la vreme de post: Sf. Ioan Scararul – Despre pantecele atotlaudat si tiran

1) Avand sa vorbim despre pantece, ne-am hotarat sa vorbim intelepteste (sa filozofam) impotriva noastra ca in toate celelalte[1]. Caci m-as minuna sa se poata elibera cineva de el, inainte de a se salaslui in mormant.

2) Lacomia stomacului este fatarnicia pantecelui. Saturat, striga ca e lipsit; si ghiftuit si plesnit de satul, tipa ca ii e foame. Lacomia pantecelui e bucatar iscusit, nascocind tot felul de mancari gustoase. Astupandu-se un canal, se deschide altul. Inchizandu-l pe acesta, se casca un altul. Lacomia pantecelui este o amagire a ochilor, care inghitind putine, doreste sa le inghita pe toate.

3) Saturarea de bucate este maica curviei[2], iar necajirea pantecelui e pricinuitoare de curatie. Cel ce mangaie pe leu il domesticeste adeseori, dar cel ce mangaie trupul il salbataceste si mai mult[3].

4) Se bucura iudeul de sambata si de sarbatoare si monahul lacom, de sambata si de Duminica. Se gan­deste cu mult timp inainte de Pasti si pregateste mancarurile cu zile inainte. Robul stomacului face planuri cu ce mancari va tine praznicul[4], pe cand robul lui Dumnezeu, cu ce daruri duhovnicesti se va imbogati. Sosind un strain, lacomul se porneste spre agapa din lacomia pantecelui si dezlegarea pentru sine o soco­teste drept mangaierea fratelui[5]. Se gandeste sa dez­lege la vin pentru venirea unor oaspeti si, socotind ca ascunde virtutea, se face robul patimii[6].

5) Slava desarta dusmaneste adeseori lacomia pan­tecelui si intre ele se isca o lupta pentru nenorocitul calugar, ca pentru un rob cumparat. Lacomia pante­celui se sileste sa-i slabeasca franele, dar slava desarta il sfatuieste sa duca virtutea la biruinta. Iar calugarul intelept fuge de amandoua, scuturandu-se la vreme po­trivita de una prin cealalta.

6) Cand trupul ne este in plina vigoare, sa tinem infranarea in toata vremea si in tot locul. Iar cand acesta se imblanzeste (ceea ce nu cred ca se intampla inainte de moarte), sa ascundem lucrarea noastra.

7) Am vazut preoti batrani batjocoriti de draci, dezlegand cu binecuvantare si pe tinerii nesupusi lor, la ospete, de vin si de celelalte[7]. De sunt marturisiti (ca buni), sa-i dezlegam cu masura. Dar de sunt nepasatori, sa nu ne ingrijim de binecuvantarea lor[8], si mai ales cand sunt razboiti de foc[9].

8) Urgisitul de Dumnezeu Evagrie a socotit ca este mai intelept decat cei intelepti si in rostire si in inte­legere. Dar a fost dat de gol, nenorocitul, aratandu-se mai fara de minte decat cei fara de minte, nu numai in multe altele, ci si in aceasta. Caci zice : cand sufletul pofteste mancarea felurita, sa se stramtoreze cu paine si apa. El a poruncit ceva asemanator celui ce ar spune copilului sa urce toata scara dintr-un singur pas[10].

Noi, respingand porunca lui, zicem: cand sufletul pofteste mancari felurite, cere ceva propriu firii. De aceea ne vom folosi de un mestesug impotriva acestei mult mestesugite patimi. Si daca nu ne aflam sub un razboi foarte greu, sau nu ne ameninta primejdia unor caderi, sa taiem intai mancarile care ingrasa, pe urma pe cele care ne aprind, apoi pe cele ce ne fac placere.

9) De e cu putinta, da pantecelui hrana care-l umple si e usor de mistuit, ca prin saturare sa saturam pofta lui, iar prin mistuirea grabnica sa ne izbavim de aprindere ca de un bici[11]. Sa cercetam si mancarurile care fac vanturi si vom afla ca ele misca si poftele.

10) Razi de dracul care te sfatuieste sa prelungesti cina. Caci sosind ceasul al noualea al zilei urmatoare, ai calcat invoiala celei dinainte.

11) Alta este infranarea potrivita celor nevinovati si alta, cea potrivita celor vinovati. Cei dintai au ca semn miscarea trupului, cei de al doilea, lupta pana la moarte si pana la sfarsit impotriva lui, cu neimpacare si fara indurare. Cei dintai voiesc sa pazeasca pururea linistea mintii; cei de al doilea, prin intristarea si topirea su­fleteasca voiesc sa castige indurarea lui Dumnezeu.

12) Celui desavarsit, negrija in toate ii este timp de veselie si de mangaiere ; iar celui ce se nevoieste, timpul de veselie ii este timpul de lucru[12]. Iar celui patimas, timpul de veselie ii este sarbatoarea sarbatorilor si praznicul praznicelor[13].

13) In inima lacomilor se misca visuri de mancaruri, iar in inima celor ce plang, visuri de judecata si de chinuri.

14) Stapaneste-ti pantecele pana nu te stapaneste el pe tine si atunci te vei infrana cu rusine. Cunosc ceea ce spun cei ce au cazut in groapa negraita. Dar famenii raman neispititi de aceasta (Mt. 19, 12)[14].

15) Sa facem mort pantecele cu gandul focului (ves­nic). Caci auzind unii de acesta, si-au facut moarte pana la capat madularele si au murit de o moarte in­doita[15]. Sa cautam si vom afla ca lacomia pricinuieste toate scufundarile noastre.

16) Mintea postitorului se roaga cu trezvie. Dar a celui neinfranat e plina de chipuri (idoli) necurate[16]. Saturarea pantecelui a uscat izvoarele. Dar uscandu-se el insusi, s-au nascut apele[17].

17) Cel ce-si ingrijeste stomacul sau si lupta sa bi­ruiasca duhul curviei este asemenea celui ce voieste sa stinga parjolul cu gaz. Cand pantecele e stramtorat, se smereste inima. Dar cand acesta e ingrijit, se fuduleste gandul.

18) Ia seama la tine pe la ceasul intai al zilei (ora 6 dimineata n. tr.), si pe la cel din mijloc si pe la cel din urma inainte de mancare, si vei afla din aceasta folosul postului. Dimineata gandul zburda si rataceste; cand vine ceasul al noualea (ora 15 n.tr.), se domoleste pu­tin, iar pe la apusul soarelui, se smereste cu totul.

19) Asupreste-ti pantecele si-ti vei inchide negresit si gura[18]. Caci limba prinde putere din multimea mancarurilor. Lupta-te cu ea si vegheaza asupra ei. Caci de te vei osteni putin, indata te va ajuta si Domnul. Burdufurile moi se vor umfla pentru a primi mai mult. Dar cele dispretuite nu vor primi atata.

20) Cel ce sileste stomacul (sa cuprinda mai mult) isi largeste matele. Iar cel ce lupta cu el le ingusteaza pe acelea. Iar acestea ingustandu-se, nu e nevoie de multe mancaruri. Si atunci vom ajunge postitori din fire.

21) De multe ori setea pune capat setei. Dar a curma foamea prin foame, e greu si cu neputinta. Cand te va birui stomacul, domoleste-l prin osteneli. Iar daca nici aceasta nu-i cu putinta, din pricina slabiciunii, lupta cu el prin priveghere.

22) Cand ti se ingreuiaza ochii, apuca-te de lucrul mainilor. Dar daca nu-ti vine somnul, nu te apuca de el. Caci nu e cu putinta sa-ti infatisezi mintea si lui Dumnezeu si amintirii, adica sa slujesti si lui Dum­nezeu si lucrului de mana.

23) Cunoaste ca de multe ori dracul se aseaza in stomac si nu lasa pe om sa se sature, chiar de ar manca tot Egiptul si ar bea Nilul intreg. Dupa mancare pleaca ticalosul si ni-l trimite pe cel al curviei, vestindu-i ce s-a intamplat: «Ia-l, ia-l, zice, turbura-l»[19]. Caci pantecele umplandu-se, nu va lupta mult. Si acela venind, zambeste. Si legandu-ne prin somn mainile si picioarele, face apoi toate cate voieste, pangareste sufletul si trupul prin intinaciuni, naluciri si curgeri. E lucru de mirare a vedea mintea netrupeasca intinata si intune­cata de trup; si iarasi a vedea pe cel nematerial, cu­ratit si subtiat prin lut.

24) Daca ai fagaduit lui Hristos sa calatoresti pe calea cea stramta si plina de necazuri, stramtoreaza-ti stomacul. Caci de-l ingrijesti si-l largesti pe acesta, ai calcat invoielile.

25) Gandeste-te si asculta pe Cel ce zice : «Lata si larga este calea pantecelui ce duce la pierzarea prin curvie; si multi sunt cei ce calatoresc pe ea. Si stramta e poarta si plina de necazuri calea postirii care duce la starea neprihanirii. Si putini sunt cei ce intra prin ea» (Mt.7, 13—14) [20].

26) Capetenia dracilor e Lucifer, care a cazut, iar stapanul patimilor e gatlejul pantecelui.

27) Sezand la masa cu bucate, adu-ti aminte de moarte si de judecata. De abia asa vei impiedeca putin patima. Band bautura nu inceta sa-ti aduci aminte de otetul si de fierea Stapanului. Si, negresit, sau te vei infrana, sau, suspinand, iti vei face cugetul mai smerit.

28) Nu te amagi: Nu te vei izbavi de faraon si nu vei vedea Pastile de sus, de nu vei manca neincetat ier­burile amare si azima, sila si greaua patimire a postu­lui. Iar azima e cugetul neumflat de mandrie.

29) Sa se lipeasca de rasuflarea ta cuvantul celui ce zice : «Cand ma turburau dracii, m-am imbracat in sac si am smerit cu post sufletul meu; si rugaciunea mea s-a lipit in sanul sufletului meu» (Ps. 34, 12).

30) Postul este o silire a firii[21] si o taiere imprejur a dulcetii gatlejului, curmarea aprinderii, alungarea gandurilor rele si eliberarea de visari[22], curatia rugaciunii, luminatorul sufletului, paza mintii, inmuierea invartosarii, usa strapungerii inimii, suspinul smerit, zdrobirea vesela, incetarea multei vorbiri, inceputul linistirii, strajerul ascultarii, usurarea somnului, sana­tatea trupului, pricinuitorul nepatimirii, iertarea pa­catelor, usa si desfatarea raiului[23].

31) Sa intrebam si pe aceasta, mai bine zis mai ina­inte de toti, pe aceasta intaistatatoare a relelor care ne razboiesc, usa patimilor, caderea lui Adam, pierzarea lui Esau, nimicirea izraelitilor, rusinea lui Noe, vanzatoarea Gomorei, rusinatoarea lui Lot, pe nimicitoarea fiilor lui Eli, pe calauzitoarea intinarilor : de unde se naste si care sunt nepotii ei, cine e cel ce o zdrobeste pe ea si cine cel ce o nimiceste cu desavarsire?

«Spune noua, o, tirana a tuturor muritorilor, care ai cumparat pe toti cu aurul nesaturarii: de unde ai castigat intrarea in noi? Si ce ai nascut dupa ce ai intrat ? Si care e iesirea ta din noi, sau izbavirea noastra de tine ?» Iar ea, plangandu-se de ocarari si fierband de manie si pornind in chip tiranic si salbatic impotriva noastra, ne raspunde : -«De ce ma improscati cu ocari, voi cei ce-mi sunteti supusi? Cum va sarguiti sa va des­partiti de mine? Ca si eu am fost legata de firea voas­tra. Usa mea e continutul bucatelor, pricina nesatu­rarii este obisnuinta, temeiul patimii mele este obiceiul vostru care mi-a luat inainte, nesimtirea sufletului si neaducerea aminte de moarte[24].

Si de ce cereti sa aflati de la mine numele nepotilor mei? Ii voi numara si se vor inmulti mai mult decat nisipul marii. Totusi ascultati pe cei intai nascuti ai mei si pe cei mai iubiti, ascultati cum se numesc; fiul meu cel intai nascut este slujitorul curviei; al doilea dupa el este cel al invartosarii inimii; al treilea e som­nul. Apoi din ei porneste o mare de ganduri; valuri de intinaciuni, adanc de necuratii nestiute si negraite[25].

Fiicele mele: lenea, vorba multa, indrazneala, nas­cocirea rasului, glumele, impotrivirea in cuvant, gru­mazul tapan, neauzirea, nesimtirea, robia, fala, cute­zanta, iubirea de podoabe, carora le urmeaza rugaciu­nea intinata si gandurile imprastiate, dar adeseori si nenorociri deznadajduite si neasteptate, carora le ur­meaza iarasi deznadejdea cea mai cumplita dintre toate.

Pe mine ma razboieste, dar nu ma biruieste amin­tirea pacatelor, ma dusmaneste gandul mortii. Dar ni­mic nu ma desfiinteaza cu totul din oameni. Cel ce a dobandit pe Mangaietorul se roaga Acestuia impotriva mea. Si Acesta, induplecat, nu ma lasa sa lucrez in chip rodnic. Iar cei ce nu L-au gustat pe Acela, cer sa se in­dulceasca numaidecat cu dulceata mea. Pe aceasta o biruieste barbatia. Si cel ce a biruit-o, e vadit ca se gra­beste spre nepatimire si spre neprihanirea cea mai deplina».

Cuvantul XIV – Despre pantecele atotlaudat si tiran, de Sf. Ioan Scararul din Filocalia, vol. 9


[1] «Nu atarna de noi ca sufletul sa ne fie atacat si tulburat de toate gandurile generale ale rautatii. Dar atarna de noi a se misca si a zabovi patima in noi. De aceea a spus sfantul ca va filozofa impotriva lui. Caci tine de noi sa nu ne lasam biruiti de vreuna din ele
[2] «Precum oaia nu se impreuna cu lupul pentru nasterea de prunci, asa nici durerea inimii cu saturarea, pentru odraslirea virtutilor».
[3] A lui Isaia: «Din patru lucruri se inmulteste curvia trupului: din somnul pe saturate, din mancarea pe saturate, din glume nesarate si din impodobirea trupului».
[4] «Nu cu bauturi de vin trebuie praznuite sarbatorile, ci cu innoirea mintii si cu curatia sufletului. Dar cel lacom de bucate si bautorul de vin mai mult manie pe intaistatatorul sarbatorii», sau pe Hristos, sau pe sfantul praznuit.
[5] «Se intampla uneori ca cel ce implineste porunca slujeste pa­timii si nimiceste fapta buna prin ganduri viclene». Alto .- «Dumnezeu ju­deca faptele dupa ganduri. Caci se zice : «Sa-ti dea Dumnezeu dupa inima ta» (Ps. 19, 5).
[6] «Se face bataia de joc a dracilor cel ce se ia dupa parerea sa si voieste sa legiuiasca de la sine impotriva celor poruncite»
[7] Nu au dreptul preotii batrani sa dezlege de la vin si de la alte mancari pe tinerii care nu sunt sub povatuirea lor. A lui Isaia: «Mangaierea ii vatama numai pe tineri, dar dezlegarea, si pe cei desavarsiti si batrani».
[8] A lui Marcu: «Sa-ti fie sila de tot cel ce se impotriveste impli­nirii poruncilor lui Dumnezeu; si nu e bine sa mananci cu el».
[9] Ed. 1970 : «Prin foc intelege aci fierbinteala trupeasca».
[10] Evagrie e calugarul origenist, condamnat de Sinodul V ecumenic. Ca si Origen socotea si el lumea ca pricinuita de o cadere a sufletelor din pliroma spiritelor, deci ca rea in esenta. Dupa ei trebuie sa facem deci totul ca sa iesim cat mai repede din lume. In acest scop, trebuie sa slabim trupul, nu pentru a-l face unealta docila a duhului, pentru a-l induhovnici, ci pentru a-l nimici.
[11] «Ia seama ce zice: de fierbinteala ne izbavim, ca de un bici, prin nesaturarea stomacului. Deci prin saturarea lui se produce fierbin­teala. Dar lipsa masurata face miscarile masurate. Iar nehranirea din mandrie produce si ea miscari si fierbinteli».
[12] «Cel desavarsit, pentru ca a invins patimile, se afla in toate fara griji, si nici in timpul veseliei nu se ingrijeste de ceva pentru vreo placere sau impatimire. Dar cel ce lupta cu patimile socoteste timpul de
mangaiere (de mancare) timp de lupta, pedepsind pofta si punandu-i aces­teia masuri si hotare. Iar cel patimas, poftind pururea placerile, folosindu-se de timpul de praznuire ca de un prilej oarecare, se preda intreg placerilor. Caci cere in fiecare ceas sa se bucure de acestea».
[13]«Patimasul se bucura in sarbatori si praznice. Cel ce se ne­voieste in timpul de lupta primeste cununi pe masura ostenelilor. Iar cel desavarsit s-a odihnit de acestea».
[14] «Famenii sant cei de care a zis Domnul ca s-au facut pe ei insisi fameni pentru imparatia lui Dumnezeu (Mt. 19, 12), deci se infraneaza in chip atotcuprinzator. Caci ceilalti nu se deosebesc intre ei, cazand in ace­leasi patimi».
[15] O moarte este cea a infranarii la culme, iar alta este moartea cu trupul de la sfarsitul vietii pamantesti.
[16] «Mintea celui infranat e templul Duhului Sfant. Dar a celui lacom e locasul corbilor». Mintea celui infranat e biserica Duhului Sfant, pentru ca nemaialipindu-se de cele care o ingusteaza, sau o fac sa nu se mai contemple in indefinitul ei, poate vedea prin acest indefinit nesfarsirea
dumnezeiasca. Dar a celui lacom e locasul corbilor, caci ea a murit siesi, adica nu se mai vede pe sine; omul a devenit numai trup ce se descom­pune, cu lumina vesnic stinsa. Iar corbii umbla pe unde sant cadavre. Mintea aceasta nu mai vede decat chipurile ingustate ale lucrurilor care pier, adica idoli.
[17] «Cand se umezeste stomacul prin saturare, se usuca lacrimile. Dar cand se usuca pantecele prin infranare se ivesc si cresc apele lacri­milor».
[18] «Angrijeste-te cu buna stiinta si staruieste cu osteneala in aceasta, ca prin asupririle stomacului, sa se inchida gura, ca sa nu mai sara gura si sa se deprinda cu vorbaria».
[19] «Drac pe drac nu se scoate. Dar cel al lacomiei pantecelui tri­mite dupa cel al curviei; cel al slavei desarte, dupa cel al mandriei; cel al iutimii, dupa cel al tinerii minte a raului; cel al desfranarii, dupa cel al deznadejdii. Si simplu graind cei urmatori, dupa cei dinainte».
[20] «Roaga-te sa fii dintre cei putini. Ca rar e binele. De aceea putini sant si cei ce intra. Nu socoti ca toti cei din chilie se vor mantui, buni si rai. Caci nu e asa. Ca multi intra la viata virtuoasa, dar putini o primesc».
[21] E o silire a firii celei cazute intr-o vietuire robita prea tare si prea multor trebuinte materiale. Dar prin aceasta firea e ridicata la trairea fireasca in plinatatea puterilor spirituale pe care le primeste din Dum­nezeu, prin care dulceata si trebuinta celor materiale e coplesita.
[22] De visarile care ne coboara in placeri trupesti inferioare.
[23] «De-ti vei stapani stomacul, te vei salaslui in rai. Iar de nu, te-ai facut mancare mortii». De vei intari duhul din tine prin stapanire asupra stomacului, vei intra prin el in comunicare vie cu Dumnezeu si te vei salaslui in ambianta iubirii si puterii Lui, care te va tine, prin dialogul
dintre tine si El, vesnic viu si fericit. Altfel vei fi stapanit vesnic de un trup biruit de patimi si lipsit de lumina duhului umplut de Dumnezeu, sau in comunicare dialogica cu Dumnezeu.
[24] «Cel ce hraneste in sine obisnuinta, e ca omul care hraneste focul. Caci masura puterii amandurora sta in materie». Cel ce hraneste obisnuinta lacomiei pantecelui, hraneste focul care consuma si omoara duhul, care e libertate si viata fara de sfarsit in comunicare cu Dumnezeu. Acela se face robul repetitiei nelibere al unor legi inferioare care-l stapanesc, si deci, al mortii duhului, care prin libertate e mereu nou si deci are si pu­tere si motiv sa fie vesnic viu. Chiar prin modul nasterii sale, obisnuinta arata ca e puterea repetitiei nelibere care omoara duhul. «Obisnuinta de va cere odata si cererea ei va fi respinsa, a doua oara o vei afla mai slaba. Dar de-si va implini cererea ei odata, a doua oara o vei afla mai puternica impotriva ta. In tot lucrul sa ramana in tine aceasta cunostinta. Caci e mai bun ajutorul ce-l ai pazindu-te, decat ajutorul din lucruri».
[25] «Precum marea tulburata ridica valuri, iar acestea scufunda vasul, asa furtuna gandurilor ridicand intinaciuni, scufunda sufletul si-l tri­mite in adancul pierzaniei». In patimile nascute de lacomia pantecelui, sau in oricare altele, apar succesiv nenumarate ganduri murdare care scufunda sufletul in ele, incat nu se mai vede. Cel zbuciumat de ele nu mai stie de sinea sa propriu zisa, de valoarea ei, de deschiderea ei responsabila spre infinitul dumnezeiesc si spre vesnicie. El nu mai traieste anticipat viata adanca a dialogului cu Dumnezeu si largimea ei in infinitul Lui, ci spas­modic, ingust si altfel in chip trecator in fiecare gand.

15 comments

  1. iubitor de traditie si neam

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    «Din patru lucruri se inmulteste curvia trupului: din somnul pe saturate, din mancarea pe saturate, din glume nesarate si din impodobirea trupului».

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    E atat de frumos ce e scris mai sus.
    http://www.youtube.com/watch?v=N6-2FfAdC-s

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    BUNA SEARA AS DORI SA STIU PE CARE SAIT AS PUTEA CITI FILOCALIA TOATA,PTR CA NU AM BANI SA CUMPAR MACAR UN VOLUM.IAR REFERITOR LA CELE SCRISE DE MA SUS,LE CONSIDER BALSAMUL SI TAMADUIREA SUFLETULUI. DOAMNE AJUTA

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Incearca pe acest site al Apologeticum http://apologeticum.co.nr/

    Au depus asa mult efort sa avem cartile in format digital , si mare parte sunt gratuie pe acel site .

  5. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @ Victoria
    Sper sa-ti fie de folos aceasta adresa:
    http://www.scribd.com/doc/36840427/28793549-Scara-Sf-Ioan-Sc%C4%83rarul
    Iti doresc lectura si post cu mult folos duhovnicesc.

  6. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    BUNA SEARA VA MULTUMESC PTR AD CHIAR ACUM VOI:DESCINDE LA ACEASTA FARMACIE A SUFLETULUI. DOAMNE AJUTA LA TOATA LUMEA

  7. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    AM UITAT SA INTREB DACA POATE SA-MI RASPUNDA UN PREOT CARE STIE.NU AM STIUT CA NU TREBUIE SA FACEM VACINUL PORCIN,DAR ATUNCI CIND A MURIT TONI TECUCEANU S-A CREAT ACEA ISTERIE M-AM LASAT LUATA DE VAL SI MI-AM FACUT ACEL VACCIN.MENTIONEZ CA PINA IN PREZENT NU AM NICI O PROBLEMA.ESTE GRAV PTR CA L-AM FACUT? AS MAI DORI SA INTREB CE ESTE DE FACUT DACA:NU AM BULETIN BIOMETRIC (NICI NU-MI DORESC) PASAPORT NU AM DELOC.DAR MA INTREB PTR CA VIATA ITI OFERA ATITEA SURPRIZE NEPLACUTE DACA O SA NE FORTEZE PTR ACEST BULETIN NENOROCIT SI O SA MAI TREBUIASCA SA-MI FAC PASAPORT,CUM VOI PROCEDA PTR CA O SA AM NEVOIE?SA-MI8 RASPUNDA CINEVA. VA MULTUMESC

  8. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    BUNA SEARA.CINE STIE UN SAIT UNDE AS PUTEA ADRESA INTREBARI PARINTELUI IUSTIN PIRVU SI SA PRIMESC RASPUNS? MULTUMESC.

  9. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    BUNA ZIUA. MULTUMESC PTR AD,STIU CA O SA-MI FIE DE MARE FOLOS.IMI CER SCUZE PTR ATITEA INTREBARI. AS DORI SA-MI SPUNA CINEVA CE ACATIST TREBUIE CITIT PTR SPORUL CASEI.MENTIONEZ CA AM PLATIT ACATISTE PTR ASA CEVA ,CITESC SI EU ACATISTE IMI TIN POSTUL SI VINEREA POST NEGRU PINA LA ORA 12(SPER CA NU O SA CREDETI DESPRE MINE CA SINT CREDINCIOASA.NU SUNT CEA MAI MARE PACATOASA,FIINDCA CEL SANATOS NU ARE NEVOIE DE DOCTOR CI CEL BOLNAV),DAR NU SE SCHIMBA NIMIC SI PLUS DE ASTA NICI SOTUL MEU NU-SI POATE LUA BANII DIN CONTRACTE NU STIU CE SE INTIMPLA.VA MULTUMESC SI DOAMNE AJUTA LA TOATA LUMEA.

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      Prima urgenta pe care trebuie sa o faca orce crestin care are probeleme este"spovedanie"din copilarie daca nu a facut-o...insa e nevoie si de un duhovnic bun,adica un duhovnic in duhul Sfintilor Parinti ca sa poata sa fie canonisite pacatrele conform Sf Canoane,daca nu au fost canonisite pina atunci...ca orce problemna e un semnal de alarma ...e o atentionare dela Dumnezeu ca ceva nu e bine...e bine sa facem acatiste etc si alte nevointe dar cel care traieste in pacate de moartte Dumnezeu nu asculta rugacinile lui.

      "SA NE FIE CLAR :CEI CARE TRAIESC IN PACATE DE MOARTE .DUMNEZEU NU PRIMESTE JERTFA DE LA EI ,POSTUL PRIVEGHEREA MILOSTENIILE SINT ZADARNICE CA NU LE PRIMESTE DUMNEZEU SA LE BINECUVINTEZE.
      deci milostenia,rugaciunea si orce virtute.... lucru mare daca sint facute dupa voia Lui Dumnezeu,si cel ce vrea ca milostenia,rugaciunea si orce bine,sa fie primite de mina lui Dumnezeu nu trebuie sa fie in cirdasie cu pacatele de moarte,altfel nimic nu primeste Dumnezeu,Nici o cana da apa nu primeste Dumnezeu din mina desfrinatului etc....chiar si pomelnicele ,pr Nicodim Mandita nu primea pomelnice de la cei ce treaiau in pacate de moarte.
      Sf Nicodim Agh...carte folositoare de suflet.
      "Al treilea folos al mărturisirii dese: cel ce se mărturisește des, chiar de va săvîrși vreodată un păcat de moarte, îndată însă, după ce s-a mărturisit, intră în harul lui Dumnezeu, și cîte fapte bune va face, îl vor învrednici de viața cea veșnică. Iar cel ce nu se mărturisește des, dacă - să zicem - săvîrșește și el același păcat de moarte, și nu aleargă neîntîrziat să se spovedească, cîtă vreme rămîne nespovedit, nu numai că este lipsit de harul lui Dumnezeu, dar și lucrurile bune pe care le face de la sine - posturi, privegheri, metanii mari și altele asemenea - nu-I sînt vrednice pentru a-i cîștiga plată și viață veșnică, pentru că sînt lipsite de harul lui Dumnezeu, care este începutul și temelia tuturor faptelor care duc la mîntuire. (Vezi și capitolul X al ,,Învățăturii către duhovnic“.)
      Deci"dar și lucrurile bune pe care le face de la sine - posturi, privegheri, metanii mari și altele asemenea - nu-I sînt vrednice pentru a-i cîștiga plată și viață veșnică, pentru că sînt lipsite de harul lui Dumnezeu"

      Căci „jertfa celor răi este o scîrbă înaintea Domnului” (Solomon, Proverbe 21, 27). „Şi dacă cineva îşi întoarce urechea să nu asculte Legea, chiar şi rugăciunea lui este o scîrbă” (Proverbe 28, 9).
      Iar dacă rugăciunea este de cel mai mare folos pentru viaţa fiecărui creştin şi pentru mîntuirea lui şi a lumii, totuşi nu orice rugăciune poate avea o însemnătate duhovnicească numai pentru faptul că este o „rugăciune”.Căci, „dacă cineva îşi întoarce urechea ca să nu asculte Legea, chiar şi rugăciunea lui este o scîrbă” (Pilde 28, 9).
      „Dumnezeu este Duh; şi cine se închină Lui trebuie să I se închine în duh şi în adevăr” (Ioan 4, 24).
      SF GRIGORIE PALAMA
      5. Caci daca nu e cu putinta sa-si intinda mainile spre Hristos si sa se roage celui care nu le are curate de pacat si n-a indepartat mai intai toata ura si gandurile care vin din aceasta – iar acest lucru il arata iarasi Pavel zicand: “Vrem sa va rugati in tot locul ridicand maini cuvioase, fara manie si ganduri” (1 Tim 2, 8 ) – si daca n-avem indraznire spre Dumnezeu fiindca n-am agonisit o constiinta necondamnata – cum spune ucenicul cel iubit al lui Hristos, Ioan Teologul: “Daca inima noastra nu ne condamna, avem indraznire la Dumnezeu” (1 In 3, 21) – cum vom avea in noi insine pe Dumnezeu si ne vom face concorporali cu El, daca n-am indepartat mai intai de la noi pacatele prin marturisire, nici n-am curatit murdaria care se face sufletului de la ele prin milostenie, curatie, infranare, rugaciune si strapungere a inimii si celelalte fapte ale pocaintei?
      Sau nu cumva Dumnezeu nu va primi darul tau, daca nu esti curat atat tu insuti, cat si el – iar acest lucru l-a aratat pe de o parte prin Cain care n-a fost atent la darurile lui, ci i-a zis: “Nu, daca le-ai adus corect, dar nu le-ai impartit corect” (Fc 4, 7), apoi prin Legea veche, care oprea sa se aduca la casa lui Dumnezeu plata unei desfranate (Dt 23,19), iar mai apoi spunand prin Evanghelie: “Du-te mai intai si impaca-te cu fratele tau si apoi venind adu darul tau” (Mt 5, 24) – dar iti va da tie, celui ce nu te-ai curatit mai inainte prin marturisire si pocainta marele Lui dar, Trupul Sau? Ce spui?
      Dumnezeu insa nu vrea nici macar ca indreptarile Lui sa fie graite de o gura necurata, caci zice Scriptura: “Iar pacatosului i-a zis Dumnezeu: Pentru ce povestesti indreptarile Mele si iei legamantul Meu in gura ta?” (Ps 49, 19). Nu lasa deci legamantul Sau sa fie luat intr-o gura necurata, dar va da Trupul Sau intr-o asemenea gura?
      DECI"Sau nu cumva Dumnezeu nu va primi darul tau, daca nu esti curat atat tu insuti, cat si el –

      DECI:prima urgenta spovedanie si lepadarea de pacatele de moarte,si pe cat posibil sa ne straduim sa ducem viata dupa poruncile Lui si apoi necazurile noastre se vor preface in bucurii.

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      victoria
      comentul de mai sus e ptr tine si am mai uita ceva

      IERTAREA CEA FATARNICA.......CACI SI IUDA A RECUNOSCUT GRESEALA DAR NU S-A POCAIT
      DEGEABA CEREM IERTARE CELOR CARE I-AM SUPARAT DACA NOI CONTINUAM SA FACEM ACELEASI RELE
      SF NICODIM AGHIORITUL CARTE FOLOSITOARE DE SUFLET
      https://teologiepastorala20102014.files.wordpress.com/…/sfc…
      http://www.librariasophia.ro/carti-Carte-foarte-folositoare…
      Mărturisirea se cuvine să fie plină de hotărîre
      7) Trebuie să te mărturisești cu hotărîre, adică să arăți înaintea duhovnicului o hotărîre temeinică și statornică cum că vrei mai bine să mori de mii de ori, decît să mai păcătuiești cu voia ta, avînd ajutorul harului dumnezeiesc. Fiindcă, dacă nu iei o asemenea hotărîre în inima ta, puțin îți va folosi zdrobirea inimii, și îngrijorarea și pocăința, cum spun îndeobște toți dascălii Bisericii.
      Pentru aceasta, cîți nu iau o asemenea hotărîre, au - ca sa zic așa - un picior la duhovnic, și altul în păcat. Se mărturisesc cu gura, iar cu inima gîndesc iarăși să săvîrșească păcatul, asemuindu-se în aceasta cu cîinele care, după ce a vărsat, se întoarce iarăși la vărsătura lui, și cu porcul care, după ce s-a spălat, se tăvălește iarăși în noroiul de la început.
      Aceștia - după cum spune Sfințitul Augustin - nu retează păcatul, ci amînă aceasta pentru altădată. Ei se mărturisesc doar din obișnuință, așa, pentru că vine – să zicem - Paștele, sau Nașterea Domnului, sau pentru că sînt în primejdie de moarte, și nu că ar vrea cu adevărat să taie păcatul din rădăcină. Citim la Pateric că un părinte a văzut sufletele coborînd în iad cum cade zăpada pe pămînt în mijlocul iernii. Și oare de ce aceasta? Nu pentru că nu se mărturisesc Creștinii, ci fiindcă nu se mărturisesc bine, cu hotărîrea de a nu mai păcătui; fiindcă nu-și sfîșie inima cu o durerea devărată, pentru o îndreptare hotărîtă, ci își sfîșie numai veșmintele, după cuvîntul Proorocului, cu o mincinoasă și prefăcută durere. ,,Sfîșiați inimile, și nu hainele voastre!“ (Ioil 2:13).
      Și ce-ți va fi ție de folos, frate al meu, dacă spui doar: Am păcătuit, mă pocăiesc! Un asemenea ,,am păcătuit“ a spus și Saul (I Împărați15:24), a spus și Iuda (Matei 27:4), dar nu le-a folosit. De aceea, și marele Vasile spune că nu se folosește de pe urma mărturisirii și nu se mărturisește nicidecum acela care spune numai ,,am păcătuit“, dar stăruie iarăși în păcat și nu-l urăște. Și spune că nu trage nici un folosde pe urma nedreptăților pe care i le-a iertat duhovnicul, dacă el iarăși săvîrșește nedreptăți, ,,fiindcă nu se mărturisește cu adevărat cel ce zice«am păcătuit», și pe urmă stăruie în păcat, ci acela care, după cuvîntul Psalmului, și-a aflat păcatul său și l-a urît. Căci ce folos este pentru bolnav îngrijirea doctorului, dacă el face mereu lucruri primejdioase pentru viață? Tot așa este și cel ce încă face păcate, nu are nici un folos de pe urma păcatelor iertate de duhovnic“ (într-o tîlcuire de către Nichita a Psalmului 35). Întreaga ta pocăință înseamnă să te hotărăști să-ți schimbi viața. Să nu spui: Dacă am să pot, am să mă îndrept! –sau: Am voit să nu păcătuiesc! Ci așa să spui: Hotărăsc să mă îndrept! Vreau de astăzi - cu voință puternică, neschimbată și hotărîtă - să nu mai păcătuiesc, după cum nu vreau să beau vreodată un pahar cu otravă, după cum nu vreau vreodată să mă prăbușesc într-o prăpastie și după cum nu vreau vreodată să mă omor.“

  10. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Multumim frate Apologeticum pentru asa invataturi de mare folos...Maica Domnului impreuna cu cu toti Sfintii sa ne ajute sa putem alunga asa diavoli care terorizeaza sufletele noastre sa le piarda...

    Maica Domnului sa te apere si pe tine si sa-ti rasplateasca jertfa.

    Banuiesc ca esti f. ocupat dar citeva cuvinte as vrea sa discut si eu cu tine in particular...as putea sa o fac? si unde?caci am mare nevoie de tine,...de mult ma bate gandul asta ,sa te caut,dar nu am vrut sa te necajesc ca stiu ca timpul e cel mai mare dusman pentru toti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*